.wpb_animate_when_almost_visible { opacity:1; }
 In Blogs, Conversie optimalisatie

Call-to-actions zorgen dat je bezoekers gaan doen wat jij wil dat ze gaan doen. Je plaatst een opvallende button op je pagina met een goede tekst en mensen worden sneller getriggerd om tot actie over te gaan.

Wat zijn call-to-actions?

Call-to-actions of CTA buttons zijn opvallende buttons die een bezoeker moeten verleiden om tot actie over te gaan. Je kan ze toevoegen aan je productpagina maar ook een gewone pagina kan zeker verrijkt worden met een CTA button. Voor elke pagina op je website zou je een doel moeten hebben, met daarbij een bijpassende CTA button. Het doel wat jij hebt met je pagina moet natuurlijk wel overeenkomen met de teksten en de verwachting van de bezoeker. Als dit niet matched zullen ze er ook niet op klikken. Zorg dus voor relevantie!

Zo maak je de perfecte buttons

De kleur van je call-to-action is belangrijk, kies je de verkeerde kleur dan zal de button misschien niet opvallen. Er is geen standaard kleur die het beste werkt. Wat voor de ene doelgroep werkt hoeft voor de andere niet te werken. Wel een paar algemene richtlijnen bij de opmaak van je CTA buttons:

  • Kies een contrasterende kleur ten opzichte van de kleuren die er om heen staan. Gebruik je op je pagina veel blauw? Een CTA button in het blauw zal dan niet opvallen, maar een gele of oranje button valt dan juist wel op! Gebruik een tool als Palleton om erachter te komen welke kleuren erbij passen maar wel contrasterend zijn.
  • Size matters! Zorg dat de button groot genoeg is om op te vallen, maar niet zo groot dat hij de rest overschreeuwd. Een breedte van minstens 200 pixels is vaak aan te raden.
  • Zorg voor witruimte. Witruimte om je button heen zorgt ervoor dat er meer aandacht gaat naar je button. Let er wel op dat er niet zo veel witruimte is dat de relatie tussen de tekst en de button vervaagd.

Tekst voor je call-to-actions

De tekst op je call-to-action button is ook erg belangrijk. Zodra de button in het zicht is moet de tekst natuurlijk overtuigen om te klikken.  Belangrijke tips bij het schrijven van de teksten voor de CTA buttons:

  • Focus op wat ze krijgen in plaats van wat ze moeten doen. In plaats van “Schrijf je nu in” voor een nieuwsbrief “Ontvang nu waardevolle tips!”.
  • Je kunt ook schaarste creëren om mensen over te halen. Door aan te geven “Alleen vandaag” of “Nog 1 op voorraad” spoor je mensen sneller aan om tot actie over te gaan.
  • Zorg voor relevantie. De tekst op je CTA (button) moet wel goed aansluiten bij je tekst.
  • Schrijf actief: Vermijd hulpwerkwoorden zoals kunnen, moeten en zullen. Deze woorden haal je uit de teksten om zo de button actiever te maken. Bijvoorbeeld: “Je kunt kans maken op een fiets!”  -> “Maak nu kans op een fiets!” Dat laatst klinkt veel overtuigender, toch?

Voorbeelden Call-to-actions

Een aantal voorbeelden van diverse call-to-actions die ik online heb gevonden. Goede, slechte en middelmatige je ziet hier diverse voorbeelden.


Deze call-to-action button zou beter een iets andere kleur kunnen hebben: blauw wordt door de hele website heen al gebruikt voor diverse elementen.

Deze call-to-action wordt bovenaan elke pagina geplaatst, de kleur valt in ieder geval goed op, de rest van de website is voornamelijk roze/zwart.


Deze button valt qua kleurgebruik goed op, de kleur rood wordt verder niet gebruikt. Al trekken de vele plaatjes die verder op de pagina staan wel veel aandacht.


Op deze website gebruiken ze diverse CTA-buttons maar allemaal in de huisstijlkleuren rood en blauw waardoor ze amper opvallen. De tekst “Boek nu” spoort in ieder geval wat beter aan tot actie dan de buttons hierboven.


Deze CTA-button heeft iets te veel witruimte er boven, daardoor komt hij te veel los van de tekst. Daarnaast is hij visueel helemaal niet opvallend gemaakt waardoor je hem (te) snel over het hoofd ziet!

Deze is geweldig: valt op qua kleur en groot genoeg dat je hem direct ziet. De foto die er achter zit helpt ook goed mee. De persoon op de foto kijkt naar de tekst en de button waardoor jouw ogen ook die kant op gestuurd worden. En de tekst is ook uitnodigend.

Deze button valt goed op: de kleur is in contrast met de rest van de website die blauw met wit is.
<
Nog een die goed in contrast is met de rest van de website. Er wordt op de button ook gelijk duidelijk wat hij doet terwijl hij toch erg kort is. Well done!

Deze geeft ook duidelijk 2 opties waarvan er 1 meer opvalt dan de ander. Ze hebben hier ook een hele goede kleur gekozen die verder niet voorkomt in de huisstijlkleuren.

Deze call-to-action button is wel in de kleur van de huisstijl, maar wordt omringt met witruimte zodat hij toch nog de kans krijgt om op te vallen. Ze gebruiken voor minder belangrijke acties ook CTA-buttons maar dan met een omgekeerde kleurstelling (rode tekst, witte button). De tekst zou wel actiever kunnen.

Wanneer ga jij aan de slag met jouw call-to-action buttons?

Recente berichten