Toomba, full service internetbureau

Blog: Een internetbureau kiezen, zo doe je dat!

Door Toomba Beheerder in Online Marketing - gepost op 28-08-2017

Een internetbureau kiezen, zo doe je dat!

De knoop is doorgehakt, het is tijd voor een nieuwe website. Hoe kies je dan het juiste internetbureau? De bomen zijn vaak door het bos niet meer te zien. Er zijn zo ontzettend veel internetbureau’s vandaag de dag!

 

Wat vind jij belangrijk?

Voor je aan de slag gaat met het zoeken van internetbureau’s is het verstandig om eerst bewust te zijn van wat je wensen zijn. Dan kun je daarop je keuzes gaan maken. Zet de wensen die je hebt op volgorde van prioriteit zo kun je makkelijker bureau’s gaan schiften. In dit artikel lees je hoe je dit het beste kunt aanpakken. 

Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  1. Is een specifiek CMS belangrijk voor je? Heb je een voorkeur?
  2. Is er bepaalde kennis benodigd in verband met een koppeling met een bestaand systeem?
  3. Heb je ook behoefte aan (advies over) online marketing of niet?
  4. Vind je het prettig als het internetbureau dichtbij gelegen is zodat je er snel even langs kan?
  5. Hebben ze een helpdesk die je op voor jou prettig tijden kan benaderen?
  6. Hoe is hun werkwijze? Wil je graag op de Agile manier dingen aanvliegen? Of kies je liever voor de watervalmethode.

Doe een goede voorselectie

De voorselectie kun je al doen zonder dat je offertes aan gaat vragen of kennismakingsgesprekken gaat doen. Zeker tegenwoordig kun je heel veel informatie al vooraf verkrijgen.

1. Ervaring uit de eerste hand

Het mooiste is wanneer je mensen om je heen hebt die ervaring uit de eerste hand hebben met een bepaald internetbureau. Vraag eens rond in je netwerk, binnen en buiten je bedrijf kunnen mensen zijn met waardevolle ervaringen die je kunt gebruiken.Ga eens kijken welke contacten een website hebben die je aanspreekt, vraag ze waar en door wie die gemaakt is. En natuurlijk hoe hun ervaring is met die bureau’s, hoe lang ze al samen werken etc.

2.  Maak een overzicht met 5-10 bureau’s

Naast ervaringen van anderen kun je ook zelf wat bureau’s bij elkaar zoeken. Gebruik Google of blader eens door Emerce Eguide.nl, Webguide.nl of Webdesign.nl om bureau’s te vinden.
Kies dan een stuk of 5-10 bureau’s die je aanspreken en die lijken te voldoen aan je wensen die je eerder hebt gesteld. Zet die allemaal onder elkaar of plaats ze in een Excel of Google Spreadsheet.

3. Beoordeel de internetbureau’s

Nu heb je al een overzicht met de bureau’s die je aanspreken dan kun je ze nu verder gaan beoordelen:

  • Bekijk hun website. Wat voor gevoel krijg je er bij? Spreekt de vormgeving je aan? Staan er voldoende cases op hun website die je kan beoordelen? Is hun website snel met laden?
  • Voldoen ze aan je belangrijkste criteria die je hebt gesteld qua CMS, locatie, koppeling en andere diensten?
  • Bekijk het portfolio. Spreken die cases je aan? Maken ze steeds hetzelfde of sluit elke website echt aan bij de betreffende opdrachtgever?
  • Hoe is het gesteld met de vindbaarheid? De vindbaarheid van je website is een belangrijk onderdeel. Hoe is dat met hun eigen website gesteld? Kun je ze vinden op de termen waar ze zich op richten? Bekijk hun meta omschrijvingen, daaruit kun je vaak afleiden op welke zoektermen ze zich richten.
  • Kijk of je ervaringen kunt vinden van anderen. Ervaringen van anderen kunnen je veel vertellen. Ga kijken of ze referenties hebben op hun eigen website, misschien op Facebook of Google+.  Neem rustig ook contact op met de bedrijven voor wie ze gewerkt hebben om te horen hoe zij het ervaren hebben.

Ga in gesprek

Dan is het tijd om met een aantal bureau’s in gesprek te gaan. Ga liever niet overal lukraak offertes opvragen; dat kost de bureau’s vaak veel tijd en omdat het veelal om complexere dingen gaat zegt zo’n eerste offerte niet zo veel.

Kennismaking

Kijk of je met 3-5 van de bureau’s een kennismakingsgesprek kunt doen. Via de telefoon, in real life of misschien vind je het prettig om het via een videocall te doen. Zo kun je aftasten of jullie echt bij elkaar passen. Jullie zullen voor de nieuwe website de komende weken of maanden intensief moeten samenwerken, dan moet het wel klikken.

Het budget

Het is belangrijk om in een vroeg stadium al je budget kenbaar te maken. Wel zo prettig voordat jij en zij er veel kostbare tijd in gaan steken. Je kunt immers voor een paar 100 euro een simpele website laten bouwen door de buurjongen. Maar wanneer je een professionele website wilt en wat meer wensen hebt kan het rustig een bedrag worden tussen de 3.000 en 50.000 euro.

De offerte

Nadat je de kennismaking hebt gehad met de internetbureau’s kun je gaan kiezen door welke bureau’s je nog een offerte laat maken. Kies er 1-3 uit waarmee je een goede klik had tijdens het gesprek. Stuur die een duidelijke maar niet te lange briefing. In zo’n briefing kun je kort de volgende dingen belichten:

  • De aanleiding of achtergrond waarom de nieuwe website er moet komen.
  • Wat zijn de doelstellingen die belangrijk zijn voor dit project. En denk daarbij het liefst direct al na over (online) meetbare KPI’s.
  • Wie is de doelgroep en wat weet je zelf al over je doelgroep?
  • Wat is er belangrijk voor het design of de techniek?
  • Wat is het budget.
  • En probeer ook alvast de verwachtingen te plaatsen in je document.
  • Als er een belangrijke deadline is vermeld die dan ook zeker in je briefing.

Aan de hand van het kennismakingsgesprek en de briefing moet het internetbureau al een aardige offerte neer kunnen zetten.  En daarna, daarna is het aan jou de keuze met wie je in zee gaat!

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Maurits Houwert

Senior Online Marketeer

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*