.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Zoekmachine optimalisatie

Heb je nog niet zo veel bezoekers op je website als je zou willen? Zoekmachine optimalisatie ofwel SEO kan je veel bezoekers brengen maar het effect laat vaak wel wat langer op zich wachten. In dit artikel laten we je zien hoe je de SEO van je website kunt boosten!

Schrijf met regelmaat nieuwe content

Belangrijkste les is: de website is nooit af. Blijf continu verbeteren en nieuwe content toevoegen. We zien nog altijd het aantal bezoekers vrij snel afnemen zodra er niet regelmatig nieuwe content online komt! Zoek een frequentie uit die je past en hou je er aan. Is dat voor jou elke dag nieuwe content? Of liever elke week?

Zorg dat de content wel echt iets toevoegt en dat het content is waar mensen mogelijk naar op zoek zijn. In het artikel “Content schrijven, waar ga je over schrijven” geven we je praktische tips hoe je aan goede onderwerpen komt!

Maak gebruik van tussenkoppen

Een artikel met diepgaande content wordt vaak lang! Zorg ervoor dat je de teksten regelmatig onderbreekt met opsommingen, plaatjes maar vooral tussenkoppen. In WordPress (en de meeste andere CMS-en) kun je ze vaak gemakkelijk toevoegen:

Door de tekst zo in hapklare stukjes op te delen wordt het beter leesbaar voor mensen, kunnen ze het beter scannen en kunnen de zoekmachines ook makkelijker begrijpen waar de pagina over gaat.

Wanneer je alle teksten van je artikel weg zou halen en alleen de tussenkoppen laat staan zou je al een aardig idee moeten hebben waar je pagina over gaat.

Ga aan de slag met links

Om je website een boost te geven is het ook belangrijk goed te kijken naar de links op en naar je website! Door een goede linkstructuur te bouwen krijgt je hele website een boost.

Interne links

Interne links zijn van de ene pagina naar de andere pagina binnen je eigen website. Hierbij kan je denken aan het menu die standaard op elke pagina staat maar vooral ook in de teksten zelf is het verstandig om te linken naar andere relevante pagina’s.

In dit artikel linken we bijvoorbeeld ook naar relevante andere artikelen die je nog verder kunnen helpen. Zo kunnen we je een vollediger antwoord geven waardoor het artikel weer waardevoller wordt.

Daarnaast: hoe meer interne links je hebt naar een bepaalde pagina hoe belangrijker die dus klaarblijkelijk voor je is! De zoekmachines kunnen al die links ook zien en nemen dat mee in hun afwegingen.

Externe links

Het extern linken vanaf je eigen website naar andere website kan ook zorgen voor een hogere autoriteit en daarmee een betere positie in de zoekresultaten. Is er een autoriteit in je branche die al hoog scoort in Google en een relevant artikel heeft die een aanvulling is op jouw artikel? Link er dan vooral naar! Dat heeft voor beide websites voordelen.

Heb je nog meer tijd over? Ga dan vooral aan de slag met linkbuilding!

Repareer gebroken links

Niets is vervelender dan een niet gevonden pagina! Controleer dan ook regelmatig of al je links op je website het nog doen en vervang ze met nieuwe links (voorkeur!) of verwijder de link helemaal.

Tools om gebroken links om te sporen:

  1. Bekijk de meldingen in Google Search Console
  2. Een online scan via Brokenlinkcheck.com
  3. Gebruik een WordPress plugin als Redirection die de 404 errors opslaat in een log.
  4. Download Xenu link sleuth en scan je website.

Daarna hoef je ze alleen nog maar te repareren. Het is raadzaam om dit regelmatig (al dan niet automatisch) te controleren en ze aan te passen. Hoe minder fouten er op je website staan hoe beter je website zal presteren.

Zet je website op HTTPS

Sinds 2014 geeft Google al aan dat ze HTTPS belangrijk vinden, en in 2015 gaven ze aan dat het ook een voordeel heeft in de zoekresultaten om over te stappen naar HTTPS. Als je website nog niet op HTTPS staat dan is het tijd om daar nu echt mee aan de slag te gaan.

HTTPS zorgt voor een extra laag beveiliging, in het begin voornamelijk gebruikt voor webshops e.d. die gevoelige klantinformatie ontvangen. Maar inmiddels is het voor elke website raadzaam om over te stappen naar een extra beveiligde website met een SSL certificaat, te herkennen aan HTTPS vooraf in de URL. Naast dat het voordelen heeft voor de ranking is het ook belangrijk om te voldoen aan de AVG wetgeving.

Zorg voor een goede mobiele versie

Omdat steeds meer mensen website mobiel bezoeken is Google een tijd terug overgestapt op ‘Mobile First indexing’. Dat houdt in dat mobielvriendelijke websites op mobiel voorrang krijgen op niet mobielvriendelijke websites.

Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk genoeg is? Google heeft een handige tool om dat testen: Mobielvriendelijke test.

Maak je website sneller

Snelheid wordt door Google al sinds 2010 genoemd als een manier om je website hoger te krijgen in Google. Niet alleen omdat Google dat belangrijk vindt, maar vooral ook omdat de bezoekers afhaken wanneer een website traag is! Onlangs hebben ze weer een Speed Update gedaan zodat ook voor de mobiele zoekresultaten snelheid belangrijker wordt.

Google heeft daarvoor ook weer een tool ontwikkelt: PageSpeed Insights om zo te zien waar de verbeterpunten van je website zitten.

Onder in het rapport worden ook een aantal praktische tips gegeven hoe je bepaalde dingen kunt optimaliseren. Naast de tool van Google kun je ook altijd testen in Pingdom of GTmetrix, deze geven ook vaak waardevolle (maar vaak wel technische) informatie.

Zelf kun je vaak al zorgen voor een snellere website door niet te grote afbeeldingen te uploaden: snijd ze eerst uit op het juiste formaat en sla ze dan op zodat je bezoeker niet afbeeldingen van 5 mb hoeven te downloaden. Zeker op een mobiele internetverbinding kan dat soms erg traag zijn en zo vliegen de databundels er natuurlijk ook veel sneller doorheen.

Ook het inzetten van caching is aan te raden: zo kunnen de pagina’s sneller geladen worden! Alle codes hoeven dan niet opnieuw te worden uitgevoerd, er hoeven geen vragen gesteld te worden aan databases e.d. maar de bezoeker krijgt de gecachte versie te zien: een soort foto van de pagina waardoor hij veel sneller laad.

Wanneer ga jij aan de slag het boosten van de website SEO?

Wil je meer leren over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Je kunt bij ons ook een Zoekmachine optimalisatie (SEO) workshop volgen!

Recommended Posts