Toomba, full service internetbureau

Blog: Voorkom deze meest gemaakte fouten bij een nieuwe website

Door Toomba Beheerder in Online Marketing - gepost op 26-06-2017

De keuze voor een nieuwe website is gemaakt. Tijd om aan de slag te gaan! Voorkom dat je onderstaande fouten maakt bij het bouwen en lanceren van een nieuwe website.

Zoekmachine optimalisatie: Verwijs de URL’s door

Een nieuwe website betekent soms ook een nieuwe structuur of andere URL’s. Om te voorkomen dat je bezoekersaantallen gaan dalen in plaats van stijgen moet je aan de slag gaan met doorverwijzingen. Grote namen als de Rabobank en de Belastingdienst zijn dit al eens een keer vergeten met grote bezoekers dalingen tot gevolg. Zo zorg je ervoor dat je website zo min mogelijk waarde verliest wanneer je overgaat naar een nieuwe website.

  • Maak een overzicht van in ieder geval de belangrijkste content. Bijvoorbeeld door een uitdraai te maken uit Google Analytics van alle pagina’s die het afgelopen jaar meer dan (bijvoorbeeld) 5 bezoekers hebben gehad. Bij voorkeur breng je alle content in kaart maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.
  • Gooi zo min mogelijk content weg. Zelfs wanneer de content maar een paar bezoekers per jaar oplevert. Als je 1000 van dit soort pagina’s weggooit loop je toch zo’n 3000-5000 bezoekers kwijt. Dit kan een pittige impact hebben op je zoekmachine optimalisatie.
  • Verwijs de oude URL’s door naar de nieuwe! Als je het overzicht hebt gemaakt met de oude pagina’s, voeg dan een kolom toe waarin je de URL’s van de nieuwe pagina’s in vermeld. Zo heb je direct overzicht voor welke pagina’s je nog iets nieuws moet maken, en je kunt ze straks gemakkelijk door laten verwijzen.
  • Maak gebruik van een 301 doorverwijzing. Even een stukje techniek maar niet geheel onbelangrijk. Je kunt een bepaalde “meldcode” meegeven aan een doorverwijzing. De meldcode 301 vertelt dat de wijziging permanent is. Die zorgt ervoor dat de meeste waarde wordt meegenomen naar de nieuwe URL.
  • Zorg voor een goede werkende 404 Niet gevonden pagina. Wanneer mensen op een niet meer bestaande pagina komen moet de 404 pagina ze verder helpen. Zorg voor een zoekfunctie op die pagina, en een overzicht van de belangrijkste pagina’s.

Denk aan je statistieken

Als je website overgaat naar een heel nieuw systeem werken de statistieken daar misschien anders. Of moet je het apart instellen. Check voor de website live gaat of er in ieder geval statistieken worden bijgehouden, en of daarin ook alle pagina’s worden meegenomen. Anders gaat straks de website live en weet je niet eens hoeveel mensen het bekeken hebben en nog belangrijker of ze misschien ergens stranden.

Meet je 404 pagina

Wist je dat je bijvoorbeeld in Google Analytics je 404 Niet gevonden pagina’s kunt meten? Dat zorgt er voor dat je kunt zien waar mensen stranden. Misschien is dit wel content die je weggehaald hebt waar toch veel bezoekers op binnenkwamen? Door het meten van je 404 Niet gevonden pagina’s kun je voorkomen dat meer en meer bezoekers ergens gaan stranden. Bekijk ze dus regelmatig, zeker in de dagen direct na de livegang.

Test je website uitvoerig

Echt, doe het. Test je website. Op je laptop, op je tablet, op je telefoon. Test hem zelf en laat anderen hem liever ook nog even testen.

  • Kun je de belangrijkste handelingen uitvoeren? Bijvoorbeeld het aankopen van een product of insturen van een contactformulier?
  • Check alle formulieren. Gaan de formulieren naar de juiste e-mailadressen (niet meer naar een test emailadres)? Worden ze ergens opgeslagen? Krijg je een melding er van? Werken ze goed?
  • Valt er tekst buiten het scherm op mobiel of wanneer je je browserscherm smaller maakt? Werkt het menu op elk device goed? Kun je ook bij het eventuele submenu komen?
  • Bekijk alle soorten pagina’s eens: een nieuwsbericht, een blogpost, een product en een categorie. Is het duidelijk waarop geklikt moet worden? Kun je berichten delen?
  • En check vlak voor de livegang nog even of er nog ergens fictieve teksten (zoals lorem ipsum) op staan. Gebruik de zoekfunctie (zoek op lorum ipsum of test) of klik zelf even rond. En vervang ze met echte teksten of haal ze helemaal weg.

Laat ook je doelgroep testen of hun mening geven

Heb je als doelgroep consumenten? En heb je een trouwe fanbase? Vraag ze dan eens om samen met je naar de nieuwe website te gaan kijken. Ze doen dat vaak graag voor je en voelen zich direct sterker verbonden met je merk! Ga bij ze thuis langs of nodig ze uit op kantoor en kijk hoe ze reageren op bepaalde dingen in de nieuwe website. Laat ze de belangrijkste handelingen uitvoeren en let goed op waar ze eventueel stranden en waarom. Hun feedback kan enorm waardevol zijn, zij moeten het immers gaan gebruiken.

Check dit nog even na de livegang

Als je de website uitvoerig hebt getest en hij is inmiddels live gegaan kunnen er zomaar toch nog wat dingen mis zijn gegaan. Check altijd de volgende dingen nog even:  

  • Zijn er nog links die verwijzen naar een acceptatie of testomgeving? Vervang die dan door de juiste URL’s!
  • Sommige websites hebben op de testomgeving een “noindex” aanstaan zodat ze niet in de zoekmachine terecht komen. Check wanneer de website live gezet is of de live omgeving wel geïndexeerd kan worden. Anders verdwijnt je website straks nog uit de zoekmachines en verlies je jouw bezoekers!
 

Waar moet je nog meer op letten?

Er zijn natuurlijk honderden dingen op om te letten. Of misschien wel duizenden. Hier nog een aantal dingen waar je op kunt letten wanneer je aan de slag gaat met je nieuwe website.  

  • Goedkope hosting. Dat klinkt leuk maar het kan een hoop problemen opleveren. Een langzame website, een website die af en toe helemaal niet bereikbaar is. Of bij de eerste de beste bezoekerspiek al offline gaat.
  • Te grote afbeeldingen. Ben je vol enthousiasme de foto’s aan het uploaden. Alleen je doet dat op volledige grootte. En tegenwoordig kan dat al rustig oplopen tot een aantal MB per foto. Als mensen die moeten bekijken via een mobiele internetverbinding duurt het wel even. Bovendien verstoken ze onnodig hun databundel. Upload de foto’s op het formaat dat je ze nodig hebt. Verklein ze of snijd ze uit met een tool als Pixlr.

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Maurits Houwert

Senior Online Marketeer

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*