.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Online Marketing

Wist je dat maar liefst 72,3% van de grote Nederlandse bedrijven Adwords inzetten? Onder de grote Nederlandse webshops is het percentage zelfs nog hoger, daar adverteert maar liefst 100% van de bedrijven op Google Ads. Maar wat is Google Ads nou eigenlijk en wat kun je er mee?

Wat is Google Ads?

Op Google Ads, voorheen Google Adwords, kun je adverteren. Je kunt adverteren in de zoekmachine zelf, maar ook op partner websites die er voor gekozen hebben Google Ads te tonen. Dit is bijvoorbeeld YouTube maar dit kan ook een willekeurige andere, niet aan Google gerelateerde, website zijn.

Het voordeel van Google Ads is dat je betaald per klik. Klikt er niemand op je advertentie? Dan kost het je ook niets. De kosten per klik kunnen ontzettend verschillen: van € 0,01 tot wel tientallen euro’s per klik. Het verschil zit hem in het woord waarop geadverteerd wordt: hoeveel anderen willen daar op adverteren? En wat is het bedrag wat zij willen bieden?

Ons onderzoek: 72,3% Nederlandse bedrijven gebruikt Google Ads

We hebben 70 Nederlandse bedrijven onderzocht: de top 50 bedrijven in Nederland plus de grootste webwinkels in Nederland en enkele andere bekende merken. Daaruit bleek dat vooral de webwinkels veelal inzetten op Google Ads, in die categorie was het zelfs 100%: Bol.com, Wehkamp, Zalando, Coolblue allemaal zetten ze Google Ads in.

Van de Nederlandse bedrijven met een gewone bedrijfswebsite (dus zonder echte webshops) maakt 75% gebruik van Google Adwords. Denk bijvoorbeeld aan Phillips, Heineiken, Etos, Amstel en PostNL. In de financiële en verzekeringssector worden er ook ontzettend veel advertenties ingezet door onder andere Knab, SNS bank, Aegon en onze eigen klant Nationale Nederlanden zet óók in op Google Ads.

Dat zijn behoorlijk hoge percentages! De grote bedrijven zouden dit natuurlijk niet in zetten als het ze niet voldoende opleverde. Tijd om te kijken wat er mogelijk is zodat je het ook voor je eigen bedrijf kunt gaan inzetten!

Wat zijn de mogelijkheden van Google Ads?

De bekendste optie van Google Ads is misschien wel het gewone adverteren in de zoekmachine:

Wanneer iemand een zoekterm in toets in Google krijgt hij bovenaan de pagina eerst advertenties te zien uit Google Ads. Te herkennen aan de kleine ‘Adv.’ in het groen voor de URL. Daarna pas is er ruimte voor de organische zoekresultaten.

Als je een webshop hebt is het reuze interessant om te adverteren in Google Shopping:

Je kunt dan je producten in laden en die worden getoond in Google Shopping. Mensen kunnen zo gemakkelijk producten vergelijken, en vooral de prijzen vergelijk met de concurrentie.

Je kunt ook adverteren in het Google Display Netwerk, dat bestaat uit websites van Google zelf (Blogger, YouTube, Gmail) maar ook uit andere websites die er voor gekozen hebben Google Ads op hun website te tonen.

Waarom adverteren op Google Ads?

Waarom adverteren zoveel grote Nederlandse bedrijven op Google Ads? En waarom zou jij dat ook moeten doen? We zetten de redenen even voor je op een rijtje:

 

  1. Je bereik is enorm! 94% van de zoekopdrachten in Nederland worden gedaan op Google.

    Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share

    Daarnaast kun je dus ook nog eens adverteren op niet Google websites waardoor je een nog groter bereik hebt.

  2. Je betaald per klik en niet voor de vertoningen: zo blijven de kosten laag!
  3. Je kunt op elk moment starten én stoppen! Je zit dus helemaal nergens aan vast.
  4. Je kunt conversies bijhouden en sturen op Return on Investment (ROI). Als je jouw campagne zo geoptimaliseerd hebt dan is het vaak zo dat een campagne meer oplevert dan dat het kost!
  5. Je kunt de regio selecteren waar je wilt adverteren. Wil je in bepaalde steden adverteren? Provincies of toch diverse landen? Alles kun je aangeven in Google Ads.
  6. Je bepaald zelf je budget. Wil je €50,- per maand uitgeven? Prima. €250,- per dag? Ook een mogelijkheid! Je hebt het helemaal zelf in de hand. Als je budget op is worden simpelweg je advertenties niet meer getoond.
  7. Remarketing is ook mogelijk. Is iemand al eens op je website geweest dan kun je die persoon ‘achtervolgen’ met je advertentie om hem zo te blijven herinneren aan je website. Een super efficiënte wijze om mensen toch weer terug binnen te halen en om te zetten naar een conversie.

 

Hoe moet je starten met Google Ads?

Je kunt er vaak gemakkelijk zelf mee aan de slag: maak een account aan op Google Ads en doorloop het proces. Met de handleiding er naast van Google kom je al een heel eind! Zodra je een campagne hebt ingericht kun je ook kijken onder het stukje ‘Aanbevelingen’ waar Google je aan de hand mee neemt met specifieke verbeteringen voor jouw campagne.

Wil je een grote campagne opzetten, aan de slag met remarketing, google shopping of andere ingewikkeldere dingen dan is het vaak verstandig contact op te nemen met een Google Ads specialist om het (al dan niet deels) uit te besteden.

Recommended Posts