.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In User Experience (UX)

Je kunt natuurlijk gewoon starten met het ontwerpen en maken van je website of app naar de aannames die je zelf doet en de wensen die je zelf hebt. Maar uiteindelijk draait een website om de gebruikers en vooral of zij hun doelen kunnen behalen op de website. Zoals het vinden van informatie, inschrijven op een cursus of het kopen van een product.

Daarom een UX onderzoek

Gebruiksvriendelijkheid is essentieel om je bezoekers een goede ervaring te geven met je website/app/merk/product. Met UX onderzoek kun je jouw specifieke doelgroep onderzoeken en hoe zij om gaan met jouw website of app en wat hun verwachtingen zijn.

  1. Door UX onderzoek verhoog je de conversie op je website. Zo heb je een hogere impact.
  2. Je kan obstakels identificeren die mensen ervaren in de processen die ze op de website of app doorlopen.
  3. Je verhoogt de klanttevredenheid doordat mensen een goede & positieve ervaring hebben met je site of app.
  4. Je kunt de customer journey goed in kaart brengen met UX onderzoek.
  5. Daarnaast kun je het beslissingsproces inzichtelijk krijgen, waarom kopen ze eigenlijk niet bij jou?

En door zo’n onderzoek kun je vaak beter prioriteren welke onderdelen belangrijk zijn binnen een website of app en zo regelmatig tijd en geld besparen of anders inzetten voor maximaal rendement.

Wat voor soorten UX onderzoek zijn er?

Er zijn een legio aan manieren om UX onderzoek te doen. We geven 3 voorbeelden die veel ingezet worden bij het onderzoeken naar de gebruikerservaring van apps en websites.

  1. Analytics: Inzetten van tools waarmee je kunt analyseren hoe de website/app nu gebruikt wordt. Zoals bijvoorbeeld Hotjar. Meten is namelijk weten!
  2. Expert-review: Vooraf kun je met de UX expert een aantal user stories verzamelen: taken die de bezoeker moet kunnen uitvoeren op de website. De expert gaat deze dan vervolgens doorlopen om te zien.
  3. Doelgroepen inzetten: Je kunt een deel van je doelgroep uitnodigen om je (nieuwe) website/app te testen. Ze gaan aan de slag met de taken (user stories) die ze zouden moeten doen op de website. Zij kunnen hun bevindingen vervolgens aangeven. Maar kijk vooral ook met ze mee hoe ze de website gebruiken, soms valt hen zelf iets niet op omdat ze iets onbewusts doen wat jij wel ziet als je er bij zit!

Op een laagdrempeliger niveau kun je natuurlijk ook direct feedback vragen op je website. Zet bijvoorbeeld een chat in op je pagina. Of nodig je website bezoekers uit tot een enquête om informatie te geven over de gebruiksvriendelijkheid.

Zelf eens de UX van je website of app aan de kaak stellen?

Wil je zelf eens een poging doen om de UX van de website aan de kaak te stellen? Hier tips om dat eens te proberen! Het is natuurlijk geen uitgebreid UX onderzoek maar zo kun je vaak wel al zien of het heel erg gesteld is met je website of app of dat het wel mee valt.

  1. Ga eerst aan de slag met het maken van 3 verschillende gebruikersgroepen of persona’s.
  2. Elk van deze persona’s heeft als het goed is een ander doel en dus ook andere taken. Breng deze ook in kaart.
  3. Belangrijk is dat je dan probeert alle voorkennis die je hebt even ver weg te stoppen. Ga er even helemaal blank in. En leef je dan in, in de betreffende persona en hun taken.
  4. Ga die taken proberen uit te voeren op de website of in de app en kijk waar je tegenaan loopt in dat proces. Houd vooral bij welke stappen je allemaal moet nemen, ook als je verkeerd gaat. Zo breng je in kaart wat de obstakels zijn!

Zo kun je in ieder geval een idee krijgen of het raadzaam is om aan de slag te gaan met UX onderzoek. En ik kan vast verklappen, meestal is het antwoord dat op ja! Zeker wanneer het bijna tijd is voor een nieuwe app of website.

Recommended Posts