Toomba, full service internetbureau

Blog: Hoe zorg je voor een succesvol zakelijk blog?

Door Toomba Beheerder in Online Marketing - gepost op 01-05-2017

Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om te gaan bloggen, hoe zorg ervoor dat het ook een succes gaat worden? In dit artikel leer je de juiste onderwerpen kiezen, hoe je zorgt dat het leesbaar is en wat je nog meer moet doen om er een succes van te maken.

Kies de juiste onderwerpen

Weet jij wat je doelgroep wil lezen? Het kiezen van het juiste onderwerp is soms knap lastig, als je elke week (of nog vaker) een nieuw artikel wilt produceren kun je best een last hebben van een writersblock. Hoe kom je tot inspiratie voor het schrijven over de juiste onderwerpen?

  • Vraag het je doelgroep. Open deur misschien. Maar doe het maar eens. Als je een klant aan de telefoon hebt vraag hem eens waar zijn interesses liggen. Doe eens een oproep op je sociale kanalen.
  • Bekijk je statistieken. Spit je eigen statistieken door (sociale kanalen, google analytics) om te zien welke artikelen al gelezen worden en welke minder. Kun je over de meeste gelezen onderwerpen nog meer schrijven?
  • Bekijk de concurrentie. Welke artikelen worden bij hun veel gelezen. Waar komt dat door? Je kan natuurlijk niet 1-op-1 artikelen kopiëren, maar hun artikelen kunnen je wel inspireren en helpen over welke onderwerpen meer gelezen worden. Als je er maar voor zorgt dat jouw artikel uniek wordt.
  • Brainstorm met je collega’s. Collega’s spreken misschien andere klanten dan jij of op een andere niveau. Misschien hebben zij goede ideeën over de artikelen waar de doelgroep op zit te wachten. Of nog mooier: misschien willen ze er zelf wel over schrijven!

Vooruit plannen wanneer je een blog wilt gaan starten is ook verstandig. Het handigste is om te beginnen met een contentkalender, zodat je in grote lijnen weet wat je wilt gaan schrijven de komende tijd. Ook handig: zorg dat je een voorraadje blogs schrijft, zodat wanneer het even niet uitkomt je een blog kunt plaatsen die je al eerder hebt geschreven!

Deel je mening

Jouw mening telt. Jouw mening maakt het blogartikel uniek. Jij bent namelijk de expert op het gebied dus je zal er ongetwijfeld ook een mening over hebben. Deel die dan ook in je artikelen. Zo kun je ook gelijk het gesprek aan gaan met je doelgroep. Zij zullen er misschien ook wat van vinden en er over willen sparren met je.

Gebruik andere bronnen

Wanneer andere websites onderzoeken hebben gedaan of andere relevante artikelen hebben voor jouw artikel is het handig om daar naartoe te linken.Zo kun je waardevolle relaties opbouwen met andere websites waarvan je dus op deze manier hun waarde erkent. Daarnaast verrijk je je artikel waardoor hij nog completer wordt. En zo dus ook waardevoller voor je bezoeker!

Leesbaarheid is belangrijk

Mensen online komen niet om uitgebreid te lezen, dan pakken ze wel een boek. Ze komen om even snel de informatie te vinden die ze nodig hebben. Ze zullen door je artikel heen scrollen om te zien welk onderdeel voor hen interessant is.

Zo zorg je dat je tekst goed leesbaar wordt:

  • Tussenkoppen. Maak gebruik van tussenkoppen. Zorg dat deze een omschrijvende tekst hebben. Als je alle tekst van de pagina weg zou halen en alleen de tussenkoppen laat staan, dan zou je een goede samenvatting moeten hebben van het artikel. Plaats ongeveer voor elke +/- 100-200 woorden een tussenkop.
  • Witruimte geeft rust. Door regelmatig witruimte tussen de tekst te laten vallen kunnen mensen het ook een stuk beter lezen.
  • Let op je zinslengte. Wissel af in de lengte van de zinnen, maak ze daarbij bij voorkeur niet langer dan 25 woorden.
  • Pas op met vakjargon. In de meeste gevallen kun je beter geen vakjargon gebruiken. Heb je juist een doelgroep die wel bekend is met de vakjargon? Dan kun je het wel inzetten. Let er wel op dat je jouw doelgroep niet onder- of overschat in dat soort dingen.
  • Opsommingen. In opsommingen kun je de belangrijkste gegevens groeperen en zorgen dat ze visueel meer opvallen. Gebruik ze regelmatig in je teksten om de boel te doorbreken.

Lees ook volgende week over het schrijven van betere webteksten. Volg daarvoor onze Facebook,Twitter of Linkedin Pagina.

Regelmaat & promotie

Als je dan eenmaal een top artikel gepubliceerd hebt is het belangrijk om deze ook te gaan promoten zodat mensen weten dat je dat artikel hebt geschreven.

  • Deel het op social media. Deel je nieuwe artikel zo snel mogelijk op de sociale kanalen en deel het ook in je eigen tijdlijn zodat jouw vrienden/connecties het bericht ook zien!
  • Vermeld het in je nieuwsbrief. Als je een nieuwsbrief verstuurd verwerk daarin ook je artikelen die je hebt geschreven, dan spreek je vaak weer een andere doelgroep aan dan op je sociale kanalen.
  • Vertel het je klanten. Als je een klant toch aan de telefoon hebt, vermeld dan ook gewoon eens dat je een artikel hebt geschreven. Wie weet wist je klant het nog niet en is het voor hem of haar juist net van toepassing. Zo kun je ook gelijk in gesprek raken over wat voor onderwerpen ze graag zouden willen lezen.

En als laatste: om te zorgen dat het succesvol wordt is het belangrijk om de regelmaat erin te houden. Of dat nou dagelijks, wekelijks of maandelijks is dat bepaal je zelf. Als je er maar voor zorgt dat je het volhoudt.

Succes ermee! 

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Patrick Berends

Operationeel Directeur

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*