.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Zoekmachine optimalisatie

Google Penguin is een update in het algoritme van Google die kijkt naar de kwaliteit van verwijzende links. Het is ter voorkoming van websites die bijvoorbeeld veel links kopen en zo eigenlijk de zoekresultaten vervuilen met slechte content, ter voorkoming van link spam dus.

Wat is link spam?

Misschien is het je nog niet helemaal duidelijk wat link spam precies is maar hier vind je in ieder geval de richtlijnen van Google zelf.

Nog even wat tips op een rij wat betreft link spam:

  • Een link moet relevant zijn. Dus laat geen link naar je website over tuinhuisjes zetten op een website over mobiele telefoons. Die twee zijn niet aan elkaar te linken.
  • “Link naar mij, link ik naar jou” en andere uitwisselingsprogramma’s puur om links te wisselen zijn ook geen goed idee. Mensen moeten naar je willen linken omdat je content iets aanvult op hun content.
  • Ankerteksten (of linkteksten) bevatten normaal gesproken niet veel zoekwoorden. Wanneer al jouw links dat wel bevatten kan dat een signaal zijn voor Google dat je de boel manipuleert. Probeer dus niet (te veel) invloed uit te oefenen op hoe mensen naar je linken.
  • Heeft de website allemaal links van spam en niet gerelateerde websites? Dan kun je er ook maar beter uit de buurt blijven en geen link laten plaatsen naar jouw website.
  • Directory of bladwijzersites (startpagina’s etc.) kun je soms wel gebruiken, maar let er op dat ze zelf van goede kwaliteit zijn! Ziet het er niet betrouwbaar uit? Allemaal irrelevante links? Of werken er allemaal links niet? Blijf er dan ook bij uit de buurt.
  • Maak ook geen gebruik van veelal dezelfde links vanuit de footer van een website. Zo creëer je namelijk een heleboel dezelfde ankerteksten maar ook zijn site-wide linkjes zoals in de footer een waarschuwingssignaal voor manipulatie.

De samenvatting is dat het belangrijk is dat mensen op een natuurlijke manier en vooral vrijwillig naar je linken. Dat doe je door unieke, uitgebreide en relevante content te maken die iets toevoegen.

Geschiedenis van Google Penguin

Even kort de geschiedenis met je doorlopen van de Google Penguin updates door de afgelopen jaren.

  • Penguin 1.0, 24 april 2012: De eerste Penguin update die eerst nog “Webspam Update”  heette. Ze keken toen bijvoorbeeld naar keyword stuffing: dus veel specifieke zoekwoorden in je links.
  • Penguin 1.1,  25 mei 2012: Vooraf aan deze datum werd er al veel gespeculeerd dat er al een mogelijke update was geweest maar Matt Cutts bevestigd dat dit de eerste update is. De data werd dit keer vernieuwd, minder dan 0,1% van de zoekopdrachten werden hiermee geraakt.
  • Penguin 1.2, 5 oktober 2012: Ook in oktober werd de data weer vernieuwd, hiermee werd 0,3% van de zoekopdrachten geraakt.
  • Penguin 2.0, 22 mei 2013: Toen was het weer even stil en werd er pas in mei weer een refresh gedaan van de data. Deze update raakte meer sites en keek wat dieper naar de links.
    Penguin 2.1, 4 oktober 2013:
    Geen spannende update maar wederom een data refresh.
  • Penguin 3.0, 17 oktober 2014: Er werd een grotere update verwacht omdat het een jaar stil bleef maar het bleek achteraf voornamelijk weer een data refresh te zijn en geen spannende nieuwe updates.
  • Penguin 4.0, 23 september 2016: Deze update zorgt er voor dat het Penguin algoritme real-time wordt aangepast, geen data refreshes meer nodig. Zo worden wijzigingen sneller verwerkt, zowel positief als negatief hebben nu sneller effect op je positionering in Google.

De symptomen van een Google Penguin probleem

Voor de 4.0 update had een “penalty” een grotere impact dan erna: ze gaan nu namelijk alleen de pagina’s waar naar toe de slechte links worden gewezen degraderen in de zoekresultaten.

Voorheen had de gehele site er last van en kon zo je gehele website ineens zakken, daardoor daalde het verkeer vaak ineens drastisch. Omdat dat nu niet meer zo gebeurt maar er gekeken wordt per pagina is het vaak lastig vast te stellen.

Ook het feit dat de update nu real-time is maakt het lastiger het verder te herkennen of je geraakt bent door Google Penguin. Vroeger kon je gemakkelijk vergelijken met de dagen wanneer er updates werden uitgerold en of je daarna verkeer kwijt raakte.

Als je slachtoffer bent van een handmatige actie kun je het terug vinden in Google Search Console. Daar vind je dan ook vaak uitleg wat het probleem precies is.

Het is altijd raadzaam als je vermoedt geraakt te zijn door een Google Penguin probleem goed te kijken naar je linkprofiel met tools als OSE van Moz, Majestic SEO of Ahrefs of je daar kunt vinden wat mogelijk tegen de richtlijnen van Google in gaat.

Oplossing & voorkomen voor Google Penguin problemen

Het voorkomen van Google Penguin problemen doe je uiteraard door je aan de richtlijnen van Google te houden en ook gewoon unieke, gave nieuwe content te produceren. Maar wat als je nu geraakt bent hoe zorg je dat je weer terugkomt in de zoekresultaten?

Belangrijkste tip: Zonder tools ga je er helaas niet komen. Je zult veelal betaalde tools (zoals mijn favoriet Ahrefs) nodig hebben om je linkprofiel te kunnen analyseren en problemen te identificeren. Bij Raventools kun je een 30 dagen gratis trial krijgen om je backlinks te analyseren!

  • Check je spamscore via  OSE van Moz. Daar geven ze je tips over wat de mogelijke problemen zijn:

    Ga zorgen dat die spamscore weer omlaag gaat!
  • Ga op zoek naar lage kwaliteitlinks: En probeer die te verwijderen, disavowen van links is na de nieuwste update van Google Penguin niet meer echt nodig. Je kunt het voor echt slechte links wel nog doen maar gooi niet alle links er in.
  • Controleer je anchor teksten: bevatten die over geoptimaliseerde teksten? Haal ze weg of laat ze aanpassen. Anchor teksten moeten zoveel mogelijk diversiteit bevatten.
  • Ga op zoek naar niet relevante links naar je website: Zorg dat die relevant worden of laat ze verwijderen.
  • Heb je ergens site-wide linkjes staan? Dus bijvoorbeeld onder in de footer op elke pagina van de website? Die kun je ook beter verwijderen.

Was je slachtoffer van een handmatige actie? Je hebt dan een melding in Google Search Console gekregen. Dan kun je na deze stappen een verzoek tot heroverweging indienen bij Google. Als je niet geraakt bent door Google Penguin kan je ook geraakt zijn door een andere update, dan is het eens handig om deze Google Penalty checker tool te gebruiken!

Wil je meer leren over zoekmachine optimalisatie (SEO)? Je kunt bij ons ook een Zoekmachine optimalisatie (SEO) workshop volgen!

Recommended Posts