.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Online Marketing

Content is een van de belangrijkste delen van je zoekmachine optimalisatie, zonder content op je website zul je waarschijnlijk weinig bezoekers ontvangen. Hoe zorg je er voor dat je de juiste content schrijft met vooral daarin de juiste zoekwoorden en hun synoniemen? In dit artikel helpen we je op weg!

Waar zoeken je potentiële klanten op?

Bij het schrijven van een nieuwe tekst (of het bewerken van bestaande content) is het belangrijk om niet vanuit jezelf te denken (wat wil ik vertellen) maar te denken aan waar de klant naar op zoek is (wat wil hij horen).

Tools om een zoekwoorden onderzoek te doen

Er zijn verschillende handige (gratis) tools die je kunt gebruiken om te onderzoeken waar mensen op zoeken. Vaak moet je deze tools met elkaar combineren om het maximale rendement er uit te halen.

Google Zoekwoordplanner

Deze tool is eigenlijk bedoelt voor Google Adwords maar je kunt hem gemakkelijk inzetten voor je zoekmachine optimalisatie. Met deze tool kun je verschillende woorden intoetsen, taal en of regio aangeven en vervolgens zien op welke woorden meer wordt gezocht. Hij zoekt er ook gelijk alternatieven bij. Super handig!In het onderstaande filmpje een korte tour door de tool heen waar je kunt zien hoe je de zoekwoorden invult, waar je de zoekwoorden gegroepeerd kunt terug vinden en wat de maandelijkse trend is van de zoekwoorden.

Ga naar Google Zoekwoordplanner

Automatisch aanvullen

Wanneer je in Google een term in tikt zul je zien dat hij er direct onder probeert te voorspellen waar je op zoekt. Soms kun je daar hele leuke nieuwe zoekwoorden uithalen. Kijk ook eens onder in de pagina wat voor gerelateerde termen Google adviseert.In onderstaand filmpje laat ik je zien waar je deze twee opties precies vindt!

De juiste zoekwoorden kiezen

Als je een overzicht hebt gemaakt met potentiële zoekwoorden die je kunt gebruiken voor je website is het tijd om keuzes te gaan maken.

1. Long tail vs. short tail

Als eerste is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen “Long tail”  en “Short tail” en welke je het beste wanneer kunt kiezen.

  • Short tail zoektermen: Dit zijn meestal termen die bestaan uit 1 of soms 2 woorden. Dit zijn woorden waar veel concurrentie op is. En vooral de mensen zitten nog aan het begin van het keuze proces. Op deze woorden is het vaak erg lastig hoog te scoren.
  • Long tail zoektermen: Dit zijn vaak termen die bestaan uit 2 of meer woorden. Er is vaak wel concurrentie op maar beduidend minder dan op short tail zoekwoorden. Deze mensen zijn vaak al bijna aan het einde van het keuzes proces gekomen en gaan bijna over tot de koop. Op deze termen is het vaak iets makkelijker hoger te scoren.

Voorbeeld koopproces

Om je een klein voorbeeld te geven nemen we even iemand die op zoek is naar een nieuwe fiets. Aan het begin van het proces zoekt hij waarschijnlijk nog alleen op “fiets” later in het proces weet hij steeds beter wat hij wilt en gaat hij al bijna over tot koop.

  1. Klant wil een fiets hebben en zoekt op “fiets
  2. Klant vind een heleboel websites en bladert door de mogelijkheden.
  3. Klant wil een fiets met lage instap en zoekt op “fiets lage instap
  4. Klant is gecharmeerd van het merk “ Brinckers ”  en zoekt vervolgens op “brinckers fiets lage instap
  5. Vervolgens weet de klant welke fiets hij wilt en gaat op zoek naar de beste deal door te zoeken op “brinckers bretagne m8 lage instap

Zoals je ziet bij stap 1 is de klant vaak nog niet direct toe aan het kopen van het product. Er wordt dus wel veel op gezocht maar er zit nog niet veel conversie achter. Mensen gaan zich eerst oriënteren. Misschien wel langs een echte winkel om te proberen, of online vergelijken, reviews zoeken etc. Ergens bij stap 3 of 4 ga je over naar “long tail”  zoektermen.

Waarom kiezen voor long tail zoekwoorden?

De belangrijkste reden is misschien wel dat mensen eerder geneigd zijn tot een aankoop wanneer ze later in het koopproces zitten. Maar ook belangrijk is dat het vaak makkelijker te scoren is op dit soort woorden. De concurrentie zal een stuk minder zijn dan wanneer je wilt scoren op short tail worden als “fiets”.Zeker wanneer het je eerste keer is dat je met zoektermen aan de slag gaat kies dan voor een zoekterm die wat meer woorden bevat en waar wat minder op gezocht wordt.

 


Groepeer de zoekwoorden

Nu je de short tail zoektermen hebt weggestreept kun je aan de slag met het in groepjes verdelen van je zoektermen. Bekijk je zoektermen kritisch en verdeel ze in groepjes bij elkaar. Probeer zoektermen en synoniemen die over 1 onderwerp gaan (waar je dus 1 artikel, blog of pagina over kunt schrijven) bij elkaar te zoeken. Misschien kom je zo tot de ontdekking dat je wel meerdere items kunt schrijven over het zelfde onderwerp, zet die ook weer apart in groepjes.

Toets de zoektermen in!

Nu je per pagina/blog/artikel een groepje hebt gemaakt kun je de zoekwoorden zelf eens proberen in de zoekmachines.

  1. Toets je zoekwoord in.
  2. Bekijk de resultaten.
  3. Wat schrijven de eerste 3-5 websites op die term?
    1. Schrijven die over het onderwerp wat je verwacht? Of schrijven ze over heel iets anders?
    2. De eerste resultaten zijn de resultaten die de meeste zoekers verwachten. Probeer dus je tekst daarop aan te sluiten.

Wees je bewust van dat jouw nieuwe pagina beter moet worden dan de resultaten die er nu al zijn. Je moet zorgen dat je meer en diepgaandere informatie biedt en op een betere manier presenteert dan de concurrentie (dus de eerste pagina’s op de zoekterm)

Stappen voor de juiste zoektermen

Nu nog even een praktisch stappenplan welke je met bovenstaande uitleg gemakkelijk kunt doorlopen.

  1. Filter eerst zo veel mogelijk short tail zoektermen eruit. Focus je op de long tail zoekwoorden met wat lagere zoekvolumes.
  2. Groepeer dan de zoektermen per pagina/blog/artikel
  3. Bekijk dan de concurrenten op zoektermen kritisch in de zoekmachine en kijk of het onderwerp bij jou idee aansluit en of je er meer en betere informatie over kunt schrijven.
  4. Probeer per pagina maximaal zo’n 3 – 5 zoektermen te gebruiken. Het makkelijkste is wanneer deze 3 – 5 termen nagenoeg hetzelfde zijn, synoniemen en misschien andere samenstellingen van woorden.

De zoekwoorden verwerken

Nu je een lijst hebt met de belangrijkste zoektermen voor je pagina/blog/artikel is het belangrijk om deze woorden te gaan verwerken op de juiste plekken

  1. Het allerbelangrijkste hierbij is dat je altijd moet denken aan de bezoeker. Die is degene die het moet lezen en gaan gebruiken.
  2. Daarna is het belangrijk om de zoekwoorden (nogmaals: op een prettig en leesbare manier voor de bezoeker!) te werken op de volgende plekken:
    1. In de URL (het adres) van de pagina. Zorg dat je daarin je belangrijkste zoekwoord van de pagina plaatst. Is het een bestaande pagina? Pas niet zomaar een URL aan, dit kan grote gevolgen hebben!
    2. In de titel van de pagina. Je kunt een van je zoektermen plaatsen in de titel die boven in je browser staat, maar ook als titel op de pagina zelf. Waar je dat precies in vult is per CMS natuurlijk verschillend. Raadpleeg daarvoor de handleiding van je CMS of neem contact op met je webbouwer
    3. In de metaomschrijving. In de meeste CMS-en kun je ook een meta-omschrijving toevoegen. Deze is namelijk in de meeste gevallen het eerste contact punt met je klant. Verwerk daarin je zoektermen, maar vooral ook een call-to-action (zoals Bel voor advies) om je bezoeker aan te sporen tot actie!
    4. In de tussenkopjes. Verwerk je zoektermen ook in de tussenkopjes op je pagina. Probeer per pagina minimaal 2 a 3 tussenkopjes te plaatsen zodat het beter leesbaar wordt. Gebruik bij de kopjes de markeringen “Kop 2”, “Kop 3” of “Kop 4” (check je handleiding van je CMS of vraag je webbouwer waar je die knopjes kunt vinden!)
    5. En verder kun je ze nog verwerken in bijvoorbeeld: linkjes, dikgedrukte teksten, schuingedrukte teksten en opsommingen. En natuurlijk nog in de gewone teksten.

Een valkuil waar je voor moet oppassen: Maak niet te veel gebruik van je zoektermen: het moet wel nog prettig leesbaar zijn. Het moet niet in elke zin keer op keer terug komen. Less is more!

 
Wil je meer leren over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Je kunt bij ons ook een Zoekmachine optimalisatie (SEO) workshop volgen!

Recente berichten