.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Business intelligence

We schreven al eerder over business intelligence, hoe het je bedrijf helpt groeien en hoe je met BI kunt kijken naar de global warming. Dit keer duiken we dieper in hoe je echt succes kan boeken met business intelligence om te voorkomen dat je in een van de meest voorkomende valkuilen stapt.

Het hele bedrijf moet ‘onboard’ zijn

Om te zorgen dat business intelligence het meeste impact heeft is het belangrijk om niet alleen op de afdeling marketing de cijfers te gaan analyseren maar juist door het hele bedrijf heen. Op elke afdeling moet het gaan leven! 

Blijf ook onderling vooral veel communiceren. En zorg er voor dat de verschillende afdelingen hun eigen – voor hun begrijpelijke – dashboards hebben. Vaak worden dashboards veel te complex gemaakt en snapt de gemiddelde gebruiker er niet zoveel van.

Zorg voor een goede datakwaliteit

Een goede datakwaliteit is key voor goede conclusies en analyses. Wanneer je data niet klopt of onvolledig is kun je zomaar een compleet verkeerde analyse maken. En dat kan je zomaar geld kosten in plaats van opleveren.

Stel een doel

Hoe weet je dat je succesvol bent als je geen doel hebt? Dat weet je niet! Ga dus van te voren na wat je doel is en maak het een specifiek, helder en vooral meetbaar doel. Alleen dan kun je zien of je succes hebt met je business intelligence.

Focus op actie

Wanneer je business intelligence dashboards hebt opgezet en ingesteld ben je nog niet klaar. Het hele data verzamelen en visueel maken is het niet doel op zich. Je wilt inzichten creëren: die inzichten zorgen voor actie!

Zorg dat er iemand de data analyseert, begrijpt en uitzoekt wat de belangrijkste inzichten zijn. Dit proces kan ontzettend tijdrovend zijn: je kunt cijfers op veel verschillende manieren over elkaar leggen en zo kun je verschillende learnings krijgen. 

Maak er een doorlopend project van

Waar heel veel de fout in gaan is dat ze het eenmalig implementeren en er een keer naar kijken en dan… niks! Integreer het in je bedrijf! Gebruik de cijfers aan de lopende band. Als je een beslissing maakt, kijk dan vooral wat het doet met je cijfers. 

Kijk wat een bepaalde periode doet met je cijfers: misschien kan je daar wat van leren. Of wat gebeurt er wanneer er bepaald nieuws naar buiten komt? Zorg dat je hele organisatie bezig is met je business intelligence!

Recente berichten