.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs

HTTPS zorgt voor een beveiliging van je website. Gegevens die worden verzonden van en en naar de website worden dan versleutelt verzonden. Maar is een SSL certificaat altijd noodzaak? Of is het gewoon een marketingtruc en is het onzin? Wij nemen je mee in de wereld van HTTPS en SSL.

HTTPS / SSL Certificaat, wat is het?

Door het inzetten van een SSL certificaat kan je website gebruik maken van HTTPS voor de URL ipv de gebruikelijke HTTP. Tegenwoordig zie je dan ook een slotje erbij in de adresbalk. 

Een niet beveiligde website

Een beveiligde website

Een beveiligde website met een uitgebreid certificaat

Zo’n certificaat zorgt ervoor dat de verbinding tussen website (server) en gebruiker versleutelt en beveiligd is zodat kwaadwillenden niet zomaar bij die gegevens kunnen komen die heen en weer verzonden worden. Zoals betalingen of adresgegevens. Het beschermt dus de privacy van de gebruikers van je website.

Noodzaak of onzin?

Zeker voor website waar een betaling op plaatsvindt is het een noodzaak! Iedereen vind de privacy van zijn of haar klanten toch belangrijk? En eigenlijk ook voor alle andere websites, waarom? Dat lichten we toe bij de voordelen van HTTPS.

Daarnaast, zeker wanneer je persoonsgegevens verwerkt (bijvoorbeeld omdat je een webwinkel hebt), ben je volgens de wet verplicht om deze te beveiligen op misbruik ervan! Een boete kan wel oplopen tot € 4.500,- wanneer je dat niet doet.

Voordelen van HTTPS

Er zitten een paar belangrijke voordelen aan het inzetten van een SSL certificaat.

  • Veiligheid en privacy verbeteren. Gegevens worden versleutelt verstuurd tussen de website en de bezoeker. Daardoor kunnen kwaadwillenden het niet meer onderscheppen.
  • Je website krijgt de melding “veilig” ipv “niet veilig” De bezoekers hebben meer vertrouwen in je website wanneer er een (groen) slotje bij het adres staat. 
  • Verhoogt de conversie. Door het gestegen vertrouwen in je website qua veiligheid van gegevens zal er sneller conversie plaatsvinden: een product aanschaffen of contact opnemen bijvoorbeeld.
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) verbetert. Het heeft een voordeel voor je positie in de zoekresultaten. Websites met HTTPS scoren over het algemeen hoger in de resultaten dan websites die dat niet hebben. En dat betekent natuurlijk meer bezoekers en meer omzet als je de concurrentie voorbij gaat omdat die (nog) geen SSL certificaat gebruiken.

Hoe kom je aan HTTPS?

Het moet geïnstalleerd worden op de server waarop je website draait. In de meeste gevallen kun je dus gewoon contact op nemen met je webbouwer en hij of zij kan je verder helpen met het aanvragen en installeren van een SSL certificaat. 

Zij kunnen je ook het beste adviseren welk type certificaat in jou geval de beste keuze is, er zijn er namelijk een aantal; een single domain, wildcard en extended validation (EV) certificaat. 

Aan elk certificaat zitten jaarlijkse kosten, omdat de certificaten jaarlijks weer opnieuw geverifieerd worden. Voor een single domain SSL certificaat ben je een hooguit een paar tientjes per jaar kwijt, voor de uitgebreidere versie (waarbij je ook de bedrijfsnaam in de adresbalk te zien krijgt) kost het tussen de 200 en 400 euro.

Recente berichten