.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Zoekmachine optimalisatie

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie zul je al snel tegen het woord linkbuilding aan lopen. Om hoog te scoren in de zoekmachines is het nog altijd belangrijk om links naar je website te hebben.

Hoe meer links er naar je website wijzen hoe hoger je autoriteit is en simpel gezegd: hoe hoger je scoort in Google. Er zijn natuurlijk veel meer factoren die daar in mee spelen maar links zijn daar een onderdeel van.

Is linkbuilding nog nodig?

Ja zeker weten! Is de linkbuilding hetzelfde als 10 jaar geleden? Nee zeker niet!

Vroeger maakte het niet uit waar vandaan gelinkt werd, als je maar links scoorde. Nu is het belangrijk dat het goede links zijn. Dat je een ‘natuurlijk’ linkprofiel hebt met voornamelijk relevante links. Te veel aan slechte of spam links kunnen een negatieve invloed hebben op je website, dus voorzichtigheid is geboden.

Coolblue heeft onlangs hun 360 webshops verhuist naar hun hoofddomein: Coolblue.nl. Daarmee vergrootte ze het aantal inkomende links naar hun hoofdwebsite: maar daarmee daalde juist de trustflow (een van de belangrijke metrics voor linkbuilding) van de website. Dus Coolblue ging vervolgens hun linkprofiel opschonen: de slechtste links gingen ze laten verwijderen.

Linkbuilding uitbesteden?

Linkbuilding zelf doen is een optie maar meestal niet aan te raden. Het vereist kennis en ervaring om het goed uit te voeren. Daarnaast is het voordeel van het inschakelen van een extern bureau voor linkbuilding dat zij al een heleboel contacten hebben opgedaan en vaak zo makkelijker links kunnen scoren!

Daarnaast is linkbuilding niet alleen het scoren van nieuwe links maar ook het opsporen van slechte links die op dit moment naar je website staan en die proberen te verwijderen, net zoals Coolblue de afgelopen tijd heeft gedaan.

Voordelen van het uitbesteden van linkbuilding:

  1. De linkbuilding specialist heeft al contacten opgedaan en kan daardoor sneller kwalitatieve links scoren.
  2. Linkbuilding specialisten hebben veel ervaring en weten waar ze naar moeten kijken.
  3. Zij hebben vaak toegang tot betaalde tools die ze helpen met het snel analyseren van je linkprofiel en het vinden van nieuwe links
  4. Je kunt zelf je tijd besteden aan andere belangrijke dingen.

Linkbuilding is ook geen eenmalig klusje waar je een keer een uurtje voor gaat zitten en dan is het geregeld. Je moet continu bezig blijven. Steeds weer nieuwe opties zoeken, de website en de links in beweging te houden. Je moet je linkprofiel regelmatig onderhouden. Wat al gauw een tijdrovend klusje gaat worden om er maar even bij te doen.

Belangrijke linkbuilding technieken in 2018

Linkbuilding is continue in beweging, het is dan ook belangrijk om bij te blijven. WebCEO heeft een handige infographic gemaakt (voor hen ook gelijk weer linkbuilding!) met de belangrijkste technieken van 2018.

18 Powerful Link Building Strategies in 2018 (Infographic)

Zet kwaliteit voorop

Kwaliteit bij linkbuilden is ontzettend belangrijk.

Het kost tijd om goede links naar je website te verzamelen en om goede content te creëren waar naar gelinkt wordt.

Je kunt een grote hoeveelheid links in een keer naar de website laten wijzen, maar wanneer dit allemaal niet relevante of slechte (spam) websites zijn heeft dat juist een negatief effect op de positionering van je website. Ga dus niet voor de meeste links maar voor de beste links.

Ga voor maximaal resultaat

Zet naast linkbuilding vooral ook SEO in! Zo behaal je maximaal resultaat: je haalt het maximale aantal bezoekers naar je website. Met alleen links naar je website ben je er nog niet. Er moet natuurlijk ook kwalitatief goede content beschikbaar zijn op de website.

  1. Ga aan de slag met het schrijven van nieuwe content, of besteed dat natuurlijk ook uit!
  2. Zorg dat je technische SEO op orde is zodat je website ook goed gevonden kan worden door Google.
  3. Vergeet je metatags niet: dit is nog altijd vaak het eerste wat in de zoekmachines getoond wordt! Je eerste contactpunt met de potentiële klant.
  4. Verbeter je huidige content. Ga aan de slag met het optimaliseren van je bestaande content: voeg kopjes toe, interne links e.d.

Wil je meer leren over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Je kunt bij ons ook een Zoekmachine optimalisatie (SEO) workshop volgen!

Recommended Posts