.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Online Marketing

Google Ads (voormalig Google Adwords) is een prachtig middel om op korte termijn bezoekers naar je website te trekken. Het wordt door grote én kleine bedrijven gebruikt en er zitten onwijs veel mogelijkheden in. Google probeert het wel steeds makkelijker te maken voor iedereen om er gebruik van te maken maar toch zien we vaak dezelfde fouten in de Google Ads campagnes. In dit artikel laten we je zien waar het meestal fout gaat én natuurlijk hoe je dat moet oplossen.

1. Google Ads kennis niet up-to-date

Google blijft altijd verbeteren: regelmatig komen er nieuwe updates uit en verbeteringen of extra opties die je kunt gebruiken in de campagnes. Belangrijk dus om regelmatig in te loggen in je account en om de Google Ads blog bij te houden.

Onlangs is er bijvoorbeeld een update geweest waarbij het mogelijk is om nog een extra kop toe te voegen (Kop 3) en nog een extra beschrijving waardoor je nu veel meer ruimte hebt om tekst toe te voegen. Wanneer je al deze extra ruimte benut zul je vaak zien dat de CTR (doorklikratio) zal stijgen

2. Te algemene advertentiegroepen

Een van de klassieke fouten is te algemene campagnes te maken. Denk bijvoorbeeld aan een kledingwinkel die, mutsen, wanten, handschoenen en sjaals bij elkaar heeft gezet in 1 advertentie groep. Zo krijg je nooit de juiste relevantie tussen de zoekwoorden, advertenties én de landingspagina. Je kunt beter voor elk van de items een aparte advertentiegroep maken. En zelfs wanten en handschoenen splitsen is aan te raden! Zo kun je maximaal profiteren van de relevantie van de zoekwoorden op de advertenties en landingspagina’s.

3. De landingspagina’s niet verbeteren

De landingspagina’s zijn een belangrijk deel van je campagne. We zien vaak dat de landingspagina’s of niet relevant (genoeg) zijn of in de loop van de campagnes niet verbeterd worden! Tips om je landingspagina’s te verbeteren:

  1. Zorg dat ze zo relevant mogelijk zijn voor je zoekwoorden. Verwerk ze op je pagina!
  2. Check bij je zoekwoorden de kolom “Erv. op bestemmingspagina”. Is die lager dan het gemiddelde? Dan moet je dus aan de slag met je landingspagina. Soms is het nodig om bepaalde zoekwoorden in een andere groep te zetten en een andere landingspagina aan te koppelen omdat je hem anders niet goed krijgt.
  3. Ga na of de bezoeker op de landingspagina te zien krijgt wat hij verwacht na het lezen van de advertentie. Gaat de advertentie over Tumble & Dry Jassen maar krijg je vervolgens op de pagina allerlei artikelen van Tumble & Dry dan haakt de bezoeker waarschijnlijk veel sneller af dan wanneer je direct alleen jassen toont.

4. De kwaliteitsscore niet in de gaten houden

De landingspagina is een deel van de kwaliteitsscore maar er zijn nog meer onderdelen waarop je de kwaliteitsscore kunt verbeteren. Er zijn drie belangrijke onderdelen wat betreft de kwaliteitsscore:

  1. Verwachte CTR
  2. Advertentierelevantie
  3. Ervaring op de bestemmingspagina

Het derde onderdeel hebben we hierboven al besproken: het verbeteren van de landingspagina.

Nu nog het verhogen van de advertentierelevantie en verhogen van de verwachte CTR. De advertentierelevantie verbeteren doe je door te zorgen dat je zoekwoorden voorkomen in de advertentie. Zorg daarom dan ook dat je niet te veel verschillende zoekwoorden hebt in één advertentiegroep: zo kun je nooit een relevante advertentie maken voor alle zoekwoorden!

De verwachte CTR verhogen kun je doen bijvoorbeeld door automatisch het gebruikte zoekwoord die de gebruikers heeft ingetoetst te laten invoegen, je doet dit door de code {Keyword: in te vullen in een van de velden.

Je kunt vervolgens een ‘standaard tekst’ invullen die getoond wordt wanneer bijvoorbeeld het zoekwoord te lang is voor de kop. Nog een tip om de CTR te verhogen is: voeg een Call-to-Action toe. Iets waarmee je de aandacht trekt naar een actie zoals: Bel nu, maak nu afspraak of Bestel direct online. Ook helpt het vaak om relevante extensies toe te voegen aan de advertentie om hem zo beter zichtbaar te maken.

Controleer zeer regelmatig je kwaliteitsscores (het liefst 1 keer per week, bij grotere campagnes misschien wel dagelijks) en zorg dat je ze hoog houdt! Woorden met lage kwaliteitsscores halen de waarde van je hele account omlaag waardoor je onnodig meer geld betaald per klik!

5. Alleen adverteren op de Nederlandse taal

Waar je misschien niet bij stilstaat is dat veel Nederlanders hun taalinstellingen op  “engels” hebben ingesteld! Wanneer je jouw advertenties target alleen op mensen die Nederlands spreken dan krijgen die mensen jouw advertenties helemaal niet te zien. Je kunt dus beter zorgen dat je op beide talen target!

6. Zoekwoorden en zoektermen niet verbeteren

Het is niet zo makkelijk om één keer zoekwoorden toe te voegen aan je campagne en daarna lekker achterover te zitten en te gaan relaxen! Nee, nu begint het pas. Tijd om regelmatig te controleren op welke zoektermen je advertentie getoond is én of deze relevant zijn of niet!

  1. Ga naar je advertentiegroep en open de zoekwoorden
  2. Ga dan naar het tabblad  ‘zoektermen’
  3. Daar kun je de zoektermen bekijken die je advertentie triggerden. Ga ze regelmatig langs en sluit de zoektermen uit die voor jou niet relevant zijn! En natuurlijk pik de woorden eruit die wel relevant zijn en voeg ze toe aan je campagne: zo krijg je beter inzichtelijk welke woorden allemaal werken en wat ze kosten en opleveren!

Je kunt ook zelf uitsluitingszoekwoorden toevoegen in het tabblad ‘uitsluitingszoekwoorden’. Wanneer je bijvoorbeeld geen gratis items hebt kun je alle zoektermen die het woord ‘Gratis’ bevatten gelijk uitsluiten.  Dat scheelt je weer kosten en zo zorg je er voor dat je steeds meer uitkomt bij de gewenste doelgroep.

7. Geen conversies meten

Wanneer je conversies meten instelt kun je zien of een advertentiecampagne, advertentie of zoekwoord ook daadwerkelijk iets oplevert. In sommige gevallen klikken mensen wel op een zoekwoord maar converteren ze vervolgens nooit. Dan is daar misschien een mismatch en moet je gaan achterhalen hoe dat komt. Het kan natuurlijk zijn dat het een zoekwoord is die mensen in toetsen als ze nog in de oriënterende fase zitten, maar het kan ook zijn omdat het zoekwoord niet aansluit bij de verwachting.

Als conversie zou je kunnen meten het invullen van een formulier, klikken op een bepaalde button of het bellen. Ga dus vooral aan de slag met het instellen van conversie bijhouden om zo je campagne verder te optimaliseren.

8. Er wordt geen gebruik gemaakt van extensies

Extensies zijn uitbreidingen op je advertenties. Je kunt bijvoorbeeld ‘Highlights’ toevoegen: hier in kun je extra dingen uitlichten, of ‘sitelinks’ om mensen direct te verwijzen naar relevante andere pagina’s op je website. Ook kun je een ‘oproepextensie’ toevoegen om te zorgen dat mensen je direct kunnen bellen.

(alle items bij de rode pijltjes zijn extensies)

 

Al deze items zorgen ervoor dat je advertentie meer ruimte in kan nemen en daardoor meer op valt. Ook geeft het de bezoeker vaak méér informatie waardoor de kans groter is dat ze gaan klikken op je advertentie. Doen dus! Google heeft zelf een mooi overzicht met extensies welke er zijn en wanneer je ze kunt inzetten.

9. Geen regelmatige controle & verbetering

Elke Google Ads campagne moet regelmatig wat aandacht hebben. Dat heb je misschien al gelezen in alle bovenstaande punten! Zet in je agenda een wekelijkse afspraak om even je campagne door te gaan op zoek naar verbeteringen. Nieuwe zoekwoorden, schrijf eens nieuwe advertenties om te testen, sluit verkeerde zoekwoorden uit, voeg extra extensies toe, controleer je budget, check je kwaliteitsscores etc.

10. Zoeknetwerk & display in één campagne

Je kunt een campagne aanmaken die zowel in het zoeknetwerk (dus in de zoekresultaten) getoond wordt als in het display netwerk (op andere, niet persé google websites) getoond worden. Het klinkt makkelijk maar het maakt het lastiger om goed te targetten, daarnaast werkt het in het display netwerk vaak beter om een mooi opgemaakte visuele advertentie te tonen in plaats van puur tekst zoals in het zoeknetwerk.

Bij de display campagnes bepaalt Google op welke pagina’s hij de advertentie laat zien: daardoor zijn ze vaak een stuk minder relevant dan je gewend bent van de gewone zoek advertenties.

11. Niet adverteren op de eigen naam

Moet je adverteren op je eigen bedrijfsnaam? Eigenlijk is het antwoord daarop altijd ja om verschillende redenen:

  1. Mensen die op je bedrijfsnaam zoeken zijn vaak al later in het proces, ze zijn al bijna zo ver om een aankoop te doen.
  2. Ook al scoor je organisch hoog, de concurrent kan adverteren op je bedrijfsnaam en vervolgens daarom hoger dan jou te komen staan. Als je zelf gaat adverteren op je bedrijfsnaam win je makkelijk van de concurrentie omdat je het relevantste bent.
  3. Je campagne krijgt een ontzettende boost door te adverteren op je bedrijfsnaam: je krijgt veel meer verkeer maar ook de zoekwoorden zijn ontzettend relevant waardoor de hele waarde van je account verbetert! Zo kan het dus zijn dat je in andere campagnes ook minder per klik gaat betalen.

Win win win dus!

Wil je meer leren over Google Ads? Je kunt bij ons ook een Google Ads workshop volgen!

Recommended Posts