.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Je maakt landingspagina’s, schrijft advertenties en voegt zoekwoorden toe. Maar kijk je ook wel eens naar de kwaliteitsscores van je zoekwoorden? Hiermee kun je grote stappen zetten om je Google Adwords campagne te optimaliseren. In dit artikel nemen we je mee hoe je dit kunt doen en geven je praktische tips om je campagne te optimaliseren.

Wat zijn kwaliteitsscores?

Elke advertentie moet zo relevant mogelijk zijn voor diegene die hem te zien krijgt. Daarom heeft Google de kwaliteitsscore in het leven geroepen: een score van relevantie voor elk zoekwoord in je campagne. Krijgt je zoekwoord een 1/10 dan is het niet relevant en zal het waarschijnlijk slecht scoren, krijgt je zoekwoord een 10/10 dan zal hij waarschijnlijk erg goed scoren.

Een zoekwoord moet aansluiten bij de advertentie, maar ook bij de landingspagina waar het heen gestuurd wordt.

Waarom zijn de kwaliteitsscores belangrijk?

Mede door de kwaliteitsscore wordt bepaald op welke positie de advertentie geplaatst wordt, ook het bod wat je doet op je zoekwoord telt mee. Die twee factoren bepalen de ‘ad rank’ (bod x kwaliteitsscore). De advertentie met de hoogste ad rank wordt bovenaan getoond.

Zo kan het dus zijn dat een iemand die €1,- biedt per klik op positie 3 staat omdat deze een lage kwaliteitsscore heeft, terwijl iemand die €0,40 biedt per klik op positie 1 staat omdat deze een veel hogere kwaliteitsscore heeft!

 

Bod per klik Kwaliteitsscore Ad Rank Positie
Adverteerder 1 € 0,40 7 € 0,30 x 7 = 2,8 1
Adverteerder 2 € 0,55 5 € 0,55 x 5 = 2,75 2
Adverteerder 3 € 1 2 € 1 x 2 = 2 3

 

Hoe kun je de kwaliteitsscores bekijken?

Om je kwaliteitsscores te verbeteren kun je het beste beginnen bij de basis:

  1. Zorg dat je zoekwoord zo relevant mogelijk is voor je advertentiegroep
  2. Zorg dat je zoekwoord aansluit bij je advertentie.
  3. Zorg dat je zoekwoord relevant is voor je landingspagina.

In Google Adwords kun je tegenwoordig direct zien waar je de grootste winst kunt behalen in het verbeteren van je kwaliteitsscores. Je moet ze eerst even toevoegen in je kolommen.

  1. Log in je Adwords Account.
  2. Ga naar de campagne waarvan je de kwaliteitsscores wilt bekijken
  3. Ga naar het onderdeel ‘Zoekwoorden’
  4. En druk dan op ‘Kolommen aanpassen’
  5. Daarna klik je de volgende kolommen aan onder ‘Kwaliteitsscore’ :

Hier kan je dan de huidige status zien en direct de historie in de kolommen met (hist.) erachter. Dat laatste is handig om aan te zetten wanneer je actief bezig gaat met verbeteringen, dan kun je makkelijk vergelijken of je wijzigingen daadwerkelijk iets doen!

Zo kun je zien of het ligt aan de relevantie van je advertentie of bestemmingspagina ‘hoger dan gemiddeld’ scoren dus goed en hoef je op dat onderdeel niets te verbeteren, ‘lager dan het gemiddelde’ kan je waarschijnlijk veel aan verbeteren. Gemiddeld zou je misschien nog een kleine winst aan kunnen behalen.

Hoe zijn je kwaliteitsscores te verbeteren?

Als eerste kun je natuurlijk kijken naar de hier eerder genoemde kolommen. Is de advertentie niet relevant genoeg? Zorg dan dat je de zoekwoorden in de advertentie verwerkt. Is er ervaring op de bestemmingspagina lager dan gemiddeld, voeg dan meer zoekwoorden toe aan je bestemmingspagina.

Advertentie verbeteren

Zoals gezegd: wanneer je advertentie niet relevant genoeg is, ga dan daarmee aan de slag. Je kunt verschillende variaties toevoegen om te kijken welke beter werkt.

Daarnaast zou je ook een variabele aan je titel kunnen toevoegen, bijvoorbeeld:

{KeyWord:Chocolade} kopen

Het eerste stuk tussen de {‘s zal worden vervangen door het woord wat de zoeker heeft ingevuld. Is dat woord te lang? Dan zal er voor het woord gekozen worden wat je na de dubbele punt hebt geplaatst. Zo wordt je advertentie hyper relevant voor de zoekterm van je bezoeker.

Tips voor een goede Adwords advertentie:

  1. Zorg dat je belangrijkste zoekwoord voorkomt in de titel. Probeer er zoveel mogelijk in te verwerken.
  2. Maak gebruik van de variabele ‘KeyWord’ om de advertentie relevanter te maken.
  3. Maak altijd minimaal twee advertenties per groep zodat je kunt zien welke beter scoort.

Bestemmingspagina verbeteren

Daarnaast kan de bestemmingspagina of landingspagina geoptimaliseerd worden. Belangrijk is dat deze zo goed mogelijk aansluit bij de zoekwoorden en de advertentie. Dus wanneer iemand zoekt op ‘zelf huis verkopen’ is het handig om de landingspagina in te richten over precies dit onderwerp, en niet over ‘huis verkopen’!

Je kunt op de pagina ook spelen met woorden als ‘eigen huis verkopen’ of ‘zelf appartement verkopen’. Zorg wel dat ze allemaal de onderwerpen heel dicht bij elkaar liggen.

Probeer bij het schrijven/bouwen van de bestemmingspagina te denken als de bezoeker (zonder voorkennis van de website!): als ik zoek op ‘zelf huis verkopen’ welke informatie heb ik dan nodig om mezelf te informeren? Welke informatie zou ik daar moeten krijgen waar ik misschien zelf nog niet aan gedacht heb?

En vergeet natuurlijk niet de call-to-action op de pagina toe te voegen. Bij voorkeur hebben de bezoekers één knop: anders moeten mensen kiezen, of wordt het onduidelijk welk doel je precies wilt dat ze behalen.

Tips voor een goede bestemmingspagina

  1. Maak gebruik van (tussen)kopjes (bij voorkeur H1, H2, H3) zodat de pagina goed leesbaar is. Verwerk in die kopjes de zoekwoorden waar je op wilt adverteren, maar vergeet niet dat het een pagina is voor bezoekers, niet voor een robot!
  2. Zorg voor een goede zichtbare Call-to-Action. Als je een Adwords advertentie hebt lopen wil je waarschijnlijk dat de bezoekers die je binnenhaalt iets gaan doen; iets kopen of een formulier invullen. Zorg dat deze goed zichtbaar is door bijvoorbeeld 1 button te plaatsen!

CTR (Click Trough Rate, Klikfrequentie) verhogen

De verwachte CTR is ook een onderdeel van de kwaliteitsscore, die kun je verhogen door aan de slag te gaan met je advertentie. Voor de CTR is de relevantie belangrijk zoals eerder al genoemd is maar je kan nog iets meer doen om de kans op een klik te verhogen.

Je kunt natuurlijk even spieken bij de concurrentie (zoek op het zoekwoord waarop je wilt adverteren in Google) om te zien hoe jouw advertentie daartussen beter zou kunnen opvallen.

Daarnaast kun je aan de slag met advertentie extensies om je advertentie meer ruimte in te laten nemen en zo beter te laten opvallen. De extensies worden niet altijd getoond maar het loont zeker om ze in te stellen.

Een call-to-action of urgentie in je advertentie verwerken helpt ook om de CTR op te krikken. Zoals ‘ Alleen vandaag geldig’ of ‘Bestel nu’. Een woord wat in Nederland ook goed werkt is: ‘Gratis’, moet er natuurlijk wel ook echt iets gratis zijn!

Tips om je CTR te verhogen

  1. Voeg extensies toe aan je advertenties om zo je advertentie meer op te laten vallen
  2. Gebruik cijfers in je advertentietekst, die vallen meer op dan letters!
  3. Plaats altijd een call-to-action of urgentie in je advertentietekst.
  4. Maak waar kan gebruik van het woord ‘Gratis’

Meer & specifiekere advertentiegroepen aanmaken

Soms lukt het niet om de kwaliteitsscore hoger te krijgen en kom je erachter dat je bepaalde zoekwoorden toch beter een eigen advertentie groep kunt geven om echt relevant te kunnen zijn. Splits ze dan ook gerust, het aantal advertentiegroepen is namelijk onbeperkt!

Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie groep hebt voor ‘Gazelle fiets’  waar je ook ‘gazelle damesfiets’ en ‘gazelle herenfiets’ in hebt staan dan kun je die laatste twee beter in een aparte groep zetten om zo de relevantie te verbeteren en de kwaliteitsscore te verhogen. En daarmee de kosten te verlagen! Elke groep geef je dan weer een nieuwe, relevantere advertentie met daarbij een (nieuwe) bestemmingspagina die beter aansluit bij het betreffende onderwerp.
Wil je meer leren over Google Ads? Je kunt bij ons ook een Google Ads workshop volgen!

Recommended Posts