.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Online Marketing

Als je eenmaal een website hebt blijft het daar niet bij, je zult aan de slag moeten gaan om je website en natuurlijk je diensten, producten of evenementen te gaan promoten. In dit artikel nemen we je mee in een aantal mogelijkheden die je kunt inzetten!

Welke manieren van online promotie zijn er?

Offline kun je natuurlijk ook genoeg aan promotie doen maar we gaan ons in dit artikel vooral richten op de online promotie mogelijkheden:

  • Google Adwords / Bing advertenties: Je kunt adverteren in de zoekmachines en hun display netwerk. In de meeste niches voor kleine bedragen. Hoe meer adverteerders er zijn voor een bepaald zoekwoord hoe hoger de kosten. Hier uitleg hoe je meer uit je Adwords campagne kunt halen.
  • Zet influencers in: Influencers kunnen voor jouw merk gaan schrijven al dan niet op hun eigen platform. Zo kunnen zij persoonlijk hun eigen doelgroep aanspreken over jouw merk/product of dienst. Sta daarbij natuurlijk ook wel open voor kritiek, en doe daar dan ook wat mee.
  • Doe aan linkbuilding: Met linkbuilding kun je ook je website promoten. Let er wel op dat je kwalitatief goede links scoort, als je meer wilt weten over linkbuilding lees je het artikel “Is linkbuilding nog nodig? Zo kom je hoger in Google!”
  • Ga actief aan de slag op social media: Wees kritisch in welke kanalen je gaat gebruiken. Luister daarbij naar waar je doelgroep zit en niet naar wat jij het prettigste vindt.
  • Blijf aan zoekmachine optimalisatie doen: In combinatie met bovenstaande punten is dit wel een belangrijke tip. Blijf regelmatig nieuwe content schrijven en bekijk regelmatig oude content of die verbeterd kan worden. Houd de kwaliteit van je website hoog.
  • Ga samenwerken: Kijk of je samenwerkingen kan aangaan met andere bedrijven daar kunnen jullie samen sterker van worden! Ga op zoek naar bedrijven die raakvlakken hebben met jouw dienst of product en kijk of je zo een soort kruisbestuiving kunt doen.

Inzetten van influencers

Misschien heb je al eens van influencers gehoord, maar misschien ook niet. Influencers zijn mensen die (veel) invloed hebben binnen je doelgroep. Je kunt aan de slag met mensen die veel bereik hebben maar ook het gebruik van “micro”-influencers, mensen met een minder groot bereik, kan een positief effect teweeg brengen. Tijdens het congres Marketing & Webredactie die we vorig jaar bezochten werd er ook veel gesproken over influencers.

Mensen vertrouwen de influencers veel meer dan een gewone advertentie. Ze hebben een band met de persoon die de teksten schrijft en daarom voelt het voor hen als een advies van een bekende. En daardoor gaan ze sneller over tot aanschaf. Wil je leuke voorbeelden en tips hoe je aan de slag kunt gaan met influencers? Lees dit artikel op Marketingfacts.

Promotie via social media

Wanneer je content schrijft moet je er ook voor zorgen dat mensen weten dat het er is, ze kijken meestal niet dagelijks op je website. Daarvoor kan je vaak gemakkelijk social media inzetten.

In 2016 maakte in Nederland dagelijks zo’n 6,8 miljoen mensen gebruik van Facebook en waren er 9,6 miljoen gebruikers in totaal. Ook de andere platformen zoals Youtube, Linkedin en Twitter worden door miljoenen mensen in Nederland gebruikt. Je kunt daar dus een enorm bereik hebben. Aandachtspunten bij het gebruik van social media:

  • Beter 1 kanaal goed aanpakken, dan 2 half. Heb je weinig tijd of niet zoveel inspiratie? Ga dan beter aan de slag met maar 1 kanaal.
  • Kijk naar waar je doelgroep is! Voor sommige is het verstandig om actiever te zijn op Linkedin, voor anderen werkt Facebook juist weer beter. Ga kijken waar je doelgroep zich bevindt en hoe je in contact met ze kunt komen via dat kanaal.
  • Gebruik het niet alleen om te zenden, maar ook om te luisteren! Dit soort kanalen zijn de ultieme plek om echt in contact te komen met je klanten. Laat zien wie jij bent, en luister naar wie zij zijn. En wat ze willen.

  • Vertel verhalen! Mensen worden geraakt door verhalen. Storytelling is het helemaal. Je raakt daarmee de mensen en ze onthouden je verhaal (en daarmee je product of dienst) ook veel beter.

Zoekmachine optimalisatie als promotiekanaal

Als je wilt dat je content gelezen wordt is zoekmachine optimalisatie (SEO) ook een belangrijk onderdeel waar je rekening mee moet houden. Door actief bezig te zijn met zoekmachine optimalisatie zorg je voor veel bezoekers op de lange termijn. Zoekmachine optimalisatie is niet iets waarvan je direct effect ziet, je moet dus wel een lange adem hebben maar het kan je ontzettend veel opleveren.

Tips bij zoekmachine optimalisatie:

  • Zorg dat je regelmatig nieuwe (goede) content publiceert. Elke dag, elke week, elke maand net hoe het jou uitkomt als het maar consequent is! Zorg voor kwalitatief goede content waar je bezoekers echt wat aan hebben, en bij voorkeur meer dan 400 woorden.
  • Lees dit artikel over de basis van de zoekmachine optimalisatie, zo kun jij je tekst SEO vriendelijk opzetten.
  • Ga aan de slag met je lokale SEO wanneer je veel lokaal actief bent.  Lees het artikel over lokale SEO als je daar meer over wilt weten.
  • Ga aan de slag met je metatag omschrijvingen. Schrijf voor elke pagina een aparte omschrijving met een pakkende samenvatting van die pagina.
  • En heb je nog wat tijd over? Ga dan zeker aan de slag met wat linkbuilding om je website te versterken. Lees het artikel over hoe je aan de slag kunt gaan met linkbuilding.

Als je aan de slag gaat met deze tips dan zul je op den duur zien dat je content steeds beter gevonden wordt en je dus steeds meer bezoekers binnen krijgt. Zodra je even iets minder content produceert zul je vaak wel zien dat de bezoekersaantallen terugzakken. SEO is dus een doorlopend proces!

Recommended Posts