.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps

Je app wordt wel gedownload en gebruikt, maar de in app aankopen blijven achter. Vervelend! Met deze tips kun je aan de slag om je in-app aankopen een boost te geven!

Lost je app wel een probleem op?

De belangrijkste vraag is of je app eigenlijk wel een probleem oplost voor een (potentiële) gebruiker. Is dat niet het geval kun je allerlei capriolen uithalen maar zal er niets gaan gebeuren. Veel apps worden gemaakt omdat iemand vindt dat er een app moet komen. Maar er is geen duidelijk doel met de app: en het is vooral niet duidelijk welk probleem je oplost voor de potentiële gebruiker. Hoe groter en onhandiger het probleem is voor de gebruiker hoe groter de kans is dat je app ook succesvol wordt. Lees ook ons blog “Zorg dat je app geen flop wordt”.

Schep een vertrouwensband

Een vertrouwensband is belangrijk tussen jou en je gebruiker. Zonder dat ze je vertrouwen gaan ze zeker geen aankopen doen! Wanneer je op het eerste contactpunt gelijk om gegevens vraagt zal de kans groot zijn dat mensen het niet doen.

Zorg dus dat je eerst aan het vertrouwen werkt: Zorg dat alles (goed!) werkt, het er goed uitziet, ze makkelijk kunnen vinden wie er achter de app zit, hoe ze contact kunnen opnemen mocht er iets niet werken of mis gaan. Laat vooral ook zien wat anderen van je app, merk of bedrijf vinden, maak het ze makkelijk om reviews te zien. Die scheppen ook weer veel vertrouwen.

Ook een niet-goed-geld-terug garantie kan zorgen voor veel vertrouwen! Zorg wel dat je het goed aanpakt: dat mensen ook echt geld terug kunnen krijgen zonder “gedoe” en dat er niet teveel haken en ogen aan zitten. Wees eerlijk en direct!

Gebruik de ‘Fear of Missing Out’ (FOMO)

Mensen willen niet graag iets missen: dat heet de Fear of Missing Out (FOMO). Zorg dus dat je een tijdelijke aanbieding geeft die er voor zorgt dat ze snel moeten beslissen omdat ze anders mis grijpen. Wanneer ze weten dat je prijzen het hele jaar door hetzelfde zijn, zullen ze niet snel gestimuleerd worden om nu iets te kopen. 

Creëer dus tijdelijk aanbiedingen: tijdelijke korting op het abonnement, tijdelijke korting op producten, of speciale in app-aankopen die maar een bepaalde periode beschikbaar zijn. Houd wel in de gaten hoe vaak je het doet: op gegeven moment kom je op een punt dat gebruikers alleen wachten tot er weer een special deal is en niets meer voor de gewone prijs aanschaffen.

Stimuleer je website bezoekers

Je kunt je website bezoekers ook stimuleren om de app te gebruiken: zorg er voor dat ze direct vanaf je website naar je app (zowel iOS als Android) kunnen, en nog mooier geef ze een incentive om je app te gaan gebruiken. 

Daarnaast kan je bijvoorbeeld een speciale aanbieding geven voor je app gebruikers die op de website komen. Geeft ze een speciale korting om in-app aankopen te doen, of geef ze een code waarmee ze een gratis product kunnen toevoegen aan hun bestelling. Zo stimuleer je de website bezoekers weer extra.

Optimaliseer de gebruikerservaring

Wanneer je wilt dat mensen meer in-app aankopen doen is het belangrijk om het proces van aankopen te optimaliseren. Ga aan de slag met UX onderzoek en test andere mogelijkheden om zo te zorgen dat de gebruikerservaring optimaal wordt.

Zorg dat je ook het onboarding proces versimpeld: vraag zo min mogelijk informatie die je niet echt nodig hebt. Zo krijg je mensen makkelijker onboard. 

Promoot je in-app aankopen

Misschien een open deur, maar misschien ook niet. Zorg dat mensen wel weten dat ze in-app aankopen kunnen doen. Als het ergens 5 stappen verder weg verstopt staat, gaan mensen het niet zo snel vinden. Zorg dus dat je ze er op attendeert! Je kunt dat al doen in de product pagina in de app stores, maar doe het ook vooral in app.

Gebruik daarbij ook (met mate en op een prettige manier) push berichten om ze aan je app en de in-app aankopen te herinneren. Let wel op dat je dit niet te vaak wordt zodat mensen een negatieve ervaring met je app krijgen en daardoor juist minder geneigd zijn om iets aan te schaffen. 

Recente berichten