.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps, Blogs

Je hebt een idee voor een app en wilt die dan ook laten maken. Is het verstandig om dan ook een goed deel van je budget te besteden aan een interaction design voor je app? Misschien denk je er aan om juist daarop te besparen, maar dat is niet verstandig.

Een goede gebruikservaring is een must!

Mensen zijn ongeduldig en hebben vooral geen zin in handleidingen door lezen. Zeker niet als het gaat om een app. Er zijn tegenwoordig zoveel apps, bijna geen enkele app is meer uniek. Belangrijk dus om je te onderscheiden op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Hoe makkelijker je gebruikers aan de slag kunnen met je app hoe positiever hun ervaring met de app is. En hoe groter de kans is dat ze je app aanbevelen bij vrienden en familie!

En dat zorgt er weer voor dat het succes van je app groter wordt.

Belangrijke punten bij een goed design

Waar bestaat een goed app design eigenlijk uit? Dat hangt er helemaal vanaf wat voor app je gaat laten maken natuurlijk maar een aantal richtlijnen kun je bij elke app wel gebruiken!

    1. Maak gebruik van standaard kleuren, symbolen en lettertypes. Zo worden je gebruikers sneller vertrouwd met je app!
    2. Houd het simpel! Hoe simpeler hoe beter. Zo voorkom je ook dat je ingewikkelde handleidingen moet maken.
    3. Zorg dat je app snel is! Tijd van je gebruikers is waardevol. Zorg dat ze niet te lang hoeven te wachten!
    4. Zorg dat je aanraak doelen groot genoeg zijn! Volgens Apple moet een aanraak doel minimaal 44 pixels breed en hoog zijn. Zo kunnen je gebruikers er makkelijk op drukken en raken ze niet per ongeluk iets anders aan.
    5. Vraag je af wat het belangrijkste doel is. Elke app heeft een doel: zorgen dat de gebruiker een bepaalde taak uitvoert. Zorg dat je van te voren weet wat de hoofdtaak is van de app en dat die taak in een paar simpele stappen te voltooien is.
    6. Zorg dat mensen niet te veel hoeven te typen. Vraag alleen wat je echt nodig hebt, zo voorkom je dat mensen afhaken. Mensen hebben op mobiel zeker geen zin om lange formulieren in te vullen.
    7. Zorg voor een naadloze samenwerking tussen app/website en de devices. Gebruikers wisselen nogal eens van device: ze zoeken iets op op hun mobiel en switchen daarna naar hun desktop om de aankoop daadwerkelijk te doen, of andersom. Zorg dat ze makkelijk kunnen switchen tussen app en website zonder dat hun voortgang verdwijnt!
    8. Vraag niet direct toestemming voor allerlei toegang. Sommige apps hebben toegang nodig tot bijvoorbeeld de locatie of de media van de telefoon. Wanneer je dit direct vraagt bij de eerste keer dat je de app opent is de kans groter dat mensen je app geen toestemming willen geven. Ze weten immers niet waarvoor het nodig is en misschien vertrouwen ze het überhaupt nog niet. Wanneer je de toestemming pas vraagt op het moment dat het nodig is om een bepaalde taak uit te voeren, dan is de kans groter dat ze toestemming geven.

Luister naar je gebruikers

Is je app inmiddels online en wordt er veel gebruik van gemaakt? Zorg dan dat je feedback vraagt aan gebruikers en er ook wat mee doet. Misschien heb je iets gemaakt wat voor jou heel logisch leek, maar blijkt in gebruik toch iets ingewikkelder voor de gebruikers. Luister naar dit soort feedback en zorg er voor dat je jouw app regelmatig voorziet van verbeteringen! Zo zorg je voor nog meer succes met je app.

Meer tips over een succesvolle app lees je in onze blog “Zorg dat je app geen flop wordt!”

Recommended Posts