.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Een Google Adwords (of vanaf 24 juli: Google Ads) campagne opzetten is tegenwoordig niet zo heel ingewikkeld meer. Maar zorgen dat hij succesvol is kan nogal een uitdaging zijn als je niet weet waar je precies naar moet kijken! We schreven al eerder over het optimaliseren van de kwaliteitsscores, maar er is natuurlijk veel meer.

Gebruik de aanbevelingen in Adwords

Zodra je een campagne hebt aangemaakt gaat Google Ads je adviezen geven die je gemakkelijk kunt doorvoeren. Onder elke campagne en advertentiegroep vind je het knopje ‘Aanbevelingen’

Hier worden adviezen gegeven zoals:

  1. Het toevoegen van Highlights om de doorklikratio te verbeteren.
  2. Het toevoegen van meer varianten van de advertentie.
  3. Het verwijderen van woorden die niet goed presteren.
  4. Of het aanmaken van extra advertentiegroepen om de relevantie te verhogen.

Super handig dus! Hoef jij geen tijd te besteden aan onderzoeken van verbeteringen: je hoeft alleen maar te besluiten of je die verbetering wil doorvoeren of niet.

Wees bij elke aanbeveling wel kritisch of het echt voor jou van toepassing is, soms is het advies om zoekwoorden of advertentiegroepen toe te voegen die misschien helemaal niet van toepassing zijn voor jou!

Maak gebruik van extensies

Door het inzetten van extensies kun je de doorklikratio verhogen, zo verhoog je dus de kans dat mensen op je advertentie klikken. Je hebt verschillende extensies welke je in zou kunnen zetten. Belangrijk om te weten: ze worden alleen niet altijd allemaal getoond.

Alleen als je advertentie hoog genoeg staat heb je kans dat je extensies worden getoond. Het gebruiken van zo’n extensie levert geen extra kosten op: je betaald nog steeds gewoon wat je hebt ingesteld: per klik of per zoveel vertoningen.

Er zijn een aantal verschillende soorten extensies die je kunt inzetten:

 

  • Highlights extensie: Hiermee kun je extra zinnen toevoegen aan je advertentie die jou uniek maken. Zoals “Flexibele openingstijden” “Grote zomer sale!”

  • Sitelink extensie: Met deze extensies kun je mensen direct doorsturen naar andere relevante pagina’s die ze zouden willen bezoeken! Direct naar de tarieven of naar contact bijvoorbeeld.

  • Oproep extensie: Hiermee voeg je een telefoonnummer toe aan je advertentie waarmee mensen je direct kunnen bellen!

  • Locatie extensie:  Heb je meerdere fysieke locaties? Dan kun je dat met deze extensie aangeven. Super handig want als mensen in de buurt zijn van je locatie kunnen ze direct een routebeschrijving krijgen!

  • App extensie: Wil je mensen attenderen op je app? Voeg dan een download knop toe aan je advertentie met deze app extensie.
  • Prijs extensie: Wil je direct prijzen van een aantal producten of diensten tonen? Dan kun je de prijs extensie inschakelen.
  • Bericht extensie: En dan is er nog de mogelijkheid om mensen een SMS te laten sturen naar je bedrijf, daarvoor gebruik je deze extensie.

Extensies kunnen worden toegevoegd aan één advertentiegroep, maar ook direct voor de hele campagne, als die voor de rest ook van toepassing is natuurlijk!

Ga aan de slag met je landingspagina’s

Je Adwords campagne optimaliseren is belangrijk maar het zorgen van een goede ervaring op je landingspagina is ook van groot belang.

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

  1. Maak specifieke landingspagina’s. Geen algemene landingspagina voor je hele campagne (bijvoorbeeld ‘Fietsen’) maar liever aparte landingspagina’s voor specifieke zoekopdrachten (bijvoorbeeld ‘mountainbike’, of nog beter splits ‘goedkope mountainbike’, ‘mountainbike heren’ etc allemaal apart!). Hoe relevanter je landingspagina is, hoe groter de kans dat mensen converteren.
  2. Gebruik de zoekwoorden in de tekst waarop je adverteert. Lukt het niet om ze allemaal te verwerken in je pagina? Dan moet je misschien meer advertentiegroepen maken.
  3. Schrijf voldoende informatie rondom de zoekwoorden waarop je adverteert. Inspiratie nodig? Zoek eens zelf in Google op het zoekwoord en kijk wat anderen schrijven er over. Zo kom je zelf op goede ideeën om je pagina te optimaliseren.
  4. Zorg voor een duidelijk zichtbaar doel op de pagina, meestal button of formulier waar je de mensen heen wilt sturen om een lead of conversie binnen te krijgen.
  5. Denk aan mobiel! Check ook of je pagina prettig werkt op mobiel: steeds meer mensen zoeken dingen online op onderweg. Gemiste kans als je dan geen goed bruikbare mobiele landingspagina hebt staan.

Duik het Adwords studiecentrum in!

Zit je er helemaal lekker in nu? Ga dan aan de slag met de Academy for Ads zodat je zelf alles kan leren over Adwords! En je kunt er zelfs gratis certificaten halen zodat je jouw kennis ook kunt testen. Let op: als je nog niet zoveel met Adwords gewerkt hebt kan het examen best pittig zijn! Lees rustig de lessen door en probeer de dingen uit die ze schrijven, zo leer je het meeste.

Wil je meer leren over Google Ads? Je kunt bij ons ook een Google Ads workshop volgen!

Recommended Posts