.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In User Experience (UX)

Voor we aan een project beginnen doen wij graag een UX onderzoek zodat we het beste resultaat uit een website of app kunnen halen. Door aan de slag te gaan met UX kunnen we de gebruikerservaring zo veel mogelijk optimaliseren.

Waar staat de afkorting UX voor?

De afkorting komt van het engelse User Experience, in het Nederlands is dat gebruikerservaring. Dus eigenlijk gaat het om de ervaring die de gebruiker met een website of applicatie heeft. En bijvoorkeur is die natuurlijk positief! Wanneer de ervaring positief is, onthouden de gebruikers dat. En zo gaan ze ook je bedrijf herinneren, positief.

Omgekeerd werkt dat natuurlijk net zo: is de gebruikerservaring met de website of app negatief, dan zal dat in hun hoofd ook gekoppeld worden aan je bedrijf. Met UX verhoog je de klanttevredenheid!

Voorbeelden van gebruikerservaringen

Een positieve gebruikerservaring is bijvoorbeeld wanneer je naar een website gaat en direct kunt vinden wat je zocht, zonder te veel moeite. Zoals je bent op zoek naar het adres van een bedrijf, je gaat naar de homepagina en ziet het daar direct staan. Of wanneer je een app voor het eerst wilt gebruiken en de app een hele duidelijke uitleg heeft waar welke knoppen voor dienen. Het kan ook zijn dat je graag wilt berekenen hoeveel je wilt besparen, je komt op de homepagina en ziet direct een simpele tool waarmee je dat kunt doen. Je hoeft niet te veel gegevens in te vullen en binnen een halve minuut heb je al je antwoord. Fijn!

Een negatieve gebruikerservaring is natuurlijk het tegenovergestelde. Meestal hebben gebruikers een negatieve ervaring wanneer ze andere verwachtingen hebben, iets te lang duurt of ze het niet snel kunnen vinden.

Wanneer er bijvoorbeeld een knop staat met “Direct verzekering afsluiten” en je komt daarna op nog een informatieve pagina zonder een formulier waar je je verzekering kunt afsluiten. Of je klikt op een afbeelding en verwacht een grotere versie te zien, maar je wordt ineens doorgestuurd naar een andere pagina. Het kan ook zijn dat je op zoek bent naar bepaalde informatie, zoals de openingstijden, maar het wordt op de homepagina niet direct duidelijk waar dat onder zou kunnen vallen. Het menu wordt je ook geen wijs uit, dus je doet maar een gok.

Verschillende mensen, verschillende doelgroepen

Mensen zijn verschillend. De een is erg tech-savy, de andere helemaal niet. De een zit het liefste op zijn smartphone, de andere pakt liever de tablet. De een kan goed zien, de ander heeft een veel slechter zicht. Zo ontstaan er allemaal verschillende doelgroepen/klantgroepen.

In UX worden dan ook vaak persona’s gemaakt. Dat zijn fictieve mensen die staan voor een bepaalde doelgroep. Zo wordt het tastbaar gemaakt en kun je in het UX design (en natuurlijk met de marketing) daar rekening mee houden.

UX design vs. ‘gewoon’ design

Een gewoon design wordt meestal gebaseerd op de kennis die de vormgever heeft en de wensen van de klant. De focus ligt voornamelijk op het vormgeven van een mooie website, dat is ook waar ze op afgerekend worden. Bij het normale design worden vaak algemene aannames gebruikt om zo hopelijk een “goede” gebruikerservaring te creëren. In de praktijk blijkt dan dat de gebruikservaring net (of net niet) gemiddeld is.

Bij een UX design worden er onderzoeken gedaan om te achterhalen wie de doelgroep is en vooral wat hun verwachtingen e.d zijn. Dat is natuurlijk voor elk project anders. Een UX designer wordt dan ook afgerekend op het resultaat in de gebruikerservaring. Een UX designer is dan ook bezig met het Waarom (motivatie, waarden), Wat (functionaliteit, features), Hoe (toegankelijkheid). Ze gaan onderzoeken waar de behoeften van het bedrijf en die van de gebruiker elkaar raken.

Tijdens het project wordt er regelmatig getest en onderzoek gedaan, het is een doorlopend leerproces om zo te zorgen dat de gebruikerservaring optimaal is. Zodra de website of app live staat stopt het UX nog altijd niet: dan worden de statistieken geanalyseerd, doelstellingen gemonitord en zo eventuele verbeteringen in gebruikerservaring weer opgespoord!

Recommended Posts