.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Vorig jaar kwam WhatsApp Business uit, best wat bedrijven gebruiken tegenwoordig WhatsApp ook voor het contact met hun klanten. Tijd om eens een kijkje te nemen bij WhatsApp business en voor wie het handig is om een zakelijk account te gebruiken.

Voor wie is WhatsApp Business?

Het is vooral gericht op de MKB-ers, niet voor de grote multinationals met enorme klantenservice afdelingen maar juist voor de wat kleinere afdelingen. Je hebt geen mogelijkheid om meerdere gebruikers één account te laten beheren bij WhatsApp Business daarnaast kan je de webversie ook maar op één locatie tegelijk openen.

Wat is het verschil tussen WhatsApp en WhatsApp Business?

In WhatsApp Business kun je gebruik maken van een aantal features die niet in de gewone WhatsApp beschikbaar zijn. 

  • Je kunt gebruik maken van een vast nummer met WA Business. Geen aparte simkaart dus die je in de lucht moet houden voor WhatsApp.
  • Automatische berichten. Super handig, bijvoorbeeld een afwezigheidsbericht tijdens vakantie of andere onbereikbare momenten.
  • Je kunt extra informatie toevoegen aan je account zoals openingstijden, je (e-mail)adres of de website van je bedrijf. Je klanten kunnen dat makkelijk terug zien. 
  • Snelle antwoorden zijn ook heel handig. Die ‘quick replies’ kun je snel aan klikken om veel ingetypte antwoorden niet steeds opnieuw te hoeven tikken.
  • Je kunt gesprekken labels geven om het zo beter te organiseren. 

Starten met WhatsApp Business

Om er mee te starten zul je de app op je telefoon moeten installeren en zo een (nieuw) nummer moet verifiëren. 

Om een vaste lijn te verifiëren kun je kiezen om de code via een telefoontje te ontvangen om het te bevestigen. Zo kun je op je telefoon zowel je privé, als werk, WhatsApp installeren en gescheiden houden.

Alternatieven?

WhatsApp business is zoals gezegd beperkt tot maar één gebruiker. Wanneer je meer berichten binnenkrijgt wordt het onderhouden door één persoon natuurlijk lastiger. Wat voor alternatieven zijn er wanneer je toch je klanten meer platforms wilt bieden om contact te leggen?

  • Trengo – Je kunt hier allerlei kanalen op binnen laten komen. Van WhatsApp, SMS, Email tot Snapchat. Ontzettend veel kanalen kunnen hieraan gekoppeld worden. De prijzen starten op dit moment vanaf 5 euro per gebruiker per maand.
  • Watermelon – Hier kun je ook allerlei kanalen (inclusief WhatsApp) aan koppelen en zelfs een chatbot inzetten om 24/7 vragen te kunnen beantwoorden.
  • Casengo – Nog een alternatief die onder andere e-mail, WhatsApp en Messenger aan elkaar koppelt.

Met dit soort tools combineer je verschillende platformen waardoor het een stuk overzichtelijker wordt en je met (grote) teams kunt werken aan de reactie op je klanten. Super handig en efficiënt dus.

Recommended Posts