.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Apps

Om je app goed te laten scoren in de app stores is het verstandig om actief aan de slag te gaan met ASO (App Store Optimization), maar hoe doe je dat eigenlijk in 2020? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van de app store optimalisatie voor apps.

Vind de juiste zoekwoorden

Het belangrijkste van ASO is het vinden van de juiste zoekwoorden. Deze zijn de basis van je ASO. 

  • Vind eerst zoveel mogelijk zoekwoorden:
    • Kijk bij de concurrentie
    • Probeer zelf wat zoekwoorden in te toetsen
    • Gebruik tools als Ubersuggest om op nog meer ideeën te komen
  • Filter daarna de zoekwoorden totdat je er nog zo’n 10-20 over hebt. Zorg dat dit wel relevante termen zijn en niet populaire en niet relevante zoekwoorden. Maak een prioriteitenlijst met welke termen je belangrijker vindt.
  • De zoekwoorden verwerk je daarna in de titel, subtitel (alleen in de iOS App Store), omschrijving (voornamelijk in de Google Play Store), het keyword veld (iOS App Store) en in je In-App aankopen.
    • Er is een duidelijk verschil tussen Google en Apple: bij Apple is het niet verstandig om zoekwoorden te herhalen terwijl dat bij Google wel verstandig is. Zo’n 3-5 keer in de omschrijving of een keer in de titel.

Stimuleer app reviews

Er zijn ontzettend veel mobiele apps en dat worden er natuurlijk alleen maar meer! Om onderscheid te maken met andere apps zijn reviews een belangrijk onderdeel. Benader je gebruikers dus vooral direct om reviews te vragen. Geef ze er eventueel een (in-app) beloning voor om ze te stimuleren om het te doen. 

Vraag het op het goede moment

En vraag het op het goede moment: als ze hem net gedownload hebben en willen beginnen met gebruiken is het nog niet het goede moment! Probeer het een aantal dagen (of weken afhankelijk van hoe vaak je app gebruikt wordt) daarna te vragen!

Zorg voor een feedback optie

Het liefste heb je natuurlijk vooral positieve reviews in de app stores met hoge cijfers. Maar gebruikers moeten ook zeker de ruimte krijgen om negatieve feedback kwijt te kunnen. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door in app de gebruiker te vragen of de app hem bevalt, is het antwoord “Niet echt” kun je hem de optie geven om feedback te sturen. Is het antwoord “Ja” dan kun je hem vragen om een review te schrijven in de app store!

Reageer op reviews

Naast het vergaren van reviews zou je ook regelmatig moeten reageren op de reviews. Zowel op de positieve als op de negatieve. Dit heeft namelijk ook invloed op de positionering van je app in de app stores.

Bron: Appfollow

Luister naar reviews en feedback

Om je app hoger te laten scoren in de app stores is het belangrijk dat je de gebruikerservaring verbeterd. En hoe kun je dat beter doen dan luisteren naar de feedback van je gebruikers! Hoe vaker je ze serieus neemt en nieuwe updates plaatst hoe meer vertrouwen ze in je gaan hebben en dan geven ze je ook een hogere waardering. En daarmee scoor je ook weer hoger.

Een van de meest gehoorde klachten is bijvoorbeeld te veel notificaties van een app die als storend worden ervaren: alleen daarom kunnen mensen je al een veel lager cijfer geven. Zorg er dus voor dat je push berichten relevant en waardevol zijn en vooral niet te vaak je gebruiker storen.

De juiste titel: Omschrijf je app in de titel

Is het je wel eens opgevallen dat een flink aantal apps niet alleen hun app of bedrijfsnaam in de titel hebben staan maar ook de omschrijving van de app? Dit blijkt over het algemeen veel beter te werken! Test het dus ook vooral eens voor je eigen app.

Let er wel op dat je titel maximaal 30 (Apple App Store) of 50 (Google Play Store) karakters mag zijn.

Verticale afbeeldingen kleiner in Google Play

Er is onlangs een update geweest waardoor de verticale screenshot in Google play veel kleiner worden weergeven. Vooral op kleine schermen is dit een ding en kan lagere conversies veroorzaken! 

Een aantal mogelijkheden dat probleem aan te pakken: Probeer dan liever een panorama screenshot of horizontale screenshots toe te voegen. Of vergroot de letters in je screenshot zodat het beter te lezen is.

Video’s zorgen niet altijd voor meer conversies

Je kunt aan je app store vermelding ook video’s toevoegen maar wist je dat uit testen blijkt dat video’s bijna niet bekeken worden in de app stores? En soms kan het zelfs er voor zorgen dat de conversie juist omlaag gaat door video’s. Test maar eens voor jezelf in hoeverre video’s wel of niet werken voor je app in de app store!

Schrijf een korte maar pakkende omschrijving

Mensen blijven niet lang op een app pagina in de app stores: gemiddeld zo’n 12 seconden. Niet veel tijd dus om een uitgebreide omschrijving te lezen. Zorg er dus voor dat je omschrijving van je app kort maar krachtig is.

In de Google Play store wordt een lange omschrijving zelfs verstopt onder de “Over deze app” knop tegenwoordig!

Gebruik ASO tools

Om de ASO te verbeteren zijn er ook nog een heleboel nuttige tools die je kunt inzetten. Sommige alleen om je te helpen de juiste zoekwoorden te vinden: de anderen om een groot deel van het proces uit handen te nemen omdat je er zelf misschien niet zo handig mee bent.

  • Keyword Tool: Met deze tool kun je gratis zoekwoorden vinden (ook in het nederlands) waar je jouw app op kunt optimaliseren. Ze geven daarbij ook wat tips wat betreft ASO en zoekwoorden.
  • AppRankCorner: Zij helpen je met het monitoren van je zoekwoorden en de ranking maar je kunt er ook zoekwoord suggesties uit halen.
  • Meatti: Een super handige tool voor wanneer je nog helemaal geen ervaring hebt met ASO: met behulp van artificial intelligence nemen ze een hoop werk uit handen en kan je zo zelf meer leren over ASO terwijl ze het voor je uitvoeren.

Zo krijg je je app featured in de App Store

Apple heeft de mogelijkheid om je app in een van hun lijsten te laten tonen waardoor veel meer gebruikers je app kunnen zien. Je kunt simpel een verzoek indienen om dat voor elkaar te krijgen – het lukt echter niet iedereen om gefeatured te worden. Daarnaast kan het ook een negatieve impact hebben op je ranking: wanneer je gebruikers ineens met 500% toenemen kan het zijn dat je server problemen krijgt waardoor mensen je app niet (meer) goed kunnen gebruiken. 

AppFollow heeft een onderzoek gedaan naar welke apps over het algemeen gefeatured worden:

  • Betaald v.s. gratis apps
    • 30,2 % – Gratis apps met in-app aankopen
    • 24,3% – Betaalde apps
    • 45,5% – Gratis apps
  • Gemiddelde ratings van de apps 
    • 45% – 4 sterren
    • 43,2% – 5 sterren
    • 9,0% – 3 sterren
    • 2,5% – 2 sterren
  • Beschikbaarheid van de app
    • 21,5% – Alleen iPhone
    • 78,5% – iPhone / iPad

Om je kans te vergroten om in de lijsten terecht te komen is het dus belangrijk om een hoge rating te krijgen (4 sterren of hoger), en de app moet beschikbaar zijn voor iPhone & iPad. Driekwart van de apps vraagt dus enige vorm van betaling: of vooraf of bij in-app aankopen.

Daarnaast zijn de volgende dingen ook verstandig als je in aanmerking wilt komen om gefeatured te worden:

  • Zorg dat je app in meer landen verkrijgbaar is met daarbij de juiste bijbehorende taal. In hoe meer landen je app gebruikt kan worden,hoe groter de kans is dat je in de lijst kan komen.
  • Maak gebruik van de API’s van Apple en gebruik laatste versie van Swift. Ze zijn er dol op als hun technieken gebruikt worden en willen dat graag laten zien.
  • Zorg dat je app van de hoogste kwaliteit is: zorg dat hij uitvoerig getest is en simpel en intuïtief werkt. En vooral: alle bugs opgelost zijn.
  • Apple geeft ook de voorkeur aan native apps ten opzichte van hybride apps. 
Recente berichten