.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps

Ken jij de termen app store optimalisatie (ASO), mobiele app seo of app store marketing al? Daarmee zorg je er voor dat je app hoger in de App store komt te staan zodat je ook daadwerkelijk je doelgroep kan bereiken. Wij als app-specialist nemen je graag eens mee in de wereld van de ASO.

Waarom app store optimalisatie?

Als je een (dure) app hebt laten ontwikkelen dan wil je natuurlijk zorgen dat mensen hem kunnen vinden, toch? Door aan de slag te gaan met ASO zorg je er voor dat je app beter wordt gevonden door de doelgroep in de app store.

Wist je dat meer dan de helft van de nieuwe apps worden ontdekt door te zoeken in de app store? De app store is dus de grootste kans om je doelgroep te bereiken!

Wat is app store optimalisatie (ASO?)

Het is eigenlijk een soort SEO voor apps: het lijkt ook veel op elkaar. De app store is natuurlijk gewoon een soort zoekmachine die baat heeft bij duidelijke, goed leesbare content. Net zoals bij SEO is content een van de belangrijkste dingen. Daarnaast worden natuurlijk ook nog andere signalen meegenomen: hoe de kwaliteit van de app is, maar ook bijvoorbeeld gebruikers reacties/ervaringen en hoe vaak het gedownload wordt.

Belangrijkste factoren om je app hoger in de app store te krijgen

Even in een notendop verzameld wat de belangrijkste factoren zijn waarom een app hoger komt in de app store:

  1. Kies een goede titel: Deze is het allerbelangrijkste: het is vaak ook het eerste wat mensen zien. Zorg dat hier in je belangrijkste zoekwoord(en) in staat! Kies je titel zorgvuldig want later aanpassen is niet verstandig: mensen kunnen dan je app niet goed meer vinden!
  2. Zoekwoorden: Je moet gaan achterhalen welke zoekwoorden er belangrijk zijn voor je doelgroep! Doe een uitgebreid zoekwoorden onderzoek en kijk vooral bij concurrenten welke woorden zij gebruiken! Je kunt bijvoorbeeld https://kwfinder.com/ gebruiken om je zoekwoorden te achterhalen.
  3. Aantal downloads: Dit is ook een belangrijke factor maar heb je zelf natuurlijk niet complete invloed op. Je kunt natuurlijk wel het aantal downloads op duwen door een complete campagne rondom je app te doen: adverteren, nieuwsbrief, social media etc.
  4. Beoordelingen en reviews: Voor deze geldt natuurlijk hetzelfde als aantal downloads: lastig om daar zelf directe invloed op uit te oefenen. Je kunt natuurlijk wel gebruikers proberen te stimuleren door er iets tegenover te zetten!
  5. Blijf updaten: De apps die hoog scoren in de app stores worden regelmatig bijgewerkt: feedback van de gebruikers wordt verwerkt en zo wordt de app steeds beter.

App store optimalisatie (ASO) kost net als SEO tijd, het is géén quick fix en het is belangrijk om het te blijven onderhouden. De concurrentie kan ook veranderen waardoor jij ook weer moet veranderen.

En nu aan de slag: tips om je ASO te verbeteren

    1. Ga de belangrijkste zoekwoorden achterhalen, hoe je dat doet? Maak eerst één lijst met woorden en ga daarna strepen.
      1. Bedenk zelf waarop je bezoekers zouden gaan zoeken als ze jouw app dringend nodig hebben. Probeer hem dus eens anders om te bedenken: welk probleem los je voor hun op?
      2. Vul je zoekwoorden die je net bedacht hebt eens in in Google om te zien of je zo op nog meer ideeën kunt komen.
      3. Ga de concurrentie langs in de app store. Welke woorden gebruiken zij in hun titel e.d.?
      4. Sta bij alle woorden even stil of ze geen dubbele (of andere) betekenis kunnen hebben die voor jou niet van toepassing is. Zoals het woord ‘geest’. Het kan ‘psyche’ betekenen maar het kan ook staan voor iets als ‘spook’. Twijfel je over zo’n woord wat mensen meestal bedoelen? Zoek hem op in Google en kijk welke betekenis wordt gebruikt door de eerste paar sites.
      5. Haal de zoekwoorden vervolgens door een tool zoals https://kwfinder.com/, https://keywordtool.io/app-store of het zoekwoorden programma in Google Adwords om te zien welke woorden het meest gebruikt worden door mensen.
      6. Bekijk nu kritisch je lijst: welke woorden wordt eigenlijk nooit op gezocht? En welke woorden zijn voor jou app het belangrijkste? Ga niet blind voor het zoekwoord waar het meeste op gezocht wordt: maar ga voor het woord wat het beste bij je app past (en dus relevanter is!) ook al wordt er iets minder op gezocht.
        Nu wordt het vast duidelijk voor je op welke woorden je moet gaan richten. Verwerk ze in je titel, zoekwoorden veld en tekst!
    2. Houd je rankings in de gaten. Nu je zoekwoorden heb gekozen en verwerkt hebt is het handig om ook bij te houden op welke positie je staat om te zien of je wijzigingen effect hebben. Een tool daarvoor is bijvoorbeeld https://www.applyzer.com/. Je kunt daar zoekwoorden toevoegen die je wilt bijhouden.
    3. Zet je website in! Maak vooral gebruik van je website om daar je app te promoten. Ga aan de slag met de SEO van je website en zorg er daarnaast voor dat je daar ook zoveel mogelijk verkeer doorstuurt naar je app. Schijf goede artikelen, maak goede landingspagina’s en plaatst buttons direct naar je app in de app store!
    4. Promoot, promoot, promoot. Gebruik niet alleen je website om je app te promoten maar zet ook je social media in, ga adverteren (Google Adwords, social media etc) en heb je toevallig nog een mooie lijst met nieuwsbrief ontvangers? Stuur dan ook zeker een nieuwsbrief uit. Neem de app mee in de footer van je nieuwsbrief of misschien wel in je emailhandtekening.
    5. Activeer gebruikers om (positieve!) reviews en ratings achter te laten. Herinner mensen die de app al gebruiken om een positieve feedback achter te laten en zet er allicht iets tegenover: tegoed in de app, korting op een product of iets anders leuks.  Probeer er daarbij wél voor te zorgen dat je negatieve feedback afvangt door die via een ander kanaal te sturen! Geef de gebruikers (in-app) de mogelijkheid om directe feedback te versturen wanneer er iets niet (goed) werkt.
    6. Verwerk de feedback bij voorkeur op korte termijn. Mensen zijn ongeduldig, ze willen graag alles zo snel mogelijk. Kun je dus feedback op korte termijn verwerken in je app? Doe dat dan!
    7. Update! Hoe vaker je app ook geupdate wordt in de app hoe belangrijker de app daadwerkelijk voor je is waarschijnlijk, en dat weten de app stores natuurlijk ook. We zien vaak dat apps die regelmatig worden geupdate hoger scoren en beter gevonden worden dan apps die nooit worden bijgewerkt.
    8. Kies de juiste afbeeldingen. Naast de titel zijn de thumbnail en de screenshots vaak een van de eerste dingen die mensen zien. WIl je dus zorgen dat mensen sneller op je app klikken in de app store? Kijk dan ook kritisch naar je gebruikte afbeeldingen. Vallen die op tussen de concurrentie? Laten die direct het belangrijkste zien?

Er komt stiekem nog best veel kijken bij het plaatsen van zo’n app in de app store. Wanneer ga jij er mee aan de slag om hem hoger te krijgen?

Recente berichten