.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Online Marketing

Wie kent het gezegde niet: een goed begin is het halve werk. Voor je Google of Bing Ads campagne geldt dat net zo. Een succesvolle campagne begint met het opzetten van een goede structuur. Hoe je dat doet gaan we je in dit artikel leren!

De basis van Ads

Je hebt in Google en Bing ads verschillende niveau’s: Campagnes, Advertentiegroepen en zoekwoorden. Per advertentiegroep heb je ook nog een landingspagina én (bij voorkeur minimaal) 3 advertenties.

Een voorbeeld van hoe je een campagne kunt op zetten:


Op campagneniveau geef je het betreffende budget aan, heb je dus zoekwoorden met een hoog zoekvolume die je wat minder budget wilt toekennen zodat de rest niet ondersneeuwt? Maak daar dan een aparte campagne van. Per advertentiegroep kun je vervolgens nog een landingspagina en diverse advertenties schrijven. Het belangrijkste om te weten is dat alles zo relevant mogelijk moet zijn voor elkaar: het zoekwoord, de advertentie én de landingspagina moeten naadloos op elkaar aansluiten.

De juiste structuur voor jouw campagne in 5 stappen

Hoe je in de praktijk aan de slag gaat met een goede structuur voor je campagne? Wij helpen je in 5 stappen!

  1. Ga eerst op zoek naar de zoekwoorden waarop je wilt gaan adverteren en maak daar een lijst van.
  2. Ga zoekwoorden onder verdelen in groepjes: welke zoekwoorden liggen zó dicht bij elkaar dat ze in één advertentiegroep passen? Ga zo alle zoekwoorden langs en verdeel ze in zo specifiek mogelijke groepen.
  3. Ga nu na welke advertentiegroepen bij elkaar horen in 1 campagne:
    1. Wil je alle groepen op hetzelfde dagbudget hebben?
    2. Of zijn er advertentiegroepen waar je meer aan wilt besteden?
  4. Nu kun je aan de slag om voor elke advertentiegroep een eigen landingspagina te maken!
  5. En dan is het natuurlijk tijd om de campagne in Google of Bing Ads te gaan zetten en succesvol te gaan maken! En check vooral ook even of jij een van deze 11 meest gemaakte fouten maakt in Google Ads.

Meer structuur tips

Bij de niet al te grote campagnes kun je makkelijk aan de slag met het bovenstaande stappenplan.

Wil je een grotere campagne opzetten? Check dan vooral ook even de volgende tips om de structuur gelijk juist op te zetten.

  1. Verdeel de campagnes op basis van het REAN model: maak 3 campagnes:
    1. Reach: In deze campagne zijn mensen nog in het begin van hun aankooptraject. Ze zoeken nog op vrij brede termen als “nieuwe televisie”. De kans dat ze converteren is laag.
    2. Engage: Ze weten al iets meer over wat ze precies willen, ze zoeken op “smart televisie”. De kans dat ze converteren is al iets hoger.
    3. Activate: Ze weten precies waar ze naar zoeken, maar ze weten nog niet bij wie ze het gaan kopen. Ze zoeken heel specifiek op bijvoorbeeld “Samsung LT32H390FEV”
  2. Houdt bij het verdelen van de campagnes en groepen de structuur van je website aan, vaak is daar al goed over nagedacht en is deze logisch. Houd er wel rekening mee dat het budget wordt gezet op campagne niveau en niet op advertentiegroep niveau.
  3. Heb je meerdere websites? Maak dan voor elke website een eigen account aan om het overzicht goed te houden. Je kunt met een MCC account de accounts aan elkaar koppelen.
  4. Heb je veel verschillende locaties? Dan kun je de campagnes ook verdelen op basis van locatie. Op campagne niveau kun je ook direct aangeven op welke locaties je advertenties getoond moeten worden zodat je enorm relevant bent!


Zoals je ziet zijn er een heleboel goede manieren om je campagne op te zetten: het belangrijkste is dat je er goed over na denkt van te voren en vooral relevantie in de gaten houdt. Relevantie is het allerbelangrijkste. Hoe relevanter alle elementen voor elkaar zijn hoe beter de campagne gaat lopen

Recommended Posts