Toomba, full service internetbureau

Blog: Moet ik gaan bloggen voor mijn bedrijf?

in Online Marketing - gepost op 10-04-2017

Vraag jij je wel eens af of je moet gaan bloggen voor je bedrijf? Bloggen voor je bedrijf kan ervoor zorgen dat je een betere relatie opbouwt met je bestaande klanten, maar kan ook nieuwe klanten aantrekken. In dit artikel helpen we je met de keuze voor het wel of niet zakelijk bloggen.

Wat kan bloggen je opleveren?

Regelmatig bloggen laat aan de zoekmachines zien dat je regelmatig tijd steekt in je website en dat je het belangrijk vindt. Wanneer je goede blogs schrijft zul je ook zien dat mensen het gaan delen en er naar gaan linken: ook dat heeft een positief effect op de hele website. Je zult daardoor op den duur zien dat de website hoger gaat scoren in de zoekmachines.

Door dat je website hoger komt te staan zul je zien dat steeds meer nieuwe mensen je website en daarbij dus ook je producten/diensten kunnen vinden. Ze kunnen door je blogs direct je expertise zien en weten zo wat voor vlees ze in de kuip hebben. De kans is groot dat je indirect door je blogs meer conversies gaat behalen op je website.

Daarnaast blijf je door het regelmatig bloggen ook in beeld bij je huidige klanten. Ze zullen je naam vaker terug zien komen en daardoor kan de relatie met hen ook versterkt worden. Mits je natuurlijk blogs schrijft waar zij ook daadwerkelijk wat aan hebben natuurlijk.

Je kunt ook in gesprek komen met je doelgroep door het schrijven van de blogs. Vooral wanneer je een professionele mening over iets hebt: uit die vooral! Zo kom je in gesprek met je doelgroep en kun je met elkaar van gedachten wisselen.

Cijfers over bloggen

Leuk al die dingen die je daar schrijft. Maar harde cijfers vertellen ook goede verhalen. Even wat cijfers op een rij wat betreft zakelijk bloggen:

  • Marketeers die bloggen generen 67% meer leads dan degenen zonder blog.
  • Bedrijven die blogs hebben krijgen 97% meer links naar hun websites dan bedrijven zonder blog.
  • De meeste blogs zijn rond de 900 woorden.
  • De meeste blogs worden wekelijks gepubliceerd, niet dagelijks.

Wanneer kun je beter niet gaan bloggen?

Voor eigenlijk elk bedrijf kan bloggen een goede toevoeging zijn, maar in sommige gevallen kun je er beter niet aan beginnen.

  • Je hebt eigenlijk geen tijd. Bloggen hoeft niet zoveel te kosten. Behalve tijd. Als je nu al weet dat je niet wekelijks 2-3 uur per week de tijd hebt om te gaan bloggen begin er dan maar niet aan. Zonder regelmaat gaat het niet werken.
  • Je wilt morgen al resultaat zien. Voor je blog echt gaat lopen en je er meer bezoekers door krijgt gaan er soms wel maanden overheen. Tenzij je natuurlijk start met een blog die viral gaat, maar dan heb je wel echt een flink portie geluk gehad. Geduld is een toverwoord.
  • Je wilt vertellen wat jij kwijt wilt. Als je gaat bloggen moet je gaan achterhalen wat je doelgroep wilt horen. Als je alleen maar van de toren schreeuwt hoe geweldig jouw product is dan gaat het niet werken.
  • Je bent bang om hulp te vragen. Als je gaat bloggen is het verstandig om regelmatig om hulp te vragen. Om je teksten na te lezen op spelfouten of gekke foutjes. Om navraag te doen wat mensen graag willen lezen. Hulp van anderen kan je vaak alleen maar verder brengen!
  • Je bent niet goed in schrijven: Voor het schrijven van blogs moet je natuurlijk wel enige affiniteit hebben met schrijven. Heb je standaard last van een writersblock en zit je een uur te staren naar een knipperende cursor? Dan heeft het weinig zin. Maar niet getreurd misschien is er iemand anders in je onderneming die er wel goed in is?

Wat maakt een goede blog?

Een blog starten klinkt misschien simpel maar wat maakt eigenlijk een goed blogartikel? We zien nog veel te vaak blogs langskomen die de plank mis slaan. Dus heb je nog nooit geblogd en wil je weten waar je op moet letten? Of wil je blog maar niet lopen en wil je weten waar het aan ligt? Met deze tips maak je ook een goed blogartikel!

  • Leesbaarheid: Ik kop hem gelijk maar even in. Mensen gaan niet online uitgebreid zitten lezen. Dus zorg ervoor dat je artikel goed scanbaar is. Voeg voor elke 100-200 woorden een tussenkopje toe. Maak gebruik van opsommingen en dikgedrukte teksten.
  • Goed lopende zinnen en geen spelfouten: Ben je er zelf geen held in? Investeer eens in een cursus spelling om de boel op te frissen. Of laat iemand die er beter in is ze even nalezen.
  • Maak waardevolle blogs: De blogs moeten een waarde hebben voor de bezoeker. Kunnen ze er iets van leren? Ze moeten zich geholpen voelen door je blog. Of geraakt door je (persoonlijke) verhaal, dat doet het ook goed.
  • Verrijk je blogartikel: Voeg illustrerende afbeeldingen toe, nuttige how-to-video’s en links naar diepgaande en relevante content. En daarbij mag je best eens naar een andere website linken die het super goed uitlegt.

Als je aan de slag gaat met een blog is het belangrijkste dat je geduld hebt en regelmatig bekijkt welke blogs wel werken en welke niet voor jouw doelgroep. Je groeit er vanzelf in zolang je het maar regelmatig oppakt!

Wil je serieus aan de slag met bloggen voor je bedrijf? Blijf dan onze blog, social media of nieuwsbrief volgen want deze maand komen er meer artikelen online over het succesvol zakelijk bloggen.

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Maurits Houwert

Senior Online Marketeer

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*