.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Google Discover is al een tijdje in gebruik, dat is de startpagina die mensen te zien krijgen in de Google app en de startpagina van Google op mobiele apparaten. Op het Google Marketing Live event werd onlangs aangekondigd dat adverteerders daar nu ook hun ads kunnen gaan neerzetten!

Wat is Google Discover?

Het is eigenlijk “Google Now” die sinds eind vorig jaar Google Discover wordt genoemd. Daarin worden diverse ‘kaarten’ getoond met informatie die aansluiten bij de interesses en de locatie van gebruiker. Zo kunnen ze artikelen lezen over diverse onderwerpen maar zien ze bijvoorbeeld ook het weer. En natuurlijk kunnen ze gelijk een zoekopdracht doen in Google. Om je een idee te geven: zo’n 800 miljoen mensen maken maandelijks gebruik van de Discover feed.

Google Discovery Ads: Nieuwe doelgroepen bereiken

Deze handige “startpagina” die door veel mensen gebruikt wordt, is binnenkort ook bereikbaar voor adverteerders. Zij kunnen in Google Ads advertenties plaatsen die ook in Discover getoond gaan worden. De Discovery Ads worden niet alleen getoond op het discover platform maar ook op de andere platforms zoals Gmail en YouTube. Zo kunnen er weer meer mensen bereikt worden en nieuwe doelgroepen worden bereikt.

Het belangrijkste verschil met de search advertenties is dat de advertenties niet worden weergeven wanneer iemand daadwerkelijk op zoek is naar iets (een vraag heeft) maar in een feed zoals in Discover.

De inhoud van de advertenties

Omdat het dus ook niet in de zoekresultaten getoond wordt maar juist in feeds is de opmaak ook iets anders. Je hebt natuurlijk net als bij search een bestemmingspagina nodig, daarnaast nog in ieder geval 1 (horizontale) afbeelding en een logo. Ook kun je maximaal 5 koppen en beschrijvingen invullen. Google gaat dan de beste weergave proberen te maken voor de betreffende bezoeker. En dat is te zien in de eerste campagnes: de doorklikratio (CTR) lijkt hoger en de kosten per klik (CPC) juist lager. Dus dat betekent dat de doelgroep de advertenties veel relevanter vindt!

Wanneer zijn de Discovery Ads beschikbaar?

Tijdens het Google Marketing Live event gaven ze aan dat ze verwachten de Ads eind dit jaar uitgerold te hebben. Houd dus vooral je account in de gaten. Je kunt ook altijd even contact op nemen met je Google contactpersoon om te vragen of je eerder deel kan nemen aan de Discovery Ads, soms kunnen ze je voorrang geven.

Recente berichten