In Blogs, Online Marketing

Google Search Console, vroeger bekend als Google Webmaster Tools is een tool van Google waarmee je je website gemakkelijk kunt monitoren. In dit artikel laten we een aantal handige onderdelen zien van Google Search Console en wat voor voordeel je eruit kunt halen.

Installatie

De installatie is gelukkig niet al te ingewikkeld: zeker wanneer je al Google Analytics hebt geïnstalleerd dan ben je met een paar klikken snel klaar!

  1. Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl
  2. Log daar in met je Google Account (of maak er een wanneer je die nog niet hebt)
  3. Druk op Property Toevoegen
  4. En vul dan de website in:


Let op dat je hier de juiste URL gebruikt: https als je die gebruikt en met www ervoor wanneer je die standaard gebruikt. Je kunt ook alle versies los toevoegen (https://www.domeinnaam.nl en http://domeinnaam.nl), je kunt er 1 per keer invullen.

  1. Vervolgens krijg je verschillende keuzes om je website te koppelen, kies degene die jij het makkelijkste vind:
    1. Google Analytics: Als je al Google Analytics gebruikt (en een vrij nieuwe versie hebt geïnstalleerd) dan kan je deze optie kiezen. Je moet wel beheerderstoegang hebben tot het account op hetzelfde account waar je nu mee ingelogd bent.
    2. HTML bestand uploaden: Google Search Console geeft je een bestandje die je met FTP moet uploaden naar je website.
    3. HTML Tag: Voeg een metatag toe in de code van je website. In bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin voor WordPress kun je die code gemakkelijk plakken!
    4. Google Tag Manager: Maak je al gebruik van Google Tag Manager? Dan is het vrij gemakkelijk om deze toe te voegen.
    5. DNS: De laatste optie is een DNS record toevoegen: dat kan meestal bij degene die je domeinnaam in beheert heeft.

Dat is het! Nu kan je de rapportages bekijken en aan de slag gaan!

Standaard instellingen Google Search Console

Het is raadzaam om een aantal standaardinstellingen te doen nadat je het voor het eerst geïnstalleerd hebt.

  1. Ga rechts boven in naar het tandwieltje en druk daar op ‘Site instellingen’

  2. Geef daar aan wat je voorkeursdomein is: met www of zonder www. Zorg dat als je voor www. kiest dat de niet www versie ook automatisch wordt doorverwezen naar de www versie. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor www.toomba.nl. Als je naar toomba.nl gaat wordt je automatisch doorverwezen naar www.toomba.nl.
  3. Voeg je sitemap.xml toe wanneer je die hebt onder ‘Crawlen -> Sitemaps’


    Met een sitemap.xml kan je gemakkelijk een heleboel URL’s toevoegen aan de Google Index. Met de SEO Yoast WordPress plugin wordt er ook een sitemap.xml automatisch gegenereerd die je kunt toevoegen. Super makkelijk!

Positie in de zoekresultaten

Een handig onderdeel in Google Search Console is ‘Zoekanalyse’. Die vind je onder ‘Zoekverkeer’


Daar kan je zien welke zoekwoorden de bezoekers gebruiken om je website te vinden, en vooral op welke positie je staat op die zoekwoorden. Zo kun je bekijken op welke zoektermen je website het al goed doet, of juist op welke je nog kunt verbeteren.

Zie je zoekwoorden waar je bijvoorbeeld op positie 11 staat? Dan loont het waarschijnlijk om met die term aan de slag te gaan om die hoger te krijgen! Ga aan de slag met die pagina: breid de teksten uit, kijk naar de metatag omschrijving en zorg dat er meer links naar de betreffende pagina komen. Zowel links vanaf je eigen website naar die pagina zijn belangrijk als links van andere websites.

Pagina’s met foutmeldingen vinden

Als pagina’s niet meer werken dan is dat niet fijn voor je bezoeker en dat zorgt er voor dat de algehele kwaliteit van je website daalt. Raadzaam dus om regelmatig de fouten te controleren en te corrigeren. Je kunt dit vinden bij ‘Crawlen -> Crawlfouten’.

Hier kun je alle fouten zien die Google heeft gevonden. Bijvoorbeeld 404 (niet gevonden) pagina’s. Als je op de foutmelding klikt kun je zien vanaf waar de pagina gelinkt wordt zodat je hem kunt corrigeren.

Doe deze controle bij voorkeur elke maand en probeer zoveel mogelijk van de fouten op te lossen! Dat zorgt er ook weer voor dat je weer hoger in de zoekmachines komt.

Ongewenste pagina’s verwijderen

Soms moeten er pagina’s zo snel mogelijk verwijderd worden uit de zoekresultaten. Gevoelige informatie die niet gepubliceerd had mogen worden of informatie die gewoon niet meer juist is. Ook dat kun je doen in Google Search Console. Daarvoor ga je naar ‘Google-index -> URL’s verwijderen’


  1. Om URL’s definitief te verwijderen moet de content natuurlijk eerst van de website worden verwijderd, met deze tool kun je het proces iets versnellen.
  2. Daarna druk je op de knop ‘tijdelijk verbergen’
  3. Dan plak je de URL waar het om gaat en druk je op doorgaan.
  4. Vervolgens kun je kiezen of je het wilt verwijderen uit de zoekresultaten en/of ook uit het cache geheugen van Google.
  5. Als laatste kun je het verzoek verzenden en wordt je aanvraag in behandeling genomen.

Nieuwe versie Google Search Console

Op het moment van schrijven is er een nieuwe versie nog in BETA die je kunt proberen. Daar zit een handige optie in: URL inspectie. Daarmee krijg je een overzicht van de status van die URL. Wanneer is deze geïndexeerd en wanneer Google de URL voor het laatst gecontroleerd heeft.

Om bij de URL inspectie te komen moet je switchen naar de nieuwe versie:

Dan vind je links op de pagina de optie van ‘URL -inspectie’

Daarna vul je de URL in en vind je de huidige status van de URL:

Handig om te zien of de pagina (goed) geïndexeerd is en het controleren van eventuele canonieke URL’s.

Wanneer ga jij Google Search Console installeren en bekijken wat je kunt verbeteren aan je website?

Recente berichten