.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Strategie

Dus je hebt een bedrijf en je wilt “online aanwezig” zijn. Maar waar begin je nou eigenlijk? Moet je een app laten maken? Een website? En moet je nog wat met sociale media? Dat verschilt natuurlijk allemaal per bedrijf, per doelgroep etc maar wij helpen je graag met je keuzes voor je digitale strategie.

Begin bij het begin

Het is natuurlijk een open deur, maar begin bij het begin:

  • Sta stil bij waar je bedrijf voor staat.
  • Wat zijn je doelen?
  • Welke KPI’s horen erbij?
  • Breng doelgroepen in kaart. Denk eens aan het maken van persona’s en het doen van UX onderzoek.

Wat zijn de wensen van de doelgroepen die je wilt bedienen en natuurlijk ook wat zijn de wensen van de organisatie? Hoe kun je die twee aan elkaar linken? Dan is het tijd om prioriteiten te gaan stellen. Wat is belangrijker dan wat, en waarom? Ga samen met je collega’s aan de slag om een duidelijk overzicht te krijgen van de wensen, doelen en doelgroepen.

Digitaal optimaliseren

Als je aan de slag bent met de strategie, doelen & KPI’s is het ook verstandig om na te denken over al je digitale inspanningen. Denk aan de HRM/CRM systeem, planningsysteem, intranet of ticketsysteem.

  • Heb je al deze (losse) systemen allemaal echt nog nodig? Overlappen ze elkaar niet ergens? Of is er niet inmiddels een beter systeem?
  • Kun je systemen aan elkaar (laten) koppelen zodat je minder handelingen hoeft te doen? Zo kun je processen optimaliseren, makkelijker maken, en vaak levert het ook een kostenbesparing op.
  • Dingen die je nu nog op papier doet, kun je die misschien digitaliseren al dan niet met een nieuwe applicatie?

Welke online kanalen heb je nodig?

Er zijn vele verschillende kanalen die ingezet kunnen worden om je online strategie te verwezenlijken. Blind gewoon maar een website, intranet, app, facebook, twitter en nog meer in zetten? Nee, geen goed idee!

Website of app

Over het algemeen zal een website de eerste en beste keuze zijn voor je bedrijf: een website hoeft niet geïnstalleerd te worden en kan je makkelijker updaten, hebben een breder bereik en zorgen voor een betere vindbaarheid online.

In sommige gevallen is een specifieke app echter aan te raden: moeten er complexe berekeningen gedaan worden? Of moet de app ook zonder internet gebruikt kunnen worden? Heb je push notificatie nodig of GPS locaties? Dan kun je beter voor een app gaan!

Uiteindelijk kan je natuurlijk ook beide gaan inzetten: maar maak een goede afwegingen in doelen, doelgroepen en prioriteiten en maak zo de juiste keuze.

Social Media

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel sociale kanalen: Whatsapp, Facebook, YouTube, Linkedin, Instagram, Pinterest, Snapchat. In 2019 wordt Whatsapp het meeste gebruikt, Facebook volgt op de tweede positie. Daarna respectievelijk YouTube, Instagram en Linkedin. Buiten de top vijf vallen nog Pinterest, Twitter & Snapchat. Waar het gebruik van Facebook al sinds 2017 dalende is, zijn Instagram en YouTube juist bezig aan een ontzettende opmars. Maar welke van de kanalen moet je in zetten? Dat hangt helemaal af van je doelgroep en natuurlijk je doel!

Vraag aan je doelgroep op welke kanalen ze graag van je zouden willen horen in plaats van uit te gaan van algemene onderzoeken.

En bedenkt daarbij goed:

  • Beter 1 kanaal goed in zetten dan 3 half in zetten.
  • Sociale kanalen draaien niet alleen om zenden, ook om interactie en luisteren.
  • Zorg dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Je moet dus zeker zelf ook regelmatig nieuwe content kunnen en willen produceren.

Adverteren

Adverteren kan ook een belangrijk onderdeel zijn in je online strategie. Heb je een webshop? Dan kun je adverteren in Google Shopping! Google Ads kan ook worden ingezet om te adverteren in de zoekmachine of op andere websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk.

Je kunt ook vrij makkelijk adverteren op Facebook (en/of Instagram). Daar kun je makkelijk selecteren op doelgroep in plaats van op zoekwoord! Het is dan wel aan te raden dat je ook actief bent op Facebook met je pagina.

Neem ook eens contact op met andere websites of misschien wel bloggers (/vloggers) wanneer je doelgroep juist daar te vinden is. Je kunt vaak op hun websites of in hun vlogs ook adverteren en zo je doelgroep bereiken.

Nieuwsbrieven

E-mailmarketing is nog altijd een van de succesvolste manieren van marketing! Omdat je veel directer in contact bent met je doelgroep dan op sociale media of op je website. Daarnaast hoef je niet te vechten met speciale algoritmes om boven je concurrentie te komen zoals op sociale media of in de zoekmachines.

Je hoeft niet alleen te denken aan een periodieke nieuwsbrief maar je kunt ook gepersonaliseerde nieuwsbrieven sturen: een verlaten winkelwagen mail, een e-mail met producten waar ze op basis van hun interesses mogelijk in geïnteresseerd zijn.

Een periodieke nieuwsbrief ook verstandig: zo kun je mensen regelmatig attenderen op je bedrijf en nieuwe producten of diensten onder de aandacht brengen. Maar geef vooral ook exclusieve informatie aan je nieuwsbrief ontvangers zo krijgen zij een “insiders” gevoel.

Maak plannen!

Nu je op een rij hebt wat je doelen zijn en welke kanalen je wilt inzetten is het tijd om te gaan plannen. Ga aan de slag met het maken van een contentkalender, denk vooruit wat je wilt melden en via welke kanalen.  Kom je er nog niet helemaal uit met je digitale strategie? Wij denken graag met je mee.

Recente berichten