.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Algemeen, Blogs

Bijna iedereen kan tegenwoordig een website maken. De bedrijfjes die dat doen schieten dan ook nog altijd als paddenstoelen uit de grond. Maar wat maakt een website nou eigenlijk professioneel? En hoe selecteer je een bedrijf om je website te laten maken als je het toch liever niet zelf wil doen?

Zo kies je een professioneel bedrijf

Als je zelf geen tijd hebt om je er in te verdiepen of je wilt misschien een complexere website dan is het belangrijk om een (webdesign) bureau in te schakelen. Maar hoe kun je het kaf van het koren scheiden?

    1. Bekijk als eerste hun eigen website. Vind je die een professionele uitstraling hebben? Spreekt de website je aan?
    2. Bekijk websites van hun klanten. Hoe zit het met die uitstraling? Kun je niets vinden op hun website aan klanten vraag gerust om voorbeeldprojecten zodat je een idee kunt krijgen bij wat ze zoal opleveren.
    3. Hebben ze vergelijkbare projecten gehad als wat jij van ze vraagt? Om erachter te komen of ze de technieken beheersen die nodig zijn voor jouw website is het handig om na te vragen of ze al eerder vergelijkbare projecten hebben gedaan.
    4. Hoe is het gesteld met hun vindbaarheid? Als je website niet gevonden kan worden door de zoekmachines is nieuwe klanten vinden een stuk lastiger. Dus check vooral eens of je hun website goed kunt vinden via de zoekmachines.
    5. Check social media! Wanneer iemand een negatieve ervaring heeft met een bedrijf staat het vaak binnen no time op internet. Doe dus vooral vooraf onderzoek naar het bedrijf wat je op het oog hebt. Wordt er geklaagd op social media? En hoe pakken ze dat op?
    6. Maak met een aantal mensen/bureaus een afspraak. Na je eerste selectie kun je een paar afspraken inschieten bij bureaus. Het is belangrijk dat je goed bij elkaar past en fijn met elkaar kunt communiceren en dezelfde dingen belangrijk vind. Ga dus vooral even aftasten.

Zelf een professionele website maken?

Je kunt ook zelf aan de slag om een website te maken. Er zijn tegenwoordig vele tools om zelf mee aan de slag te gaan. Bij zo’n beetje elke hosting provider kun je tegenwoordig gemakkelijk een website bouwen al dan niet met het meest gebruikte CMS WordPress. Ook zijn er veel andere opties zoals Jimdo of Wix.

Do’s & Don’ts bij professionele websites

Als je zelf nog niet zo veel ervaring hebt weet je waarschijnlijk nog niet goed waar je op moet letten. Hier een aantal do’s en don’ts om je mee op weg te helpen.

  • Een goed begin is het halve werk, laat een logo ontwerpen door iemand die er verstand van heeft. Zo heb je al gelijk een goed en professioneel startpunt.
  • Zorg ervoor dat je adres en contactgegevens vermeld staan op de website. Misschien een open deur maar we zien toch regelmatig dat dat vergeten wordt!
  • Maak geen bonte verzameling van kleuren, kies er een paar uit en gebruik die consequent door je website heen. Je kunt handige tools als Paletton gebruiken om een kleurschema op te zetten voor je website van kleuren die goed bij elkaar passen.
  • Maak gebruik van prachtige foto’s. Een goede foto kan iets toevoegen aan je website, een slechte foto kan daar behoorlijke afbraak aan doen. Zorg dat je professionele foto’s laat maken. Als alternatief kun je ook mooie foto’s (gratis) downloaden via bijvoorbeeld Pexels of Pixabay. Wanneer je dat soort stockfoto’s gebruikt realiseer je wel dat anderen die ook kunnen gebruiken dus dat je niet uniek bent.
  • Zorg voor veel content. Je hebt eigenlijk nooit genoeg content. Hoe meer content je hebt hoe makkelijker mensen je kunnen vinden. Er is echter wel een valkuil: zorg dat je de content goed opgemaakt is (maak gebruik van tussenkopjes en opsommingen) en op de juiste plekken te vinden is. Mensen haken op internet snel af als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Structureer je content dus goed. En blijf regelmatig nieuwe content schrijven, een website die regelmatig wordt voorzien van nieuwe content geeft ook meer vertrouwen.
  • Maak geen doolhof van je website. Zorg voor een duidelijke structuur. Mensen moeten hun antwoord in maximaal 1 of 2 klikken kunnen vinden. Ook voor de zoekmachine optimalisatie (SEO) helpt een duidelijke structuur in je pagina’s.
  • Check je website op diverse apparaten. Mensen bezoeken websites tegenwoordig niet alleen meer via hun computer maar vooral ook via telefoons, tablets of televisies. Check dus vooral of je website goed mee schaalt met alle apparaten en of je overal bij komt.
  • Sta stil bij het doel van je website. Elke pagina moet een eigen doel hebben. Is het doel contact op nemen? Inschrijven van een nieuwsbrief? Een bestelling doen? Zorg dat je aan elke pagina een actie koppelt die duidelijk te vinden is voor de bezoeker. Bijvoorbeeld dmv een goed zichtbare knop.
  • Zorg dat je website snel is. Snelheid is key! Mensen willen niet te lang wachten voor een website is geladen. Dan haken ze af. Hoe je een website snel maakt? Zorg voor een goede snelle basis. In WordPress kun je gebruik maken van Cache plugins die zorgen dat je website sneller wordt. Zelf kun je er ook voor zorgen dat een website snel is door geen afbeeldingen van 3 mb per stuk te uploaden maar ze te verkleinen (en desnoods te comprimeren) tot het juiste formaat.

Er zijn natuurlijk nog veel meer tips om een professionele website te bouwen, wat straalt voor jou het meeste professionaliteit uit?

Recent Posts