.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In User Experience (UX)

Google heeft ons leven zoveel makkelijker gemaakt: je toetst wat in en je krijgt steeds betere resultaten. Je zou denken dat mensen op websites ook vast en zeker wel de zoekmachine gebruiken om te vinden wat ze zoeken, toch? Nee zeker niet! Een goede navigatie is nog altijd een must op je website! 

Maar 5% van de bezoekers gebruikt de zoekfunctie

Wist je dat maar een super klein percentage gebruik maakt van zoekmachines op websites? Het is eigenlijk nooit meer dan 5% van de bezoekers welke de zoekfunctie gebruiken. En meestal proberen ze de zoekfunctie pas nadat ze eerst geprobeerd hebben het via de normale navigatie te vinden. 

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: Denk bijvoorbeeld aan grote websites zoals Bol.com. Daar zal het percentage hoger liggen. Omdat wanneer mensen een specifiek product zoeken ze wel sneller de zoekfunctie zullen gebruiken. Wel is de zoekfunctie in de afgelopen jaren op deze site minder prominent gemaakt en zijn er veel meer categorieën toegevoegd.

Daarnaast zien we dat er op mobiel wel vaker gebruik gemaakt wordt van zoekfuncties omdat complexe navigaties vaak niet prettig werken op mobiel.

Waarom je mensen beter via de navigatie kunt sturen

Google heeft zichzelf specialist gemaakt in zoeken. Dat is waar ze ontzettend sterk in zijn. De gemiddelde zoekfunctie op gewone websites is vaak veel minder goed dan dat! 

  • Mensen gebruiken vaak andere woorden (synoniemen) dan die jij hebt gebruikt. Google’s zoekfunctie snapt dat vaak wel maar op websites wordt meestal op exacte woorden gezocht.
  • Typefouten, ook zoiets waar Google goed in is. Vaak krijg je er dan al onder “Bedoelde u …”. 

En wat ook nog meehelpt is dat wanneer mensen die browsen vaak meer aanschaffen dan wanneer ze alleen de zoekfunctie gebruiken. Wanneer je browst via de navigatie zie je natuurlijk veel meer items dan wanneer je direct zoekt naar 1 product.

Hoe zorg je voor een goede navigatie?

Aan het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke navigatie gaat een heel proces vooraf. Deze richtlijnen kun je gebruiken om zelf aan de slag te gaan met het verbeteren van de UX van je navigatie.

  • Zoek uit waar mensen naar zoeken. En gebruik die woorden dan ook. Probeer niet grappig te zijn in je navigatie of vakjargon te gebruiken. Wanneer een menu of navigatie item niet helemaal duidelijk aangeeft wat de bezoeker kan verwachten dan klikken ze die minder snel aan en in het ergste geval wordt die volledig genegeerd.
  • Maak geen gebruik van kleine of verstopte menu’s op grote schermen. Hoewel het hamburgertje op mobiel een goede keuze is, kun je hem beter NIET in zetten voor grotere schermen. Zorg er voor dat het menu op de grotere schermen direct en goed zichtbaar is.
  • Zorg voor een broodkruimelpad. Zo kunnen mensen zien waar ze zich bevinden op de website. Zeker als ze binnenkomen op een andere pagina dan de homepagina is het makkelijker oriënteren voor de bezoekers.
  • Zorg voor een zo plat mogelijke menustructuur. Less is more. Maar let wel op dat je niet teveel weglaat, je moet ergens een middenweg vinden. Het is overigens een mythe dat 7 min of plus 2 keuzes moet geven aan een bezoeker!

  • Zet het menu op bekende plaatsen. Het is natuurlijk leuk om eens iets anders te doen. Maar mensen zijn gewend aan bepaalde dingen: zo ook de locaties van de menu’s. Ga dus beter niet experimenteren met een hele andere locatie van een menu dan aan de bovenkant of linkerkant van de pagina.
  • Zet de footer in voor een uitgebreide navigatie. Ook weer een mooi voorbeeld van Bol.com die zijn mega hoeveelheid producten duidelijk probeert onder te verdelen.

Wanneer je echt aan de slag wilt met het verbeteren van de User Experience (UX) van je website is het verstandig aan de slag te gaan met een UX onderzoek.

Recente berichten