.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Zoekmachine optimalisatie

Links naar je website zijn nog steeds belangrijk en nodig. Zonder links naar je website zul je vaak weinig bezoekers ontvangen. Maar linkbuilding is geen eenmalig proces: het is een doorlopende actie net zoals de rest van de zoekmachine optimalisatie (SEO). Komen er een tijdje geen nieuwe links naar je website? Dan zul je zien dat je gaat dalen!

Controleer regelmatig je statistieken

Stap 1 is het bijhouden van je linkbuilding statistieken en het doelen stellen voor die statistieken. Ik gebruik daarvoor altijd 2 verschillende tools:

  • Majestic SEO: Deze tool update vaker en je kunt wat sneller zien of je goed bezig bent en de cijfers stijgen. Of juist dalen.
  • OSE van Moz: Deze statistieken schommelen wat minder snel maar ze geven wel weer of je een spamscore aan het opbouwen bent. Dat is geen goed nieuws als dat gebeurt. Dus belangrijk om in de gaten te houden.

Daarnaast houd ik de cijfers daarvan wekelijks bij in een excel sheet of eigenlijk een Google Spreadsheet. Zo kan ik zien wat het verloop is.

Belangrijk bij het bijhouden van die cijfers is dat je steeds hetzelfde adres gebruikt. http://www.toomba.nl, https://www.toomba.nl en https://toomba.nl zijn 3 verschillende domeinen met dus ook 3 verschillende statistieken. Je moet dus voor je echt actief aan de slag gaat met je statistieken 1 kiezen waarop je gaat rapporteren. Als je niet weet welke je moet nemen kun je het beste even zoeken op je bedrijfsnaam in Google en dan de hoofdpagina aanklikken in Google. In het geval van Toomba kom je dan uit op het adres: https://www.toomba.nl/. Als we links plaatsen doen we het dus ook naar dat adres.

Welke cijfers houd je bij?

Om de cijfers te kunnen begrijpen zal ik eerst een stukje uit leggen over de niveau’s bij Majestic SEO.

Majestic SEO

Je kunt bij majestic kiezen om cijfers bij te houden op:

  • URL niveau: Dat is de daadwerkelijke URL van een pagina. Statistieken voor https://www.toomba.nl en https://www.toomba.nl/Diensten/ worden hier dus los van elkaar bijgehouden. Je meet hiermee dus alleen deze specifieke pagina die je hebt ingevuld.
  • Subdomain niveau: alle links die naar pagina’s wijzen binnen een bepaald subdomain zoals www.. Dus alle links naar https://www.toomba.nl/Diensten/ en https://www.toomba.nl worden hier in mee genomen. Maar een link naar https://toomba.nl/contact niet.
  • Rootdomain niveau: Dit zijn alle links die naar pagina’s wijzen op het gehele domein zoals toomba.nl. Daarin worden dus alle links geteld naar zowel https://www.toomba.nl, https://www.toomba.nl/Diensten/ & https://toomba.nl/contact.

Je moet dus zelf even nagaan wat je het belangrijkste vindt als je maar altijd hetzelfde niveau aanhoudt bij je rapportage.

De statistieken die ik graag bijhoud van deze tool zijn in ieder geval de trustflow en de citation flow. In dit onderstaande filmpje zie je de uitleg van de trust en citationflow zodat je die beter kan begrijpen.

OSE MOZ

Bij de tool van MOZ kun je een page (PA) en domain authority (DA) zien: hoe hoger die zijn hoe meer waarde je website heeft. Die houd ik sowieso bij maar daar zit vaak minder beweging in dan de trust en citationflow van Majestic. Daarnaast is het erg waardevol om de spamscore hier te controlere.

De spamscore zou eigenlijk op 0 moeten staan. Zie je dat de spamscore omhoog gaat? Ga dan eens goed kijken naar de links die naar je website wijzen, haal die ook eens door deze tool heen om te zien of zij ook een spamscore hebben.

Zorg dat die links naar je website worden weggehaald! Dit zijn meestal slecht onderhouden pagina’s met veel (slechte of niet werkende) links. Of gewone websites met weinig content of kwalitatief slechte content.Wil je meer weten over de spamscore lees dan dit artikel van MOZ.

Wat doe je als de cijfers dalen?

Als je ziet dat bijvoorbeeld de trust- of citationflow omlaag gaat is het belangrijk om je linkprofiel kritisch te gaan bekijken. Een kleine schommeling is normaal dus ga pas actief aan de slag als hij bijvoorbeeld 2 weken na elkaar daalt en niet terug omhoog komt.Er zijn diverse tools om je linkprofiel in kaart te brengen:

  • Linkdiagnosis: Een gratis tool die aardige resultaten geeft maar wel vaak lang bezig is met laden zeker als je veel linkjes hebt.
  • MOZ SOE: Deze tool kun je ook gebruiken om je linkprofiel in kaart te brengen. Gratis krijg je maar een paar resultaten. Betaald zie je veel meer inlinks!
  • Ahrefs: Dit is echt een geweldige tool waarmee je een compleet overzicht krijgt. Helaas wel een betaalde tool maar je kunt een gratis trial starten om te proberen!
  • Google Search console: Zij geven groot deel van de inkomende links naar je website weer en kan ook een goed overzicht voor je bieden en deze is volledige gratis.

Als we zelfs links aanvragen naar andere websites houden we dit ook bij in een overzicht zodat we zo zelf ons eigen archief op bouwen. Zo kunnen we ook zien met welke websites we al eens contact hebben gehad, en we houden ook bij wanneer een link plaatst is. Zo kun je makkelijker herleiden wat er gebeurt is.

Zorg regelmatig voor nieuwe links

Wanneer je een tijd geen nieuwe content produceert voor je website zul je zien dat het aantal bezoekers (langzaam) daalt. Hetzelfde geldt voor wanneer er geen nieuwe links meer worden geplaatst naar je website: als er minder over je website gepraat wordt is het misschien minder belangrijk geworden. Daardoor zul je zien dat je website dan ook gaan zakken in waarde en zo ook in de zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat je regelmatig (linkable) content schrijft en op de juiste manier promoot. En dat je regelmatig kijkt naar nieuwe link mogelijkheden zodat je onder de aandacht blijft overal. Iemand is pas echt dood als hij vergeten is: hetzelfde geldt voor je website: zorg dat mensen je niet vergeten!

Wil je meer leren over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Je kunt bij ons ook een Zoekmachine optimalisatie (SEO) workshop volgen!

Recommended Posts