.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps

Het integreren van nieuwe medewerkers in je bedrijf is van groot belang. Zo krijg je personeel dat echt wat bijdraagt aan je bedrijf en de ontwikkeling daarvan. Hoe kun je het proces verbeteren met een app?

Waarom een app?

In 2018 steeg het aantal mensen die in bezit is van een smartphone naar maar liefst 93%. Zo goed als iedereen heeft dus beschikking over een smartphone waarop een app geïnstalleerd kan worden. Grote kans dat je zo dus je nieuwe medewerkers makkelijk kunt bereiken!

Het voordeel van een app is dat het een veel betere gebruikservaring heeft dan een gemiddelde website en het is ook mogelijk (delen van de app) offline te gebruiken. Een app laad ook veel sneller dan een website. Zo krijgen je nieuwe medewerkers direct een positieve ervaring met je bedrijf.

Voorbeelden van onboarding app mogelijkheden

Over hoe je een nieuwe medewerker moet onboarden zijn al vele artikelen geschreven, maar aan wat voor dingen kun je denken om toe te voegen aan je onboarding app?

  1. Natuurlijk veel praktische informatie. Denk aan je personeelsgids (en bijvoorkeur een beknopte versies met de belangrijkste informatie, voorkom dat je te veel informatie deelt) of bij wie je voor welke informatie moet zijn en hoe je een vergaderruimte kunt reserveren. En ook: de bedrijfscultuur, producten/diensten, die hiërarchie en andere praktische informatie.
  2. Ga aan de slag met video’s. Waarin belangrijke mensen binnen het bedrijf zich voorstellen, of hoe de werkdag verloopt van iemand. Hoe bepaalde processen in elkaar zitten binnen het bedrijf. Misschien hoe iets gemaakt wordt binnen jullie bedrijf! Geef vast een rondleiding door het pand (misschien wel met Augmented Reality!). Dit soort video’s kun je gemakkelijk tonen in je app en zo nog een completer beeld geven voor de nieuwe medewerker.
  3. Maak de app voor verschillende fases: denk aan iemand die net zijn contract heeft getekend, iemand die bijna zijn eerste dag heeft, of iemand die er al een tijdje werkt. Elke groep heeft andere behoeftes binnen de app. Zo kan je er voor kiezen om bepaalde content ook pas later beschikbaar te maken als eerdere stappen voltooid zijn.
  4. De medewerkers die er al langer werken kunnen misschien als een soort buddy fungeren voor de nieuwe mensen. Match mensen bijvoorbeeld op basis van hun hobby’s zodat ze al iets gemeen hebben en daardoor makkelijker samen kunnen werken.
  5. Misschien ook leuk: een interactieve quiz om zo te toetsen of ze de informatie al voldoende hebben gelezen. Wedstrijdje tussen de nieuwe collega’s voor de hoogste score?
  6. Of maak een (korte) game waarmee je mensen wegwijs kunt maken in bepaalde elementen in het bedrijf. Misschien hoe bepaalde processen lopen, in welke volgorde dingen gedaan mogen worden, of geef ze puzzels vergelijkbaar aan de vragen die ze straks in hun functie kunnen verwachten.
  7. Sommige mensen willen graag informatie lezen op papier! Hoe handig en mooi de app ook is. Biedt dus ook zeker een optie om bepaalde informatie uit te kunnen laten printen of ze zelf al op papier aan te leveren op verzoek!
  8. Maak een tijdlijn voor de eerste weken (of maanden) wat er precies van hen verwacht wordt aan prestaties en mijlpalen. En nog gaver: voorzie het van real-time feedback!
  9. Gebruik handige checklists: Welke kleding moet je aan? Zodat een nieuwe medewerker niet over of underdressed op het werk komt. Welke spullen moet je meenemen? Is de lunch geregeld of moet je zelf dingen mee nemen. En zijn alle documenten al ingeleverd en ondertekend?
  10. Collega’s vast leren kennen? Stel met de collega’s van een team of afdeling een Spotify playlist samen en deel die in de app. Zo creëer je gelijk weer gespreksonderwerpen!
  11. In een app kun je natuurlijk ook pushmeldingen gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer een bepaald document nog ingeleverd moet worden. Of dat er belangrijk nieuws is. Of een persoonlijk berichtje om te feliciteren met hun nieuwe baan, eerste werkdag of iets anders persoonlijks wat er gebeurt.
  12. Vraag de nieuwe medewerker om feedback. Hoe vonden ze het proces vanaf sollicitatie tot nu toe? Wat was hun eerste indruk? Wat zouden ze zelf willen verbeteren? Doe dan natuurlijk zo snel mogelijk je voordeel met de feedback.

Een onboarding app kun je los maken van de gewone app voor je medewerkers maar je kunt het ook integreren zodat het zo naadloos mogelijk overloopt in elkaar!

Recommended Posts