.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Conversie optimalisatie

Heb jij er al eens van gehoord Conversie Optimalisatie of CRO: Conversie Ratio Optimalisatie? Of roept juist iedereen dat je er vooral mee aan de slag moet maar heb je geen idee waar te beginnen? Wij helpen je op weg!

Wat is een conversie?

Een conversie kan worden gehaald door een bezoeker die een bepaald doel behaalt op de website of in een app. Je kunt denken aan het aankopen van een product, het invullen van een formulier (informatie aanvraag, lead), downloaden van een inschrijfformulier of een andere commercieel interessante handeling.

Op elke website en in elke app vinden dit soort conversies plaats! En meestal wordt er ook geld verdiend aan een conversie: en dat is waar het allemaal om draait toch?

Er bestaan ook zogenaamde “micro-conversies” dit zijn kleine stappen die de bezoeker neemt voor hij echt converteert (ofwel een macro-conversie doet). Misschien is dat in jouw geval wel het aanmaken van een account, of het bekijken van een product, het delen via social van een pagina. Wat voor de één een micro conversie is, kan voor de ander misschien wel veel belangrijker zijn en daarom een macro conversie zijn.

Maak een duidelijk overzicht van welke macro conversies er plaats vinden op je website, en eventueel ook de micro conversies als je toch bezig bent.

Wat is conversie optimalisatie of CRO?

Conversie optimalisatie of CRO is het verhogen van je conversies. Zorgen dat dus meer bezoekers je doelen op je website halen. Dat ze meer producten bestellen, meer contact opnemen of vaker inschrijven voor een cursus.

Waarom is het belangrijk?

Nu je weet wat het is snap je waarschijnlijk ook wel waarom het belangrijk is: door aan de slag te gaan met conversie optimalisatie zul je meer verkopen, meer leads binnenhalen, meer inschrijvingen krijgen. Dat levert jou natuurlijk weer meer op waardoor je weer kunt groeien!

En nog mooier: je bezoekers hebben ook een positieve ervaring met je wanneer het proces tot de conversie optimaliseert: zij ervaren minder frustratie en kunnen het zo makkelijker vinden.

Hoe begin je met conversie optimalisatie?

  1. Maak een overzicht van de belangrijkste doelen op je website. Maak een onderscheid tussen macro- en micro-conversies.
  2. Zorg dat je deze conversies gaat meten met een tool zoals Google analytics.
  3. Nadat je een periode hebt gemeten hoeveel conversie er gedaan worden is het tijd om te gaan testen en analyseren:
    1. Wat als je een button toevoegt? Wat als je de button op een andere plek zet? Een andere kleur geeft?
    2. Geeft de ene verkeersbron meer conversies dan de andere? Waarom is dat precies? En misschien kun je meer investeren in die ene bron, want daar zit klaarblijkelijk je doelgroep!
  4. En dan is het tijd om dat proces te herhalen, herhalen en herhalen. Bedenk iedere keer weer nieuwe cases om uit te testen. Vergelijk de cijfers en ga zo weer verder!

Wat nog leuker maakt om dingen te testen is een zogenaamde A/B test. Zo kun je 2 verschillende versies naast elkaar testen. Op Marketingfacts staan een aantal leuke A/B test voorbeelden om je te inspireren!

Recommended Posts