.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Algemeen, Blogs

Heb jij wel eens lang moeten wachten voor een website geladen werd? Haakte je toen af of bleef je geduldig wachten? Als je de informatie van de trage website echt nodig hebt en er is geen alternatief dan wacht je waarschijnlijk, maar de kans is groot dat je afhaakt. Hoeveel invloed heeft het nu echt als een website langzaam is?

Wat is een snelle laadtijd?

De technologische ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil en sinds 2014 zijn er wereldwijd meer mobiele telefoons in gebruik dan PC’s. Het is goed om bij stil te staan dat veel webpagina’s on-the-go worden bekeken: op een mobiele internet verbinding. En mensen hebben in 2018 steeds minder geduld, alles moet snel, zeker wanneer ze onderweg zijn!

Hoe langer een pagina erover doet om zichtbaar te worden hoe groter de kans is dat mensen afhaken.

Bron: Kissmetrics

47% van de gebruikers verwacht dat een website in 2 seconden of sneller geladen wordt!

Gemiddelde laadtijden van websites

Om je een idee te geven van de gemiddelde laadtijd van andere websites wereldwijd hebben we dit voor je uitgezocht:

  • Als je website in 5 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 25% van het internet.
  • Als je website in 2,9 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 50% van het internet.
  • Als je website in 1,7 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 75% van het internet.
  • Als je website in 0,8 seconden laadt, is hij sneller dan ongeveer 94% van het internet.

Laadtijd en conversie

Hoeveel heeft de laadtijd van een website invloed op de conversies? Een conversie kan bijvoorbeeld zijn dat je iets verkoopt, of dat iemand contact met je opneemt via de website. Eigenlijk alle websites hebben wel een vorm van conversie. En die conversie is waar het allemaal om draait natuurlijk.

Uit onderzoek blijkt dat de laadtijd echt invloed heeft op de conversies, wanneer een website 1 seconde langzamer laadt gaan de conversies met 7% omlaag!

Een ander onderzoek laat zien dat een website die langer dan 5,7 seconden doet over het laden een conversie percentage heeft van slechts 0,6%!

Bron: Hubspot

De klanttevredenheid heeft ook te lijden onder een langzame website: wanneer een klant 3 seconden moet wachten neemt de klanttevredenheid af met zo’n 16%.

Laadtijd en SEO

Al sinds 2010 geeft Google aan hoe belangrijk snelheid is voor hen en dat ze het meenemen als één van de factoren in de positionering in de zoekmachines. Sinds juli 2018 is Google dit ook actief aan het uitrollen voor de mobiele zoekresultaten.

Google geeft het zoveel waarde omdat het de gebruiksvriendelijkheid verbeterd van de website wanneer hij snel laadt. Mensen kunnen dan sneller en gemakkelijker hun antwoord vinden!

Hoe snel is jouw website en wat kun je er aan doen?

Er zijn diverse tools waarbij je de snelheid van je website kunt testen en daar adviezen uit kunt krijgen.

  1. Google Page Speed Insights – Een tool van Google zelf die één pagina analyseert en daarbij tips geeft over hoe je die snelheid kan verbeteren. Ze maken in die tool onderscheid tussen desktop en mobiel!
  2. Webpage Test: Een tool waarmee je snelheid kan testen vanaf diverse locaties maar ook bijvoorbeeld diverse browsers of apparaten. Ze voeren meerdere tests uit zodat je een goed gemiddelde hebt van je laadtijd.
  3. Pingdom: Een tool waarmee je vanaf diverse locaties in de wereld de snelheid van je website kunt testen.

Om te zorgen dat je website sneller wordt is het belangrijk om te zorgen dat de server zelf snel genoeg is, de afbeeldingen niet te groot zijn en je gebruik maakt van caching. Maar er komt natuurlijk nog veel meer kijken bij het sneller maken van een website. Mocht je daar meer over willen weten, neem dan contact met ons op, we helpen je graag.

Recommended Posts