.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In User Experience (UX)

Over User Experience (UX) zijn nogal wat mythes in de wereld. Dingen die mensen denken die helemaal niet waar zijn! Wij ontkrachten een aantal van deze mythes voor je, zodat jij voortaan wel beter weet!

1. Mobiele gebruikers zijn afgeleid

Niet helemaal waar, of toch ook weer wel. Eigenlijk moet het woord “mobiele” er voor weg. Gebruikers zijn afgeleid. Dat is absoluut waar. Of deze nou op mobiel, tablet of achter de PC zitten. Gebruikers zijn ALTIJD afgeleid. Geef ze dus focus op je website of in je app.

En wist je trouwens, dat uit onderzoek blijkt dat het gebruik van mobiele apparaten niet per definitie onderweg gebeurt?

  1. Google ontdekte dat 60% van het smartphone gebruik thuis plaatsvindt.
  2. InsightsNow ontdekte dat 68% van het mobiele gebruik (exclusief telefoneren, sms en email) thuis gebeurd.

Stel je dus niet voor dat je mobiele bezoeker onderweg is, maar gewoon thuis op de bank zit en simpelweg zijn mobiele device gebruikt omdat die het dichtste in de buurt is.

2. Als je een expert in zet, dan hoef je niet te testen of te onderzoeken

Niet waar! Experts weten vaak wel beter waar te beginnen en hun aannames komen regelmatig dicht bij de doelgroepen. Maar het blijven aannames. Altijd belangrijk dus om echt te testen met de beoogde doelgroep!

Een expert die de UX van een website test is absoluut waardevol, maar uit het testen met doelgroepen komen vaak nieuwe dingen waar je eerder nog niet aan gedacht had. Experts vinden vaak ook meer standaard dingen die verbeterd moeten worden, de doelgroep vindt echter vaak specifieke dingen voor het product of website/app. Dat het uitvoeren van bepaalde taken niet gaat zoals verwacht bijvoorbeeld.

Wil je beide in zetten? Laat dan eerst de expert kijken om de duidelijke UX problemen alvast te filteren. Daarna kun je doelgroepen in zetten om de diepere liggende issues te vinden!

3. Zet niet meer keuzes in dan 7 +/- 2

Niet waar! De mythe komt uit een theorie van George Miller: mensen kunnen niet meer onthouden dan 7 +/- 2 items. Alleen op een website of in een app hoeven mensen het niet te onthouden. De informatie is al zichtbaar. Dus je hoeft je menu zeker niet te beperken tot 5-9 items. Zorg wel dat het menu goed gestructureerd is, zodat mensen niet verdwalen. Zorg ook weer niet voor te weinig items in je menu, mensen kunnen dan alsnog verdwalen door te weinig informatie.

4. De homepagina is NIET de belangrijkste pagina van de website

Waar! Het is absoluut een hele belangrijke pagina, maar zorg er voor dat in het proces niet alle aandacht gaat naar de homepagina en niets naar de rest van de pagina’s. Als je er even bij stilstaat is het misschien wel heel logisch: eigenlijk wil niemand op de homepagina zijn. Het is slechts een tussenstop om te komen waar ze heen willen. Zoals de lobby van een hotel. Daar kom je natuurlijk wel doorheen maar is niet het belangrijkste van je bezoek!

Het aantal bezoeken op de homepagina is de afgelopen jaren al steeds meer aan het dalen, je zult in je statistieken ook zien dat andere pagina’s bij elkaar vaak meer views hebben dan de homepagina zelf. Zeker ook door de opkomst van Google waardoor mensen vaak direct op je juiste pagina (en meestal niet de homepagina) terecht komen.

5. Mensen lezen online

Niet waar! Meestal dan. Als mensen echt geïnteresseerd zijn in de content zullen ze het wel woord voor woord gaan lezen. Maar in de meeste gevallen scannen ze de content tot ze denken gevonden te hebben wat ze zochten.

  1. Jakob Nielsen toonde in 2008 aan dat mensen slechts 20% van de content echt lezen.
  2. Ook Steve Krug kwam er achter dat eigenlijk alle mensen de content scannen in plaats van direct gaan lezen.

6. Mensen scrollen niet

Niet waar! Er is een reden waarom bijvoorbeeld Facebook gebruik maakt van een endless-scroll techniek. Zodra je gaat scrollen wordt er onder alweer nieuwe content geladen, zo kun je makkelijk door blijven kijken. Voor het scrollen hoeven mensen geen keuze te maken, voor het klikken op een link wel. En mensen maken liever geen keuze tot ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken.

Onderzoek van Jacob Nielsen toonde ook aan dat steeds meer mensen scrollen, al kijken ze nog steeds wel het meeste op het eerste stuk wat ze zien zodra ze de app of website openen.

Recommended Posts