.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps

Heb je net flink geld gestoken in het laten ontwikkelen van een app: downloadt en gebruikt niemand de app! Hoe kun je voorkomen dat je app een flop wordt? In dit artikel geven we je praktische tips!

1. Een app moet het leven makkelijker maken van de gebruiker

Voordat je de app laat ontwikkelen is het belangrijk goed na te denken wat de reden is voor de eindgebruiker om de app te gaan gebruiken. De apps die, naast entertainment apps, het meest gebruikt worden zijn apps die het leven van de gebruiker makkelijker, simpeler en sneller maken.

Ga na wat de behoefte is van de gebruiker die je op het oog hebt en ga van daaruit een app ontwikkelen. Veel bedrijven ontwikkelen een app uit een technologisch oogpunt in plaats van de behoefte van de gebruiker centraal te stellen.

2. Zorg voor een goede & gebruiksvriendelijke app

Mensen zijn genadeloos: werkt een app niet goed, crasht hij steeds, of werkt hij te omslachtig? Dan is de app zo weer verwijderd en zal hij vooral ook niet anderen adviseren om de app te gebruiken. Met een beetje pech wordt er gelijk een slechte review online gezet en ben je verder van huis. Zorg dus voor een app die goed getest is, op verschillende devices en verschillende verbindingen, en die ook gebruiksvriendelijk werkt.

Zowel Google als Apple hebben een overzicht gemaakt van guidelines om een gebruiksvriendelijke interface te maken.

Moeten gebruikers inloggen? Dit kan vrij simpel door gebruik te maken van koppelingen met bijvoorbeeld Google, Twitter of Facebook om met één klik in te kunnen loggen. Maak je een app voor je werknemers? Koppel die dan aan één van de interne systemen waar ze al voor moeten inloggen. Op deze manier maak je het voor hen ook weer makkelijker en zullen ze de app eerder gaan gebruiken.

3. Zorg voor een dynamische app

Hoe vaker de app wordt voorzien van nieuwe informatie hoe relevanter deze is! En hoe groter de kans is dat gebruikers de app ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Hoe dynamischer, hoe beter. Live zien hoe groot de wachtrijen zijn, of een sessie al is begonnen of het actuele werkrooster.

Allemaal redenen voor de eindgebruikers om regelmatig in de app te gaan kijken.

4. Keep it simple

Wil je een bedrijfsapp laten ontwikkelen en moet die heel veel verschillende functies hebben omdat er veel verschillende afdelingen zijn? Zorg dat je het simpel houd! Kolossale apps doen het meestal niet goed omdat gebruikers overweldigt worden en daardoor de app maar aan de kant gooien. Maak voor elke afdeling een eigen hoekje. Op deze manier is snel en duidelijk voor hen relevante functies in de app te zien.

Zorg dat iedereen met één (of hooguit twee) klikken bij zijn doel kan komen: hoe korter dat pad hoe fijner de gebruikers de app zullen vinden en zo kan het succes groeien!

Houd vooral ook simpel wat er allemaal ingevuld moet worden, automatiseer zo veel als je mogelijk, laat weg wat niet echt nodig is. Keep it simple.

5. Blijf de app ontwikkelen

Een app is na de lancering eigenlijk nooit klaar! De techniek ontwikkelt zich razendsnel: voor je het weet zijn er weer nieuwe apparaten op de markt of heeft een besturingssysteem een update gehad.

Daarnaast is het belangrijk dat je ook bijhoud hoe de gebruikers gebruik maken van de app en of je daar dingen in kunt verbeteren! Als je het makkelijk maakt om feedback te geven kun je daar ook weer mee aan de slag om zo de app nog succesvoller te maken.

Diverse pakketten kunnen ingesteld worden om gebruik te monitoren zoals Google Analytics, er zijn natuurlijk nog meer pakketten waarmee de statistieken kunnen worden bijgehouden.

6. Vergeet de marketingstrategie niet

Als je app in de Google Play Store of App store staat is daarmee niet de kous af. Je app wordt niet zomaar gevonden door je doelgroep! Ga dus vooraf nadenken over hoe je er voor zorgt dat je doelgroep de applicatie onder ogen krijgt.

  • Zorg dat je voor dat de app live gaat al vast gaat communiceren. Op je bestaande website of een aparte website (net wat van toepassing is voor de betreffende app), stuur mailings uit, roep het op je sociale kanalen. Zorg dat je al wat ambassadeurs organiseert voor je app.
  • Je kan eventueel ook nog er voor kiezen om mensen te vragen voor een (gesloten) beta-test om zo extra buzz te creëren.
  • Je kunt uiteraard ook alvast de pers inlichten van je app die er aankomt. Geef hen exclusieve eerste toegang om voor hun voordeel te creëren.
  • De omschrijving, titel en keywords die je kunt invullen in de App store zijn ook ontzettend belangrijk voor je vindbaarheid. Kies daar de juiste woorden. Binnenkort gaan we een heel artikel wijden aan de optimalisatie daarvan : App Store Optimization (ASO).
  • Als je app eenmaal live staat ga vooral aan de slag met online adverteren: in zoekmachines (SEA), social media, noem maar op.

 

Recommended Posts