.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Een nieuwsbrief werkt nog altijd goed. Bedrijven maken er dan ook nog steeds veelvuldig gebruik van. Maar hoe zorg je nou voor een goede nieuwsbrief die ook scoort? We nemen je mee in de wereld van de nieuwsbrieven!

Begin met een ijzersterk ontwerp

De basis van de nieuwsbrief moet goed zijn: een ijzersterk ontwerp om zo te zorgen dat je een succesvolle nieuwsbrief neer kan zetten. Als je bezoekers hem niet (goed) kunnen lezen zullen ze hem sneller weggooien en/of misschien wel uitschrijven. Geen goed begin dus!

  • Gebruik een pre-header: een zin boven aan je nieuwsbrief die in sommige mailprogramma’s direct onder het onderwerp getoond worden. Daarmee kun je nog meer aandacht trekken van je bezoeker.

  • Je nieuwsbrief moet maximaal 600 pixels breed zijn. Op mobiel zijn grofweg de schermen vaak niet groter dan dat. Zo zorg je er voor dat iedereen het kan lezen.
  • Test hem op verschillende apparaten, browsers, computers om er zeker van de zijn dat hij overal goed werkt!
  • Gebruik bekende lettertypes! Er bestaan veel meer lettertypes dan er op een gemiddeld apparaat ingesteld staan. Zorg er voor dus dat je een algemeen lettertype gebruikt die je ontvangers zeker op hun apparaat hebben zo houd je de nieuwsbrief leesbaar.
  • Maak gebruik van afbeeldingen. Veel tekst leest niet prettig het is goed om deze regelmatig af te wisselen met goede afbeeldingen!
  • Denk aan een goede footer. Daar moet natuurlijk standaard je afmeldoptie zitten, maar je kunt er ook gelijk relevante links naar je website plaatsen.

Pak de aandacht met een goede titel

Een goede titel is goud waard: dat is het eerste (en soms het enige!) wat mensen zien. Zorg dus voor een teasende titel zodat mensen de nieuwsbrief wel open willen klikken.

NHA gebruik bijvoorbeeld veel tekens in hun titels om op te vallen, maar geeft ook veel weg (winacties, kortingen, cadeautjes):

New york Pizza doet veel minder icoontjes maar geeft wel vaak wat weg, of speelt in op een actualiteit:

Bij Limango leunen ze voornamelijk op de merknamen maar volgt er heel vaak een winactie:

Bij het Koninklijk theater Carré gebruiken ze simpele nieuwsbrief titels, al gebruiken ze soms ook schaarste:

Ticketmaster leunt voornamelijk op de artiestennamen om de aandacht van mensen te triggeren:

En Goedgemerkt gebruikt op hun beurt eigenlijk alleen maar kortingen en acties in de onderwerpen:

Wat voor jouw doelgroep werkt is iets wat je zelf uit moet testen. De ene doelgroep wil graag puur inhoudelijke informatie en wil misschien helemaal niets winnen. Terwijl de ander graag voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en alles met ‘korting’ graag openen.

Over het algemeen werken de bovenstaande tactieken goed, even een resumé:

  1. Promoot een actie of aanbieding in het onderwerp
  2. Maak gebruik van schaarste (Laatste kans, Nog enkele beschikbaar etc)
  3. Gebruik namen of merken die je doelgroep kent en interesse in heeft (zoals artiestennamen, merknamen of producten) in je onderwerpregel.
  4. Bijzondere tekens of icoontjes vallen op in de titel, daardoor valt jouw nieuwsbrief meer op dan die van de concurrent.
  5. Belangrijke woorden zoals SALE, WIN of KORTING met hoofdletters schrijven zorgt er vaak ook voor dat mensen meer klikken.

Nog een goede tip is het volgende: In bijvoorbeeld MailChimp kun je ook verschillende onderwerpregels testen. Je verzint 2 verschillende onderwerpen en die worden eerst naar een kleine groep gestuurd. Degene die zorgt voor de meest geopende nieuwsbrieven wint.

Daarna krijgt de rest van de ontvangers het winnende onderwerp, zo heb je maximaal rendement!

Stuur met regelmaat een nieuwsbrief

Als je met regelmaat een nieuwsbrief stuurt blijf je top-of-mind en weten mensen wat ze kunnen verwachten en gaan ze er misschien zelfs naar uitkijken! Maar let wel op dat je ook echt iets te melden hebt.

Heb je niet wekelijks wat te melden verstuur dan ook vooral niet elke week een nieuwsbrief. Kies dan voor 1 keer per maand!

Personaliseer & segmenteer!

Hoe meer je kunt personaliseren en segmenteren hoe beter! Hoe beter de nieuwsbrief bij de ontvanger aansluit hoe groter de kans is dat de nieuwsbrief succesvol is.

Personaliseer waar je kan: gebruik de naam van de ontvanger.

Maak vooral ook gebruik dynamische content: nieuwsbrieven die zich aanpassen aan de hand van de aangeschafte diensten of producten.

Kun je jouw nieuwsbrief ontvangers in groepen op delen? Bijvoorbeeld: muziekliefhebbers, toneelliefhebbers en cabaret liefhebbers? Doe dat dan! Zo verhoog je ook het succes van je nieuwsbrief.

Voeg Call-to-actions toe

Net zoals op je website kun je beter een nieuwsbrief simpel houden: bij voorkeur 1 doel. Dan hoeven mensen niet te kiezen en wordt het makkelijker voor ze.  Zorg per doel voor een duidelijke call-to-action. Een button die opvalt in je nieuwsbrief. Met een activerende tekst: ‘Koop nu’, ‘Bestel snel’, ‘Schrijf je nu in’ etc.

Houd de informatie kort en bondig in je nieuwsbrief en verwijs voor eventuele diepgaande informatie naar je website!

Test, check, double check!

Je wilt natuurlijk wel de juiste informatie versturen naar de nieuwsbrief ontvangers. Het zou jammer zijn dat  als je een nieuwsbrief verzonden hebt, je 10 minuten later een rectificatie moet sturen. Test, check en double check!

  • Test alle links & buttons, werken ze? En gaan ze naar de juiste pagina’s?
  • Lees je teksten na, staat de juiste tekst bij het juiste kopje? De goede afbeelding bij de tekst? Hoe zit het met d’s en t’s?
  • Laat vooral ook een collega even testen om te zien of die wat vinden.
  • Check ook altijd je standaard onderdelen van de nieuwsbrief: misschien is er in de tussentijd (per ongeluk) iets in gewijzigd en werkt het niet meer. Of is er extern iets veranderd waardoor een pagina niet meer werkt.

Beter een keer te veel getest dan te weinig. Zodra hij de deur uit is kun je er niets meer aan doen!

Recente berichten