.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Strategie

Grote kans dat je wilt dat je bedrijf en/of omzet gaat groeien dan is het zeker tijd om eens te kijken naar business intelligence. Daarmee verzamel je zoveel mogelijk data en analyseer je deze om zo je bedrijfsdoelstellingen te kunnen behalen.

Hoe kan business intelligence (BI) je helpen?

De voordelen van het inzetten van business intelligence zijn het verhogen van effectiviteit en efficiëntie maar helpt je ook met het nemen van betere en snellere beslissingen. Vanuit data kun je heel veel conclusies trekken, denk bijvoorbeeld aan:

  • Analyseren klantgedrag. Coolblue ontdekte bijvoorbeeld dat veel vaatwassers retour worden gestuurd. Door het klantgedrag te analyseren kwamen ze er achter dat het probleem was dat de meeste niet (goed) pasten. Daarom hebben ze de informatie verbeterd voor de klanten: visueler en duidelijker en niet verstopt in de handleiding maar direct zichtbaar.
  • Bedrijfsprestaties meten & bijhouden door middel van bijvoorbeeld KPI’s.
  • Bedrijfsproblemen & pijnpunten identificeren
  • Mogelijkheden om de winst te vergroten vinden

De eerste stap is nagaan hoe je de data gaat verzamelen. Zorg dat je zoveel mogelijk systemen aan elkaar koppelt om zo het maximale inzicht te krijgen!

Koppelen van systemen voor BI

Systemen moeten dus aan elkaar gekoppeld worden zodat je het maximale inzicht krijgt. Enkele voorbeelden van vaak gebruikte software pakketten die gekoppeld worden zijn:

  • HR software
  • Urenregistratie
  • CRM
  • ERP
  • Voorraadbeheersysteem
  • Document management systeem
  • Website
  • Online statistieken
  • En natuurlijk BI software zelf die al deze dingen kan combineren.

Dat kun je voor elkaar krijgen door gebruik te maken van de Application Programming Interface (API’s ) die de systemen hebben. Een API is een koppeling waardoor het systeem gegevens kan uitwisselen naar een ander systeem. Mocht een software systeem geen API hebben dan kunnen wij deze ontwikkelen.

BI Analytics software en dashboards

Het is mogelijk om je persoonlijke applicatie te laten bouwen waar al je systemen mee praten en waarin je de data verzameld die voor jou belangrijk zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk ook reeds bestaande BI Tool’s die vaak worden ingezet. Enkele voorbeelden zijn:

Deze BI tools kunnen een goede start zijn om aan de slag te gaan met business intelligence. Microsoft heeft de goedkoopste tool, hoewel ze met echt grote datasets inladen soms nog weleens moeite hebben. Qlik en Tableau bieden gratis versies aan net zoals Microsoft, waarmee je direct aan de slag kunt. Uiteraard hebben de gratis versies beperkingen, onder meer waarmee je kunt koppelen.

Het lastige zit vooral in het opstellen van een goed model dat alle bronnen aan elkaar relateert. Als dat gedaan is moet je starten met het opschonen van de data. Daarna moeten de juiste selecties worden aangebracht. De allerlaatste stap is het interpreteren van de gegevens om daar vervolgens gericht actie op te ondernemen.

BI maakt inzichtelijk wat er in je bedrijf gebeurt. Hoe efficient en effectief mensen en processen werken en waar kansen en uitdagingen liggen. De eerste stap is vaak het op orde brengen van de informatie. Je gaat dan gelijk aan de slag met het verbeteren van processen en mensen bewust maken van hun handelen. Dit maakt inzichtelijk welke bijdrage zij leveren aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen

Tijd om te analyseren

Wanneer je alle data gecombineerd hebt in een mooie tool of dashboard ben je er nog niet. Nu is het tijd om de gegevens te analyseren en interpreteren! Ga na waarom bepaalde cijfers zijn zoals ze zijn. Wat zit erachter en wat kunnen we ervan leren? Probeer niet direct de meest complexe vraagstukken aan te pakken maar begin simpel.

Predictive intelligence

Met BI analyseer je achteraf de gegevens en ga je daarmee aan de slag. Maar de kans is groot dat het de komende jaren steeds meer gaat verschuiven naar predictive intelligence. Door de komst van artificial intelligence (AI) en machine learning zullen we in de toekomst steeds beter kunnen voorspellen hoe bepaalde klantgroepen zich gaan gedragen en wat ze gaan doen.

Op basis van trends uit het verleden in combinatie met modellen, kun je gedrag voorspellen en daar vooraf gericht actie op ondernemen. Externe data is daarbij een cruciaal onderdeel dat de meeste bedrijven over het hoofd zien.

Denk bijvoorbeeld aan Spotify en Netflix die kunnen voorspellen welke films of muziek je leuk vind. Dat kun je dan ook gebruiken voor je bedrijfsvoering, ontwikkelen en uitbrengen van nieuwe producten en diensten.

Om te zorgen dat predictive intelligence gaat werken moeten de tools natuurlijk wel ontzettend goed samenwerken omdat ze anders bepaalde informatie over het hoofd zien en totaal verkeerde voorspellingen gaan doen!

Wil je ook business intelligence inzetten en meer weten over de mogelijkheden voor je organisatie? Neem dan contact met ons op!

Recommended Posts