.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Algemeen

Als je website eenmaal staat, is het natuurlijk nog niet klaar. Het verbeter en optimalisatie proces begint nu pas. Zijn de keuzes die je gemaakt hebt tijdens het bouwen de juiste? Of moeten er dingen aangepast worden? Hoe doet de content het en wordt mijn website goed gevonden? In Search console kun je allerlei verbeterpunten vinden om je website te verbeteren.

In het kort: wat is Google Search Console?

Even kort voor iedereen die het niet (goed) kent: het heette vroeger “Google Webmastertools”, misschien ben je dat al eens tegengekomen. Een gratis product van Google waarmee je de gezondheid van je website kan checken, je bekijkt je website als het ware door de bril van Google. Ontzettend handig gezien 95% van de Nederlanders Google nog steeds gebruikt als zoekmachine. Google heeft zelf een handleiding gemaakt over hoe je jouw website in Google Search console krijgt.

1. Vind zoekwoorden om te verbeteren!

Zodra je inlogt in Google Search console kun je bij je website direct de prestaties zien onder het knopje “Prestaties” aan de linkerkant. Daar vind je de zoekwoorden waarop mensen je website vinden. Je kunt hier op zoek gaan naar woorden met veel vertoningen maar nog weinig tot geen kliks.

Je drukt daarvoor op “Vertoningen” zodat daar op gesorteerd wordt, daarna filter je op een klein aantal kliks.

Je kunt voor ‘10’ kiezen maar het kan ook hoger of lager zijn afhankelijk van hoeveel kliks je normaal krijgt. Zodra je op gereed klikt krijg je een lijst met woorden waarop je website al zichtbaar is in de zoekresultaten maar waar zoekers nog niet op klikken. Om te zorgen dat je wel gevonden gaat worden op deze woorden kun je het volgende doen:

  1. Verbeter de pagina’s waar je op gevonden wordt. Voeg meer tekst toe, meer tussenkoppen, meer opsommingen.
  2. Ga aan de slag met de metatags. Maak maximaal gebruik van het aantal tekens en kies de juiste zoekwoorden om de doorklikratio te verhogen (lees ook het volgende hoofdstuk hierover!)
  3. Zorg dat je links scoort naar de pagina’s waar het om gaat. Probeer anderen te wijzen op je content om zo meer links te maken.
  4. Schrijf meer content over het onderwerp om zo een expert te worden op het gebied en alle termen hoger te krijgen.

2. Verhoog de doorklikratio

In het verlengde van het vorige item kun je ook filteren op CTR ofwel doorklikratio. Zo kun je nog meer woorden ontdekken waarmee je aan de slag kunt. De woorden met een lage CTR worden dus wel getoond in de zoekresultaten maar mensen klikken er (nog) niet op.

Om de doorklikratio te verhogen kun je aan de slag met de volgende dingen:

  1. Controleer de concurrentie: wat hebben zij op die termen ingevuld? Je kunt daar meestal wel wat van leren!
  2. Zorg dat de titel van je pagina beter aansluit bij de term.
  3. Ga aan de slag met je meta-omschrijving om die ook beter aan te laten sluiten.

CTR verhogende termen bevatten, naast de zoekwoorden waar men op zoekt, vaak ook andere triggerende dingen zoals een tijdslimiet (Actie loopt tot 20 maart), schaarste (nog maar 2 beschikbaar), een aanbieding/korting of misschien wel iets wat je gratis weggeeft.

3. Controleer je sitemap en indexatie

Onder het kopje “Sitemap” kun je een sitemap toevoegen. De meeste CMS-en tegenwoordig maken zo’n sitemap automatisch. Bij WordPress is er een plugin van Yoast die dit doet, maar je kunt het ook online laten genereren door tools als XML sitemaps.com.

Google gaat dan de sitemap controleren en meld de eventuele fouten die er zijn met je sitemap.

4. Dekking controleren: voorkom dat je bezoekers stranden

Onder het kopje “Dekking” kun je nagaan welke pagina’s geïndexeerd zijn, welke uitgesloten zijn en welke pagina’s fouten of waarschuwingen geven. Controleer dit onderdeel regelmatig en los de fouten en waarschuwingen op zodat je bezoekers niet stranden op je website!

Wanneer een pagina niet meer gevonden wordt (404 error) zal het hier in terecht kom. Zorg dan dat je linkt naar een alternatieve pagina of de link gewoon verwijderd.

5. Check de mobiele bruikbaarheid

Tegenwoordig heeft iedereen wel een mobiel apparaat waarmee ze regelmatig websites bezoeken.

Belangrijk dus om je website te optimaliseren voor een mobiel apparaat. In Google Search Console kun je nagaan of je website voldoet aan de mobiele bruikbaarheidseisen van Google.

Zodra er fouten zijn vind je dat in dit onderdeel. Wanneer je op de fout klikt ga je naar de pagina’s waarop het probleem zich voordoet. Vaak zijn dit echter wel dingen waarbij je assistentie nodig hebt van een webbouwer/developer om het probleem op te lossen!

Heb jij Google Search Console al geïnstalleerd en in gebruik genomen?

Recommended Posts