.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Conversie optimalisatie, Online Marketing

Zoals je waarschijnlijk wel weet is Google Adwords het advertentieplatform van Google. Door middel van een veiling worden jouw zoekwoorden wel of niet getoond bij zoekopdrachten van potentiële klanten. In dit artikel geef ik je 10 tips die direct voor een beter resultaat kunnen zorgen.

1. Testen met meerdere advertenties per advertentiegroep

Wat wij heel vaak tegenkomen is dat klanten 1 advertentie hebben geschreven per advertentiegroep. Het is verstandiger om meerdere advertenties per advertentiegroep te schrijven om te zien welke het beste werkt.

Adwords draait om het steeds optimaliseren van de resultaten en zo streven naar de perfecte advertentie. Dit lukt alleen als je meerdere advertenties (minimaal 2) naast elkaar laat draaien. Analyseer de resultaten en pas telkens de best draaiende advertentie aan.

Een minimaal verschil in titel of tekst kan soms al grote gevolgen hebben. Wanneer je steeds beter weet welke verschillen goed werken wordt het makkelijker om een perfecte advertentie te schrijven.

2. Sitelink extensie toevoegen

Een extensie is een toevoeging aan je advertentie. Zo kun je nog meer kwijt in je advertentie om je potentiële klant te overtuigen.

Een voorbeeld van een extensie is een sitelink. Je hebt ze vast wel eens gezien in Google. Zowel wanneer je Google gebruikte om te zoeken als in je eigen Google Adwords account.

Hierboven zie je de sitelinks zoals je ze binnen de zoekresultaten tegenkomt. Je ziet hier de volgende extensies van boven naar beneden:

  1. Highlight extensies (5 echte winkels … ThuiswinkelAwards)
  2. Sitelinks extensies (Alle TV’s …. Philips Cashback)
  3. Locatie extensies (Gustav … Amsterdam)

De meest gebruikte extensie is de Sitelink extensie. Hiermee geef je de zoekers de kans om direct te klikken naar andere pagina’s binnen jouw website. In het voorbeeld zie je dat er direct doorgeklikt kan worden naar de verschillende tv’s en andere pagina’s als de Cashback pagina’s.

Zorg ervoor dat je deze sitelinks goed voorziet van de correcte zoekwoorden en zorg ervoor dat je snapt wat de zoeker zoekt wanneer hij dat zoekwoord gebruikt. Daarnaast zijn goede sitelinks ook van invloed op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden.

3. Beoordeling extensie

Er is niets beter dan anderen laten vertellen hoe goed jouw product of bedrijf is. Digitale mond tot mond reclame.

Een lijst met tevreden klanten zegt veel meer dan een opsomming van jouw eigen USP’s. Maak daarom gebruik van de review extensie in Google Adwords.

Dit heeft 2 voordelen:

  1. De eerste noemden we al, het geeft aan hoe goed je bent.
  2. De 2e is een verhoging van de zichtbaarheid. Doordat er sterretjes bij je advertentie staan gaat de attentie waarde omhoog en zal er sneller worden geklikt.

4. Oproepextensie

Veel klanten vinden het een fijne optie om telefonisch contact op te nemen met je. Met de oproepextensie wordt jouw telefoonnummer toegevoegd aan de advertentie.

Nu mobiel internetten een vlucht neemt wordt deze extensie steeds belangrijker. Hij is op mobiel direct aan te klikken zodat de zoeker direct contact kan opnemen. Nog voordat hij op je site is geweest. Onderzoek van Google toont aan dat 52% van de mobiele gebruikers eerst telefonisch contact heeft na het zoeken naar lokale info.Maak het deze zoekers makkelijk en gebruik de oproepextensie!

5. Long tail zoekwoorden

Er kan binnen Google adwords onderscheid gemaakt worden tussen short en long tail zoekwoorden. Campagnes met veel short tail zoekwoorden zijn hele generieke. Campagnes met voornamelijk long tail zoekwoorden zijn veel specifieker.

Het voordeel van long tail zoekwoorden is dat deze over het algemeen goedkoper zijn doordat ze minder onderhevig zijn aan concurrentie.

Daarnaast zijn ze veel specifieker voor de zoeker en is de kans op een conversie groter. Het nadeel is dat, doordat ze zo specifiek zijn, het zoekvolume een stuk lager ligt dan bij short tail zoekwoorden.

Voorbeeld van een short tail zoekwoord is:“Fiets”. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord in dezelfde categorie is“gazelle c7 heren 61 cm”.Je ziet het verschil al. Degene die zoekt op het short tail woord, zit vooral in de oriëntatiefase van het kopen van een fiets. Degene die op het long tail woord zoekt, heeft zijn keuze al gemaakt en zoekt alleen nog een winkel waar hij de fiets kan aankopen.

6. Uitsluitingszoekwoorden

Dit is voor veel online marketeers een beetje een ondergeschoven kindje. De uitsluitingswoorden. Wanneer je maximaal rendement wilt behalen uit je Google Adwords campagne dien je deze met grote regelmaat (lees, wekelijks) bij te sturen. Dit is geen maandelijks klusje.Bedenk van te voren goed welke uitsluitingswoorden je wilt toevoegen.

Veel voorkomende uitsluitingswoorden zijn bijvoorbeeld:

  • vacature
  • 2e hands
  • marktplaats

Daarnaast is Google zelf een goede plek om uitsluitingswoorden te vinden.

Zoals je hierboven kunt zien, wanneer ik zoek op plasma, komen er veel verschillende zoekwoorden naar boven. Lang niet al deze zoekwoorden zijn relevant wanneer ik een TV wil verkopen. Hieruit zijn dus al een groot aantal uitsluitingswoorden te halen.

Tijdens het lopen van de campagne is het belangrijk om uitsluitingswoorden te blijven toevoegen en aan te passen.

7. Landingspagina’s onderhouden

Naast je Adwords advertenties en account is het belangrijk dat je tijd besteed aan de landingspagina’s.

Het gebeurt vaak genoeg dat een bezoeker op de landingspagina strand. Hoe komt dat? Sluit het zoekwoord niet (genoeg) aan bij de pagina of andersom? Controleer ze regelmatig en bekijk of ze ook daadwerkelijk converteren.

Er zijn nog steeds veel bedrijven die een advertentie klakkeloos naar de homepagina verwijzen. Een gemiste kans! Zorg ervoor dat de landingspagina perfect aansluit bij de advertentie en de zoekwoorden. Op die manier heb je de meeste kans op een sale.

8. Bestemmings-URL per zoekwoord

Het is binnen Google Adwords mogelijk om per zoekwoord een aparte URL in te geven. Op die manier sluit de landingspagina direct aan op het zoekwoord.

Wij gebruiken dit vooral voor zoekwoorden met wat minder zoekvolume. Je hoeft dan niet voor elk product een aparte advertentiegroep te maken maar de zoeker land wel direct op de juiste pagina. Wanneer het zoekvolume toeneemt maken we een aparte advertentiegroep met advertenties die geschreven zijn voor dat specifieke product.

9. Link Google Adwords aan Google Analytics

Google Analytics is het dashboard van Google waar al je statistieken over je website worden bijgehouden. Waarschijnlijk ken je het wel en werp je er zo af en toe een blik op.

Het is raadzaam om je Google Adwords account te koppelen aan het Google Analytics account.

Op die manier worden de gegeven van Google Adwords verwerkt in Google Analytics. Dit geeft meer inzicht in de kosten ten opzichte van de opbrengsten ofwel de ROI. Analytics is uitgebreider qua statistieken dan Adwords.

In Analytics kan je veel verschillende inzichten over je advertenties geven. Deze inzichten, zoals de herkomst van je klanten, tijdstippen van conversies en demografische gegevens, kunnen je helpen met het optimaliseren van je advertentie campagnes in Adwords.

10. Kijk niet naar budget maar naar ROI

Tip nummer 10 is eigenlijk de belangrijkste van allemaal. Wij komen het maar al te vaak tegen dat klanten een bepaald Adwords budget in hun hoofd hebben en daar niet van af willen wijken. In mijn ogen is dit de verkeerde kant op rekenen.

Je kunt beter kijken naar de ROI dan naar het maximale budget. Waarom zou je jezelf gebonden houden terwijl er met meer budget meer uit de campagne te halen valt?

Wanneer je voor elke 1 euro advertentiekosten een conversie hebt die 5 euro opbrengt, dan is een maximaal budget helemaal niet nodig. Pas wanneer deze 5 euro minder wordt is het goed om te kijken of het maximale gehaald is. Binnen de ene branche is dit bij een budget van 15 euro per dag en binnen de andere branche pas bij 1500 euro per dag.

Ik hoop dat je met deze 10 tips weer wat vooruit kunt. Mocht je meer info willen of heb je hulp nodig bij jouw Adwords account? Schroom niet om een afspraak te maken met ons.

Wil je meer leren over Google Ads? Je kunt bij ons ook een Google Ads workshop volgen!

Recommended Posts