Toomba, full service internetbureau

Blog: Social media strategie waar moet je aan denken?

Door Toomba Beheerder in Online Marketing - gepost op 13-03-2017

“We moeten iets doen met Facebook”. Een veelgehoorde zin. We moeten iets doen met social media. Maar moet je wel iets doen met Facebook? Zit je doelgroep niet op Linkedin? Of juist op snapchat? Voor je met losse flodders gaat schieten is het verstandig om een social media strategie te gaan opzetten. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Waar zit je doelgroep eigenlijk?

De belangrijkste eerste vraag. Waar zit je doelgroep? Het kan zijn dat je zelf helemaal niets hebt met Facebook, maar misschien je doelgroep juist wel Ga dat dus eerst onderzoeken! Vraag je huidige klanten op welke social media kanalen ze actief zijn en op welke kanalen ze jouw bedrijf eigenlijk verwachten. Een paar algemene tips die je misschien kunt gebruiken in je besluitvorming over op welke kanalen je actief wilt gaan zijn:

  • Op Facebook zijn nog altijd de meeste Nederlanders actief.
  • Ben je B2B actief? Dan kun je het beste als eerste aan de slag gaan met Linkedin: daar kun je een groot zakelijk netwerk opbouwen. De andere kanalen kun je zeker ook B2B in zetten: 88% van de B2B marketeers gebruikt Facebook, en 83% Twitter. Ook daar zitten mensen die bij bedrijven actief zijn natuurlijk.
  • Instagram is een goed kanaal wanneer beeld erg belangrijk is voor je bedrijf.
  • Ben je op zoek naar veel vrouwen? Dan kun je het beste je pijlen richten op Pinterest. 84% van de gebruikers daar is vrouw.

De eigenschappen van de kanalen op een rij

Jaarlijks worden er onderzoeken gedaan naar het gebruik van de sociale kanalen Newcom heeft daar een mooi visueel overzicht van gemaakt:

Bron: NewCom

Het mooie is om te zien dat het gebruik van social media onder de ouderen nog steeds aan het toenemen is. De verwachting is dat het ook zal blijven groeien daarom.

  Leeftijd Nederlandse gebruikers Opmerkingen
Whatsapp Alle leeftijdsgroepen 10.600.000 Een chatplatform voor bijvoorbeeld klantcontact. 1-op-1 contact is zeer waardevol!
Facebook Alle leeftijdsgroepen 10.400.000 Uitgebreid medium voor (korte) teksten en beeld.
YouTube Vooral 15-39 jaar 7.500.000 Video Platform waarop je kanalen kunt maken die mensen kunnen volgen.
Linkedin Vooral 20-39 jaar 4.300.000 Een voornamelijk zakelijk platform. Goed voor B2B bedrijven.
Instagram Vooral 15-19 jaar 3.200.000 Gebaseerd op puur beeld met een vooral jonge doelgroep.
Twitter Vooral 20-39 jaar 2.600.000 Twitter is een medium voor zeer korte berichten (140 tekens).
Pinterest Vooral 20-39 jaar 2.400.000 Een platform met bijna alleen beeld, wel de mogelijkheid om links toe te voegen
Snapchat Vooral 15-19 jaar 1.900.000 Ook dit draait om alleen beeld met een zeer jonge doelgroep.

Leeftijd Nederlandse gebruikers Opmerkingen Whatsapp Alle leeftijdsgroepen 10.600.000 Een chatplatform voor bijvoorbeeld klantcontact. 1-op-1 contact is zeer waardevol! Facebook Alle leeftijdsgroepen 10.400.000 Uitgebreid medium voor (korte) teksten en beeld. YouTube Vooral 15-39 jaar 7.500.000 Video Platform waarop je kanalen kunt maken die mensen kunnen volgen. Linkedin Vooral 20-39 jaar 4.300.000 Een voornamelijk zakelijk platform. Goed voor B2B bedrijven. Instagram Vooral 15-19 jaar 3.200.000 Gebaseerd op puur beeld met een vooral jonge doelgroep. Twitter Vooral 20-39 jaar 2.600.000 Twitter is een medium voor zeer korte berichten (140 tekens). Pinterest Vooral 20-39 jaar 2.400.000 Een platform met bijna alleen beeld, wel de mogelijkheid om links toe te voegen Snapchat Vooral 15-19 jaar 1.900.000 Ook dit draait om alleen beeld met een zeer jonge doelgroep.

Het volledige rapport vind je hier.

Social media planning

Je social media strategie moet voortkomen uit je volledige online marketing strategie. Als je die hebt staan kun je aan de slag met het maken van een social media planning. Of gelijk een algehele content kalender kan natuurlijk ook.

Zo’n planning zou je kunnen opzetten in een simpel excel sheet waarin je de volgende dingen op een rij zet:

  • Een overzicht maakt van de dagen of weken.
  • Per dag of week aangeeft welk onderwerp er geplaatst moet worden.
  • Wat voor soort type content gaat er geplaatst worden? Tekst, video, afbeeldingen?
  • Wat is het doel van de content? Dat kan zijn verkopen, maar kan ook zijn naamsbekendheid vergroten.
  • Op welk kanaal moet het geplaatst worden?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het creëren en het plaatsen?

Met zo’n planning zou je al het gehele jaar vooruit kunnen gaan werken zodat je weet wat er allemaal geplaatst kan gaan worden. En vooral het aanwijzen van een verantwoordelijke is een belangrijk onderdeel: zeker als je het inhouse gaat oppakken zien we vaak dat het toch ergens spaak gaat lopen daardoor.

Tips bij het gebruiken van sociale kanalen

Als je nog niet zo bekend bent met het gebruik van social media dan heb je zeker wat aan deze tips!

Algemene tips
  • Vermeld dat je social media kanalen gebruikt in ieder geval op je website. Het misschien ook nog wel in je e-mailhandtekening. Zo weten mensen waar je nog meer te vinden bent.
  • Zorg voor consistentie in je artikelen en je posts en je gebruikte vormgeving en stijlen. Dan zorgt voor herkenbaarheid en creëert rust en vertrouwen. Je kunt best eens oude artikelen nog eens opnieuw plaatsen. Niet iedereen ziet alles wat je plaatst of ze zijn het inmiddels al weer vergeten. Let wel op dat je het niet te vaak of te snel doet dan kan het vervelend worden.
  • Kijk regelmatig welke content het beste scoorde en pas daar je planning op aan!
  • Stel ook eens vragen op je social media kanalen in plaats van alleen te zenden. Zo leer je de doelgroep ook kennen. Bovendien is het bijvoorbeeld op Facebook zodat je post door meer mensen gezien wordt als er interactie op plaats vind!
  • Speel liever in op actualiteiten met humor (en relevantie voor je bedrijf) dan op vooraf geplande inhakers. Blijf daarbij beter wel weg bij bijvoorbeeld politieke statements dat kan vaak heel snel sideways gaan.
  • Maak het persoonlijk. Vertel verhalen. Mensen willen geraakt worden door mensen. Laat jezelf zien. Laat de mensen achter je bedrijf zien. Vertel de verhalen die er zijn binnen je bedrijf. Dat willen mensen horen, daar kunnen ze zich mee identificeren.
  • En laat je klanten je verhaal vertellen: die kunnen je product of dienst vaak beter verkopen dan anderen. Ook daarvoor geld mensen laten zich overhalen door mensen!
  • De meeste kanalen zijn erg vluchtig probeer dus waar mogelijk 1-op-1 in contact te komen met mensen. Maak goed gebruik van chats (reageer snel!) en houdt de mentions en berichten op je pagina ook goed bij. Daar kun je echt in gesprek gaan met je klanten en die kunnen het verschil maken!
Facebook
  • Heb je evenementen? Maak die dan ook aan op je Facebookpagina zodat mensen kunnen aangeven dat ze komen! Zo kom je ook weer in de tijdlijn van hun vrienden. Maak dat dan vervolgens wel kenbaar dat je dat doet op Facebook zodat mensen dat ook weten.
  • Maak slim gebruik van Facebook groepen. Kijk welke groepen relevant voor je zijn en waar je misschien wat aan kunt bijdragen of artikelen in kunt delen. Zo kun je een grotere doelgroep aanspreken.
  • Maak een bedrijfspagina aan! Het zal je verbazen hoeveel bedrijven hun persoonlijke account gebruiken als bedrijfspagina: mensen moeten dan vrienden met ze worden voor de de content kunnen zien. Daar is het niet voor bedoeld! Mensen zullen dan ook terughoudender zijn om je bedrijf te gaan volgen.
  • Hier vind je nog een mooie lijst met tips voor meer interactie op je Facebook posts!
Andere kanalen
  • Op Twitter is het goed om regelmatig eens een foto te plaatsen, voor de afwisseling. Maar ook omdat een post met een foto veel meer opvalt dan een zonder.
  • Vraag op Twitter ook gerust of mensen je willen Retweeten. Dat verhoogt de kans dat ze het ook daadwerkelijk doen aanzienlijk!
  • Een leuke handleiding en veel tips voor Snapchat vind je op Marketingfacts.
  • Hetzelfde geldt voor tips en trucs wat betreft Pinterest.


< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Maurits Houwert

Senior Online Marketeer

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*