.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Wij doen natuurlijk veel online marketing als full service internetbureau. Met online marketing zet je diverse online kanalen in om je marketingdoelen te behalen. Wij vertellen je van alles over de meest gebruikte vormen van online marketing.

Website & app

Eigenlijk kan geen enkel bedrijf meer zonder website tegenwoordig: de kleine zelfstandige tot grote multinational hebben een website. Een van je belangrijkste online marketingkanalen! Ook een app is steeds gangbaarder voor bedrijven: zo zijn je klanten slechts maar één klik verwijderd van je bedrijf. Hoe mooi is dat? En met app kun je ze ook nog pushberichten sturen om ze weer te attenderen op je bedrijf.

Zowel websites als apps moeten tegenwoordig aan veel dingen voldoen:

  • Snel zijn
  • Makkelijk in gebruik
  • Goede content bevatten

Voordeel van websites en apps is dat je alles zelf in de hand hebt natuurlijk: je bepaald zelf volledig welke content waar komt en hoe het eruit ziet!

Social media

Social media is al jaren niet meer te missen: waar het ooit begon met MySpace & Hyves groeide het later verder op Facebook, Linkedin, Twitter en natuurlijk moeten we Instagram, Whatsapp, YouTube, Pinterest en Snapchat niet vergeten. Er zijn steeds meer netwerken en alles is continue in beweging.

Welk kanaal je moet inzetten voor jouw bedrijf hangt af van een heleboel factoren:

  1. Hoeveel tijd heb je om aan de slag te gaan met het sociale netwerk? Beter één keer goed dan vier keer half.
  2. Wat is je doelgroep? Op Snapchat zal je bijvoorbeeld voornamelijk de jonge mensen vinden, terwijl op Facebook de gemiddelde leeftijd hoger ligt. Of zakelijk publiek? Dan kun je misschien beter je pijlen zetten op LinkedIn.
  3. Heb je veel fotomateriaal? Dan is Instagram een goede plek. Liever aan de video’s? Dan kun je beter terecht op YouTube. Een beetje van allebei? Dan is Facebook ook een goede locatie.
  4. Gaat het je puur om bereikbaarheid voor je klanten? Whatsapp of Facebook messenger gebruikt bijna iedereen tegenwoordig. Mooie kanalen om 1-op-1 in gesprek te komen met je klant.

Ga dus bewust aan de slag met de keuze voor het social media kanaal of kanalen waar je op aan de slag wilt gaat. Vraag vooral ook eens aan je klanten waar ze je zouden willen volgen!

Online adverteren

Je kunt online ook gemakkelijk adverteren en dat heeft twee belangrijke voordelen:

  1. Het is ontzettend goed meetbaar. Je kunt makkelijk zien wat het oplevert.
  2. Je kunt je richten op een specifieke doelgroep. Zo kun je op de juiste personen richten en dat scheelt natuurlijk kosten!

Ook online adverteren komt in verschillende smaken. Je kan denken aan adverteren in de zoekmachines (SEA) met bijvoorbeeld Google Ads of Bing Ads, je kunt Google Ads inzetten om op andere websites (ook wel ‘het displaynetwerk’) adverteren. Of je gaat natuurlijk adverteren op de social media kanalen waarop je actief bent.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (ofwel SEO) is ook een belangrijk onderdeel van online marketing. Het is leuk als je een website hebt maar het is nog leuker als er ook bezoekers (potentiële klanten!) op komen! Zoekmachine optimalisatie is een vak apart en er komt dan ook een heleboel bij kijken: de website moet technisch goed zijn zodat de zoekmachine hem goed kunnen lezen, hij moet snel zijn omdat anders de bezoekers afhaken, en natuurlijk moet er ijzersterke content op staan waar mensen naar op zoek zijn! En niet te vergeten er moeten ook links naar je content staan op andere websites: zo wordt je steeds beter gevonden.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is net als de rest online continue in beweging: het is dan ook een proces wat altijd door moet blijven lopen. De concurrentie schrijft nieuwe artikelen, optimaliseert hun website maar ook de technieken veranderen regelmatig. Géén sit back and relax dus wanneer je er 1 keer wat aan gedaan hebt.

Nieuwsbrief

E-mail en nieuwsbrieven zijn nog steeds niet dood! Er wordt nog steeds ontzettend veel gebruik van gemaakt om je doelgroep te bereiken. En wist je dat zo’n 93% van de Nederlanders zich inschrijft voor nieuwsbrieven?

Aan jou de belangrijke taak om te zorgen dat de nieuwsbrieven ook echt interessant zijn voor de ontvangers en natuurlijk te zorgen dat mensen zich inschrijven!

Welke vormen zet je wanneer in?

Ik kan je helaas geen kant en klaar recept geven over wat je wanneer in moet zetten, dat hangt helemaal van je budget en je doelen af. Belangrijk is wel dat je eerst stil staat bij het doel wat je hebt: wil je meer verkopen? Wil je de relatie met je klanten verbeteren? Wil je vooral nieuwe klanten bereiken?.

Stippel éérst een plan uit voor je aan de slag gaat zodat je bewuste keuzes maakt over welke vormen je inzet, welke kanalen je gebruikt en welke frequentie daarbij belangrijk is. En zorg er ook voor dat je het direct meetbaar maakt! Controleer regelmatig je cijfers: levert het op wat je verwacht had? Of moet je bij sturen? Bij sommige vormen heb je direct resultaat (zoals bij SEA), sommige kan het maanden duren voor je daadwerkelijk resultaten ziet (zoals SEO).

Welke online marketing vormen zet jij graag in?

Recommended Posts