.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Online Marketing

Afgelopen maand heeft Google een nieuwe advertentievorm gelanceerd: Uitgebreide advertenties. Dit houdt in dat je tot 47% meer ruimte hebt voor je advertentie en daar door meer kans krijgt om de potentiële klant te overtuigen.

Wat is het verschil met de uitgebreide tekst advertenties?

Er wordt een extra titel toegevoegd aan de advertenties, je kunt een langere omschrijving toevoegen en ook kun je een iets langere zichtbare URL kwijt. Zie hier de verschillende tussen twee advertenties:

Titel Omschrijving
Standaard tekst advertenties  1 regel, 30 karakters  2 regels, 30 karakters per regel
Uitgebreide tekst advertenties  2 regels, 35 karakters per regel  1 regel, 80 karakters

Ook het invullen van de URL is iets aangepast, de zichtbare URL gebruikt nu automatisch het domein van de daadwerkelijke URL waar de advertentie heen gaat. Je kunt wel handmatig nog iets toevoegen aan de zichtbare URL indien gewenst.

Deze opzet is door Google gebaseerd op het vele gebruik van mobiele apparaten. Je hoeft dus nu ook niet meer apart aan te geven dat het ook geschikt is voor mobiele apparaten. Ook vallen deze advertenties op mobiel veel meer op dan de oudere advertenties.

Lees hier het blog van Google over de hoe of wat van deze update.

Waarom is aanpassen naar de nieuwe vorm belangrijk?

Je kunt in de nieuwe vorm zoals gezegd meer tekens kwijt, stel je eens voor dat je concurrent al over stapten jij nog niet? Zo hebben zij een streepje op je voor!

Door meer tekst toe te voegen heb je ook meer zichtbaarheid. Daardoor zal de CTR ofwel de doorklikratio verhogen. De eerste resultaten geven een verhoging van soms wel 20% aan! Dat betekend dus meer potentiële klanten en uiteindelijk ook meer conversies.

Door dat er meer ruimte is voor tekst in de advertentie is het ook iets makkelijker om de kwaliteitsscore van de woorden te verhogen. Met een hogere kwaliteitsscore ga je minder betalen per klik en kom je hoger in de resultaten te staan.

Direct je advertenties aanpassen?

Vanaf oktober 2016 kun je alleen nog maar de nieuwe uitgebreide vorm gebruiken, maar de huidige advertenties worden niet automatisch omgezet. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat halverwege 2017 de oude advertenties helemaal niet meer worden getoond.

Het is raadzaam om de bovengenoemde redenen zo snel mogelijk (zeker als je directe online concurrentie er wel al mee bezig zijn!) nieuwe uitgebreidere advertenties toe te voegen aan je campagnes.Laat daarbij voorlopig wel nog even de oude advertenties ook actief om te zien of ze inderdaad ook beter werken dan je oude advertenties. Anders verlies je misschien je bezoekers en andere statistieken. Op die manier kun je de nieuwe advertenties ook eerst rustig finetunen.

Google Adwords uitbesteden

Heb je wel zelf een Adwords campagne opgezet maar heb je nu geen idee hoe je dit moet aanpakken? Geen probleem onze specialisten kunnen dit gemakkelijk voor je overnemen! We kunnen je adviezen geven of direct je hele online advertentie campagnes overnemen en optimaliseren.

Recommended Posts