In Blogs, Online Marketing

Veel mensen vragen zich af; is linkbuilding anno 2016 nog nodig? Of ze gaan er eigenlijk al vanuit dat het niet nodig is. Links naar je website zijn in ieder geval nog steeds van groot belang, ook in 2016.

Onderzoeken naar de invloed van links

Wil je graag cijfers en onderzoeken zien of het echt nog werkt? Ik heb er een aantal verzameld voor je.

  • Backlinko.com:  Backlinks zijn nog steeds een ontzettend belangrijke ranking factor. Ook de websites overall link authority is een belangrijke indicatie dat een website hoog kan scoren.
  • Moz.com: Experts over de hele wereld hebben in een onderzoek aangegeven dat links de 2 belangrijkste ranking factors zijn. Links naar de pagina zelf maar ook links naar de gehele website zijn belangrijk.
  • SearchEngineLand: Zij kwamen in maart met een artikel gebaseerd op wat een werknemer bij Google aangaf; de 3 belangrijkste factoren om hoog te scoren zijn: Link, content en Rankbrain.
  • Stonetemple.com: Als je een beetje wiskundig onderlegd bent is dit een super leuk artikel om te lezen. Kort samengevat; ook zij concludeerden dat links erg belangrijk zijn. Maar goede content ook! Slechte content met veel links zal nog niet scoren.
  • SearchMetrics.com: Zij deden ook een onderzoek voor 2015 en concludeerden dat links nog steeds erg belangrijk zijn voor een hoge ranking. Dit bedrijf ziet echter dat links elk jaar langzaam iets minder belangrijk worden en verwachten dat ze steeds minder belangrijk zullen worden. Zeker de onnatuurlijke vormen van linkbuilding.
  • SearchEngingeJournal.com: Deed een onderzoek naar lokale SEO. Ook lokaal zijn de links belangrijk om een voorsprong te nemen op je concurrentie.

Lang verhaal kort: links zijn nog steeds ontzettend belangrijk. Maar je moet wel goede content hebben en waardevolle links.

Hoe zorg je voor een goed & natuurlijk linkprofiel?

Je hebt naar je websites een heleboel verschillende links, van allerlei verschillende soorten websites. Grote website, kleine websites, lokale websites en misschien nog wat start of linkpagina’s. Belangrijk is dat je “linkprofiel” of wel de bak met links naar je website een goede balans heeft. Let daar goed op wanneer je zelf links wilt gaan scoren naar je website toe.Hoe zorg je precies voor een goed linkprofiel?

  • Zorg voor veel kwalitatief goede links, wat dat zijn? Lees het hoofdstuk hier onder.
  • Zorg voor geen of zo min mogelijk spam-links.
  • Gebruik niet overal dezelfde linktekst of anchor tekst. Een natuurlijk profiel zal daar in wisselen. Natuurlijk zal wel vaak je bedrijfsnaam of domeinnaam als linktekst worden gebruikt, dat is geen probleem.
  • Zorg voor links vanaf relevante sites, die hebben het meeste impact op je ranking.
  • Linkbuilding is niet een eenmalig proces, nieuwe verse links zijn belangrijker dan oudere links. Blijven bouwen aan je netwerk en linkprofiel hoort er dus bij!
  • Links naar je homepagina zijn leuk, maar waardevollere links zijn links naar een pagina die dieper in je website zit. Deze pagina zal waarschijnlijk meer relevante informatie bevatten en daardoor meer van toegevoegde waarde zijn.
  • Vraagt iemand om te betalen voor links? Doe het liever niet. Als Google er achter komt hangt er een penalty boven je hoofd. Toch een betaalde link? Laat hem dan taggen met een “nofollow”. Dan zal hij natuurlijk ook (bijna) geen waarde doorgeven.
  • Heb je in het verleden toch “spam” links gekregen? Dan kan het lonen om deze op te schonen, links te verwijderen of te disavowen in Google Search Console.
  • Ga liever niet in zee met websites die linken naar spam websites, meestal zitten zij in een “slechte buurt”. Als ze naar spam site linken, linken er vast ook spam sites naar hun. Daar wil je liever niet mee geassocieerd worden.

Kwalitatief goede links

Kwalitatief goede links, hoe beoordeel je dat? Allereerst kun je zelf de website natuurlijk op het oog beoordelen. Komt het betrouwbaar over? Hoeveel volgers hebben ze op sociale media kanalen? Heb je ze zelf gevonden via Google of Bing? Of hebben ze jou benaderd?

Moz Open Site explorer

Daarnaast kun je goed gebruik maken van verschillende tools. Moz heeft bijvoorbeeld een tool gemaakt waarin je websites kunt analyseren: https://moz.com/researchtools/ose/

  • Bekijk in de tool eerst jouw eigen domeinnaam waar je links voor wilt gaan maken. Hoe hoog is jouw Domain Authority (DA) en hoe hoog is de Page Authority (PA)? Onthoud die cijfers en ga links zoeken die hogere scores hebben dan jouw website.
  • Je kunt ook de MozBar installeren om zo per pagina gemakkelijk de DA en PA te bekijken van een website.

Majestic SEO tools

Majestic SEO heeft ook een fijne tool. Je kunt ook bij hun op de website je domeinnaam invullen (of die van je potentiële linkpartner) https://majestic.com/

  • Bekijk ook hier in de tool eerst even je eigen domeinnaam. Hier werken ze met Trust Flow en Citation Flow. Zorg dat de nieuwe links hogere Trust Flow en Citation flow hebben dan jij zelf. Een enkele link met lagere scores is geen probleem maar houd het in balans.
  • Ze hebben ook een super handige Backlink Analyzer, die installeer je in Chrome en zo zie je direct de stats voor de website waar je nu op zit.

SEOhandleiding schreef een nuttig artikel met ook afbeeldingen van hoe je het diagram moet lezen van Majestic SEO’s Backlink Analyser.

Maar hoe krijg je nou nieuwe links naar je website?

Het lastigste is natuurlijk het verkrijgen van nieuwe links. Een startpagina aanschrijven is vaak zo gebeurt, maar meestal wordt er geld gevraagd voor zo’n link en eigenlijk doen die links meestal meer kwaad dan goed.

Vooralsnog kun je best eens wat linkjes laten plaatsen op link en startpagina’s (mits zij zelf van goede kwaliteit zijn; alle links werken, hoge trust/citation flow en natuurlijk een redelijke Domain Authority en Page Authority), maar daarmee ga je de wedstrijd niet winnen.

Een paar ideeën om links te gaan scoren:

  1. Schrijf zelf steengoede content, die online nergens te vinden is. Zorg dat je artikel diepgaand is en betrek er vooral ook andere sites/onderzoeken/artikelen bij. Zo kom je nog betrouwbaarder over.
  2. Bouw een netwerk om je heen. Goede content bouwen en wachten tot iemand er een linkje naar toe plaatst gebeurt niet meer. Er zijn natuurlijk ontzettend veel websites tegenwoordig en er wordt dagelijks zo ontzettend veel geplaatst dat niemand dat meer bijhoud. Zorg dat je contacten maakt met mensen in je niche en kijk hoe je samen kunt werken. Misschien heb jij een artikel die een goede aanvulling is op zijn artikel.
  3. Gastbloggen. Ook dat is een goede strategie. Mits hij niet wordt misbruikt. Zorg ook weer voor hoge kwaliteit websites waarop je de gastblogs plaatst. Zorg voor hoge kwaliteit (en unieke!) content. Plaatst niet te veel links in 1 artikel naar je website dan wordt het al snel gezien al spam.
  4. Zorg dat je nieuwswaardig bent. Ga onderzoeken doen, doe enquêtes, maak infograpics. Kom met nieuwe informatie en zo word je vaak opgepikt door grote of nieuwssites en krijg je nieuwe links.
  5. Linkprofielen van concurrenten bekijken via tools als Moz maar ook Ahrefs. Zo kun je vaak op goede ideeen komen om nieuwe links te verzamelen. De meeste tools om alle links te bekijken van je concurrent zijn echter wel betaald.
  6. Link zelf ook naar anderen. Als je content schrijft is het altijd goed om door te linken naar concurrenten of collega’s die aanvullende artikelen hebben. Zo zien ze bezoek via jouw website komen en kun je zo ook een relatie met hen opbouwen.
  7. Laat klanten en partners naar je linken. Bij voorkeur niet een link uit de footer (die vervolgens op elke pagina staat). Voorals nog werkt dat wel nog steeds maar het is de verwachting dat dat een keer problemen gaat opleveren. Zorg liever dat je een linkje hebt vanaf 1 pagina. Bijvoorbeeld bij een review of iets dergelijk.
  8. Kijk of mensen je willen interviewen. Genoeg sites willen graag mensen interviewen. Kost niet al te veel tijd voor jou maar ook zo scoor je weer linkjes.
Recente berichten