.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps

Als je een app hebt laten ontwikkelen wil je natuurlijk ook dat deze actief gebruikt wordt. Heb je daarbij al nagedacht om de belangrijkste KPI’s te gaan vaststellen, monitoren en vooral er op te gaan sturen? Nee? Tijd om daar mee aan de slag te gaan!

1. Downloads van de app

Je app is al gevonden, dat is mooi, nu gaat de gebruiker over tot het downloaden van de app. Een belangrijke indicatie om te zien hoe populair je app is. Houd in ieder geval bij waar de downloads vandaan komen! Komen ze uit een campagne of zijn het mensen die je gewoon vinden via de zoekmachine? Allemaal nuttige informatie die je kunt gebruiken om je app te optimaliseren. Kom je er achter dat weinig mensen je app vinden door gewoon te zoeken? Dan is het vast raadzaam aan de slag te gaan met App Store Optimalisatie (ASO)

2. Installatie / deïnstallatie van de app

Als je app gedownload is betekend het nog niet dat hij geïnstalleerd is! Het kan zijn dat de gebruiker het na het downloaden de app weer verwijderen of zelfs terwijl deze aan het downloaden is afbreken. Meet dus vooral de hoeveelheid geïnstalleerde keren.

Goed om te weten is ook hoe vaak de app van een apparaat verwijderd wordt. Voor sommige apps is het normaal dat ze slechts een korte tijd gebruikt worden (bijvoorbeeld voor een evenement), maar bij andere apps is een deïnstallatie een negatief signaal.

3. Hoe vaak wordt een app geopend

Fijn dat de app geïnstalleerd is maar hoe vaak wordt hij ook daadwerkelijk gebruikt? Misschien is het voor jou app belangrijk dat hij dagelijks wordt geopend. Een nieuws app wordt over het algemeen vaker geopend dan bijvoorbeeld de app van de bank.

Een gemiddelde app raakt in de eerste 3 dagen al 80% van de gebruikers kwijt. Bij de top apps is dit percentage een stuk lager en zij houden hun gebruikers langer vast.

4. Actieve gebruikers

Weet jij hoeveel gebruikers je app dagelijks of maandelijks gebruiken? Zo kun je zien of gebruikers op bepaalde dagen meer gebruik maken van je app of in bepaalde maanden. Zo kun je pieken achterhalen en daar op in spelen.

5. Duur van de sessie

Hoe lang maken gebruikers eigenlijk gebruik van je app? Korter is niet per definitie goed, maar langer ook niet! Wanneer een gebruiker in je app 5 minuten nodig heeft om een bepaalde handeling te doen kan het zijn dat hij daardoor gefrustreerd is geraakt omdat het te ingewikkeld is. Maar wanneer je bijvoorbeeld een video in je app toont is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze een langere tijd actief zijn in de app. Weeg dus af wat in jullie geval een goede sessieduur is.

6. Betaalde versie

Als je een betaalde en een gratis versie hebt is het raadzaam om bij te houden hoeveel mensen de betaalde versie downloaden. Want even heel eerlijk, het gaat er natuurlijk om hoeveel een app daadwerkelijk oplevert, toch?

7. Hoeveel verdien je per gebruiker?

Wanneer gebruikers in je app dingen kunnen kopen of je toont bijvoorbeeld advertenties dan kun je ook bijhouden wat je per gebruiker verdiend in de app. Je kunt gaan kijken of je aan bepaalde doelgroepen meer verdiend dan aan anderen en dit kun je weer meenemen in je marketing strategie!

8. Conversie percentage

Met je app heb je waarschijnlijk een doel, misschien iets verkopen of contact opnemen. Wanneer een gebruiker zo’n doel behaald is hij geconverteerd; je hebt een conversie behaald. Je kunt conversie percentages bij houden in de app zodat je kunt zien welke doelgroepen welke doelen behalen en daar weer op sturen.

9. Reviews

Reviews kunnen je ontzettend veel vertellen; hoe mensen je app waarderen, of ze tegen problemen aan gelopen zijn, of ze verbeteringen zien. Reviews zijn ook weer een kans om je app te verbeteren. Houd dus regelmatig de reviews bij om te zien welke cijfers je gebruikers je app geven. Lees ook de reacties en doe er echt wat mee om zo je gebruikers nog meer aan je te binden!

10. Gebruiksvriendelijkheid

Wanneer je Google Analytics hebt ingesteld voor je app kun je daarin zien hoe mensen in je app navigeren en daar kun je heel wat uit afleiden qua gebruiksvriendelijkheid. Maar het is ook raadzaam om te zorgen dat mensen in app feedback kunnen geven en bugs en crashes kunnen melden zodat je daar zo snel mogelijk wat aan kan doen!

11. Registreren van een account

Is het in je app mogelijk om een account aan te maken? Dan is dat ook een waardevolle KPI om bij te houden! Ook daar kun je weer op onderzoek uit gaan of er verschillen zitten tussen bepaalde doelgroepen.

Kies er slechts een paar!

Tegenwoordig is er zoveel meetbaar dat je eigenlijk alles wel kunt meten. Prachtig om te zien natuurlijk. Wat heb je echt aan dat cijfertje? Zorg ervoor dat je een duidelijke focus hebt in je KPI’s voor je app.

Dat je echt de meest belangrijke uitkiest die echt laten zien hoe je app het doet en wat het je oplevert. De andere cijfers zijn leuk om bij te houden en misschien eens in te duiken als je een verklaring zoekt voor iets, maar hoef je echt niet structureel in de gaten te houden. Zorg voor rust en focus. Wanneer ga jij aan de slag met de KPI’s voor je app?

Recommended Posts