.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, User Experience (UX)

Misschien heb je het al ergens gelezen, of ken je de term nog helemaal niet. Een persona, ijkpersoon, social persona, buyer persona of user persona is een fictief persoon die een (deel)doelgroep/klantgroep vertegenwoordigd. Zo krijgt een bepaalde doelgroep een gezicht en kun je daar ook makkelijkere processen, websites, apps of andere campagnes op inrichten.

Hoe ziet een persona er uit?

Er zijn veel verschillende (gratis) tools om een persona te maken. Zoals die van Hubspot of Xtensio maar welke onderdelen zet je in een persona? Een paar ideeën die je hiervoor kunt gebruiken:

  • Geef je persona een naam. Zo zorg je dat de persona echt gaat leven.
  • Voeg daarbij ook een foto toe, zo geef je jouw persona ook een gezicht! Een foto voeg je het beste als een van de laatste stappen toe: wanneer je al een goed beeld hebt van je persona.
  • En denk ook aan andere persoonsgegevens zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen.
  • Wat voor problemen komt je persona tegen waarvoor hij of zij een oplossing nodig heeft? Welke frustraties zijn er?
  • Hoe gedraagt hij of zij zich online? Via welke kanalen wil hij graag benaderd worden?
  • Wat is de motivatie om voor iets te kiezen?
  • Wat is zijn persoonlijkheid? Is hij introvert of extrovert? Passief of juist actief?

Voorbeeld persona’s

Om je een idee te geven hier een paar leuke voorbeeld persona’s

Hoe maak je een persona?

Persona’s maken kun je op verschillende manieren doen bijvoorbeeld:

  1. Ga je (potentiële) klanten na en vraag eventueel hun hulp om je persona’s te verzamelen. Je kunt bij ze langs gaan, even bellen of vragen om een (korte) enquête in te vullen.
  2. Bekijk je Google Analytics of Google Ads. Daar kun je vaak ook gegevens uit halen om je persona’s te identificeren.
  3. Op je social media kanalen kun je vaak ook heel veel gegevens bekijken van je doelgroep!

Over het algemeen zijn 3 tot maximaal 4 persona’s voldoende om je op te focussen. Wanneer je er meer doet raak je juist de focus kwijt. Hang ze ook goed zichtbaar op in je bedrijf zodat iedereen de persona’s kent en weet hoe ze moeten handelen bij de verschillende persona’s.

Wat kun je met een persona?

Wanneer je persona’s maakt is het direct visueel wat de klantgroepen zijn en vaak wordt het dan ook een stuk duidelijker hoe die bediend moeten worden. Het zorgt voor focus binnen een bedrijf.

Door de persona’s kun je ook bewuste keuzes maken over prioriteiten. Persona’s die meer opleveren wil je misschien sneller bedienen dan persona’s die bijna niets opleveren. In je UX design kun je er ook meer rekening mee houden.

Als je met een persona in je achterhoofd door je website, app of campagne heen gaat kun je beter inschatten waar hun valkuilen zijn en hoe je die customer journey kan verbeteren. Je kunt je makkelijker inleven in zo’n fictief persoon.

Wanneer de persona’s door je hele bedrijf bij iedereen bekend zijn kun je bijvoorbeeld ook een opzegging voorkomen. Als je weet onder welke persona de klant valt, weet je ook wat hun drijfveren zijn en hoe je ze dus kunt overhalen om alsnog te blijven.

Recommended Posts