Toomba, full service internetbureau

Blog: Online marketing strategie hoe en waarom?

in Online Marketing - gepost op 06-03-2017

Als je een online marketing strategie hebt vastgelegd weet iedereen waar je naartoe wilt. Je schiet niet met losse flodders en de doelstellingen en targets zijn duidelijk. Kortom: heb je geen online marketing strategie? Dan kost het je zeer waarschijnlijk onnodig veel geld en tijd.

Waarom een online marketing strategie hebben?

Zonder een strategie of plan ben je eigenlijk aan het schieten met losse flodders. Losse flodders van misschien wel allemaal verschillende mensen, andere afdelingen. Iedereen met zijn eigen agenda en eigen doel. En dat kost allemaal waarschijnlijk dubbel zoveel tijd (en dus geld). En levert maar zeer beperkt wat op. Zonde. Eeuwig en alleen maar plannen schrijven en uitwerken is het andere uiterste maar het formuleren van een goede basis online marketing strategie met heldere doelstellingen en het meten van de juiste KPI’s is enorm waardevol. En hij moet natuurlijk aansluiten bij je bedrijfsstrategie.

    • Je vormt een eenheid als iedereen weet wat de doelstelling zijn. Wat het bedrijf moet uitstralen, wat de tone of voice is.
    • Een plan schrijven kost tijd, daarna zul je echter zien dat de processen eromheen efficiënter gaan lopen waardoor het tijd scheelt en minder kost. 
  • Als je doelen helder zijn is het makkelijker om ze te gaan behalen. Je houdt regelmatig vinger aan de pols en je ziet sneller wanneer het niet lekker loopt.

Hoe sta je er nu voor online?

Voor je aan de slag gaat met je online marketing strategie is het belangrijk om eens kritisch te kijken hoe je er op dit moment online voor staat. Je zou het een 0-meting kunnen noemen. Welke dingen moet je aanpakken voor je echt kan gaan knallen met je nieuwe online marketing strategie?

  • Is je website recent vernieuwd of is hij al een paar jaar oud? De meeste nieuwere websites zijn gebouwd met modernere technieken waardoor hij ook op mobiele apparaten goed te gebruiken is. Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele apparaten dus het is belangrijk dat je website daarop volledig te gebruiken is.
  • Hoe staat het ervoor met je zoekmachine optimalisatie? Is je website geïndexeerd en hoe ziet het eruit? In Google kun je zoeken op site:www.jedomeinnaam.nl om te zien welke pagina’s al geïndexeerd zijn.
  • Heb je al social media kanalen? Hoe staan die er voor? Zijn de foto’s nog up-to-date die je daar hebt ingesteld? En de teksten voor je profiel e.d.? Werk die anders even bij!

Wat is belangrijk om mee te nemen in je online marketing strategie?

Belangrijke onderdelen van je online marketing strategie zijn:  

  • De doelgroep: Wat is de doelgroep die je nu bereikt? En is er een verschil met de doelgroep die je zou willen bereiken? Ga dan goed kijken hoe je die doelgroep kunt gaan vinden. Hier vind je nuttige tips over het bepalen van je doelgroep.
  • Concurrentie: Wie zijn je online concurrenten? Je online concurrenten kunnen hele andere bedrijven zijn dan je offline concurrenten. Bepaal je belangrijkste zoekwoorden en ga eens zoeken welke bedrijven daarop scoren. Hoe pakken zij dit aan? Wat kun je van hen leren? Waarin onderscheid je jezelf van hen? Verwerk die dingen ook zeker in je strategie.
  • Doelstelling: Wat wil je gaan bereiken? Wat zijn de doelstellingen die je wilt halen? Meer verkopen? Meer leads? Zorg dat je meetbare doelen gaat stellen die ook nog haalbaar zijn. Ga aan de slag met SMART KPI’s!
  • Boodschap: Wat is de boodschap die je wilt overdragen? Welk gevoel wil je dat je bedrijf gaat oproepen bij je (potentiële) klanten? Zorg dat je de boodschap helder en duidelijk formuleert zodat iedereen binnen de organisatie het begrijpt. Pas echter wel op met loze kreten als betrouwbaar. Formuleer een boodschap uit vier elementen: Wie help je? Wat is het probleem? Wat is de oplossing? En wat levert die oplossing op?
  • Communicatiemiddelen: Welke communicatiemiddelen zijn voor jouw bedrijf belangrijk? Ga niet klakkeloos doen wat de concurrentie doet, maar kijk echt naar waar je doelgroep zich bevindt. Social media is vaak een goede keuze maar wees bewust in welk kanaal je gaat inzetten. Ga niet overal aan de slag maar kies bewust!
  • Planning of roadmap: Content is een een van de belangrijkste onderdelen van je website en je strategie. In je strategie kun je direct beginnen met een contentkalender zodat je voor de komende maanden in ieder geval uitstippelt welke lijn je aan gaat houden.

Door zo’n plan te maken ga je bewust stilstaan bij je doelgroep, concurrentie maar vooral ook de doelstellingen die je wilt halen, en hoe je die denkt te gaan halen. Ook de planning stimuleert je om dit keer alles echt aan te gaan pakken zoals je bedacht had.

Blijf aan het roer staan

Als je eenmaal de online marketing strategie hebt uitgestippeld, zorg er dan voor dat je aan het roer blijft staan. Leg regelmatig de vinger aan de pols en kijk hoe het gaat met de doelstellingen en hoe er gereageerd wordt. Gaat het goed of moet je gaan bijsturen? Moeten er meer uren besteed worden? Of juist minder? Heb je de onderwerpen verkeerd ingeschat en wordt er mee gereageerd op onderwerpen waar je juist minder actief mee bezig was?

Houd je KPI’s op dagelijkse of wekelijkse basis bij zodat je kan zien wat er gebeurt. Ga je sneller omhoog dan gedacht? Mooi zo! wie weet kan je je doelstelling iets omhoog aanpassen.

Ga je langzamer omhoog dan gedacht? Waar ligt dat aan? Gaat er ergens iets verkeerd of zijn de doelstellingen toch iets te ambitieus?

Wil je meer weten over online strategie? Blijf onze blog of Facebook volgen want de komende weken komen er meer artikelen online hierover.

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Maurits Houwert

Senior Online Marketeer

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*
Captcha