.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In User Experience (UX)

Bij User Experience wordt al snel aan het ontwerp gedacht, hoe maak je het menu zo gebruiksvriendelijk mogelijk en hoe zorg je dat de gebruikers hun doel bereiken op de website. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat teksten het design ondersteunen? Het design samen met de teksten zorgen ervoor dat een bezoeker al dan niet een goede ervaring heeft op je website of in je app. 

UX design met teksten

Wanneer er uitvoerig getest wordt en er een nieuw design ontstaat met UX onderzoek zien en horen we regelmatig dat zo’n design vol staat met “Lorem Ipsum” teksten. Dan wordt het design afgemaakt en zodra die er doorheen is mogen de tekstschrijver de ruimte opvullen. Zo krijg je natuurlijk niet het beste resultaat! 

Betrek dus je tekstschrijvers in het design proces. Of nog liever zorg dat je een tekstschrijver hebt die zich ook verdiept in UX. Dan krijg je namelijk een UX Copywriter die niet alleen nadenkt over wat er verteld moet worden maar ook hoe je dit op een zo gebruiksvriendelijke manier kan doen! Zo haal je het beste resultaat uit je website of app.

In de rol van de gebruiker

De designers maken vaak gebruik van persona’s om zo de doelgroepen van de website of app beter te begrijpen. Wanneer je aan de slag gaat met de content kun je daar ook goed gebruik van maken. Probeer in de rol te kruipen van de gebruiker van je website of app en stem daar de teksten ook op af. Er is namelijk geen unanieme oplossing, voor elke website is dit namelijk anders. Zo zijn er gebruikers die juist op zoek zijn naar heldere informatie om veel kennis mee op te doen. Een goed voorbeeld hiervan zijn patiënten van een fysiotherapeut die willen veel kennis opdoen voordat ze een afspraak maken, ze moeten zich desalniettemin op hun gemak voelen. Aan andere kant is bij een webshop met simpele producten juist van belang dat de informatie duidelijk opgesomd staat om sneller een keuze te maken.

UX Copywriter of micro copywriters

Een echte UX copywriter gaat meestal aan de slag met juist de kleine dingen, waar nogal vaak even ‘wat ingezet’ wordt, maar wel een belangrijk onderdeel zijn van de gebruikerservaring. 

Ze worden ook wel eens de ‘micro copywriters’ genoemd, denk bijvoorbeeld aan:

  • Navigatie teksten 
  • (Fout)melding teksten
  • Titels van formuliervelden
  • Uitleg teksten (bijvoorbeeld bij een formulier)

Grote bedrijven als Spotify, Adobe, Apple en Google zetten al veelvuldig UX Copywriters in om zo tot in de puntjes de gebruikerservaring te optimaliseren.

Tips voor gebruiksvriendelijk teksten

We geven je nog een aantal tips zodat je zelf ook aan de slag kunt met het gebruiksvriendelijker maken van je teksten.

1. Beknopt is (meestal) beter

Gebruik je woorden wijs, meestal is het raadzaam om iets beknopter neer te zetten. Een paar voorbeelden:

“Je moet eerst inloggen om te kunnen reageren.” versus “Login om te reageren”

“Het e-mailadres voldoet niet aan het verplichte format. Gebruik het juiste format” vs “Schrijf je e-mailadres in het format: jenaam@voorbeeld.nl”

2. Schrijf actief

Schrijf je zinnen actief ipv passief, de voelt veel fijner voor de bezoeker. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld:

“Het artikel werd afgekeurd door de redactie.” wordt actief: “De redactie keurde het artikel af.”

“Volgende maand wordt er een start gemaakt met het project” wordt actief: ”Volgende maand start het project”

Je kunt de passieve zinnen vinden door te zoeken op de werkwoorden “worden” of “zijn”.

3. Liever positief

Vertel liever wat iemand WEL kan dan, dan wat iemand niet kan doen. Denk aan:

“Je kunt geen GIF bestanden uploaden” wordt dan: “Je kunt JPG en PNG bestanden uploaden”

4. Gebruik cijfers

Ook prettig voor de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid. Gebruik liever cijfers in plaats van de geschreven woorden.

“Dit huis heeft drie slaapkamers” wordt: “Dit huis heeft 3 slaapkamers”

 

Recommended Posts