Toomba, full service internetbureau

Blog: Betere webteksten schrijven

in Online Marketing - gepost op 06-06-2017

Het juiste onderwerp vinden en er dan een lekker lopend verhaal over schrijven is soms nog een beste uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je artikelen je bezoekers meer aanspreken, boeien en fijner te lezen zijn? Dat lees je in dit artikel.

 

Let op spelfouten en typefouten

Spelfouten in je tekst zorgen ervoor dat het lijkt alsof je niet veel tijd hebt gestoken in je artikel. Het ziet er slordig en onzorgvuldig uit. Helemaal foutloos gaat waarschijnlijk niet lukken, maar probeer er zoveel mogelijke fouten eruit te halen.

Tips om spelfouten te voorkomen:

    • Taaladvies.net: Zij hebben prachtige en vooral heldere artikelen over dingen als hoofdletter of kleine letter, of het met of zonder streepje moet, wanneer je een puntkomma moet gebruiken en zo verder. Twijfel je dus over iets neem daar eens een kijkje.
    • Onzetaal: geeft ook advies over spelling. Dus kom je er bij de eerste niet uit loop deze eens door.
    • Laat iemand anders het nalezen. Zelf word je al vrij snel blind voor je eigen teksten, je hebt namelijk in je hoofd wat je precies wilt vertellen. Anderen zien sneller waar je tekst misloopt.
    • Lees het anders zelf nog eens na. Maar niet gelijk. Op een later tijdstip, de volgende dag of gewoon een paar uur later. Zo kijk je er met een frisse blik naar.
    • Gebruik spellingscontrole. In steeds meer applicaties zit een ingebouwde spellingscontrole. Als die er is gebruik hem dan! Je vindt er een in Google Chrome ingebouwd of in Microsoft Word.

De opmaak is belangrijk!

De opmaak van de tekst kan er voor zorgen dat je tekst helemaal niet gelezen wordt. Mensen komen niet online om uitgebreid iets te lezen maar vaak om snel even een antwoord op een vraag te vinden. Ze scannen of scrollen door de tekst heen om te zien welk onderdeel voor hen van toepassing is.  Als het 1 ononderbroken stuk tekst is, is de kans klein dat ze vinden waar ze naar op zoek zijn.

Je verhoogt de leesbaarheid door de volgende tips toe te passen

  • Het gebruik van tussenkoppen. Gebruik bij voorkeur omschrijvende tussenkoppen zodat direct duidelijk wordt waar het stuk over gaat. Plaats bij ongeveer elke 100-200 woorden een tussenkop.
  • Gebruik de eerste alinea voor een samenvatting. De eerste alinea moet de samenvatting zijn van je tekst. Uit die alinea moet de bezoeker al op kunnen maken of dit artikel interessant voor ze is
  • Gebruik regelmatig opsommingen of dikgedrukte tekst om belangrijke dingen extra te benadrukken. Pas wel op dat het leesbaar blijft en niet elk woord dikgedrukt wordt natuurlijk.
  •  Ga niet wild aan de slag met allerlei lettertypes en kleuren. Dit zorgt voor veel onrust. Houd je bij de huisstijl en de bijbehorende kleuren en lettertypes en wijk daar niet van af.

Schrijf actief

Door teksten actief te schrijven komt je tekst krachtiger over en ze lezen makkelijker.Teksten maak je actief door woorden als worden & zijn zoveel mogelijk uit je tekst schrappen.

Bijvoorbeeld:

  • De offerte werd afgewezen door de klant.
  • De klant wees de offerte af.

De tweede zin is korter en actief geschreven door het woord “werd” te verwijderen.In sommige gevallen is het wel aan te raden om passief te schrijven. Soms wil je graag een bepaalde spanning opbouwen of is het misschien niet duidelijk wie de uitvoerder is. Je hoeft dus niet panisch elke vorm van passieve tekst uit je artikel te weren. Ga er bewust mee om.

Vermijd overdadige hulpwerkwoorden

Weet je nog wat hulpwerkwoorden zijn uit je spellinglessen van vroeger? Doe hier een testje om te zien wat ook alweer hulpwerkwoorden waren. Een hulpwerkwoord helpt het daadwerkelijke werkwoord. Nu zijn er ook vaak overdadige hulpwerkwoorden. Die dus eigenlijk niet nodig zijn in een zin, maar er soms wel in sluipen.
Meestal zijn dit de woorden: zullen, kunnen, mogen, moeten en willen.

Bijvoorbeeld:

  1. In je artikel zul je de leesbaarheid moeten verbeteren.
  2. Verbeter de leesbaarheid in je artikel.

De tweede zin loopt al veel prettiger omdat het hulpwerkwoord verwijderd is. Daarmee wordt de zin ook gelijk korter waardoor hij sneller te begrijpen is.

Tip: Plak een post-it met de woorden worden, zijn, zullen, kunnen, mogen, moeten en willen aan je beeldscherm zodat je ze continue ziet. Zo blijf je er alert op.

Maak gebruik van spreektaal

Onderzoek toont aan dat je hersenen wakker worden van het gebruik van spreektaal. Spreektaal betekent niet dat het vol mag zitten met spel- en typefouten, maar wel dat het vrijwel automatisch een prettig leesbare tekst wordt. Schrijf alsof je tegen je oma zit te kletsen aan de keukentafel. Zo vermijd je automatisch vakjargon en vertel je een direct en duidelijk verhaal. Je gebruikt ook kortere (en dus beter leesbare) zinnen.Door in spreektaal te schrijven onthouden mensen je tekst ook sneller, aldus internationaal onderzoek.

Tip: Niet voor elke doelgroep is spreektaal geschikt. Heb je een ontzettend formele doelgroep wees er dan voorzichtig mee. Voor het gros is het wel een goed idee overigens.

Nog meer schrijftips

Ben je er helemaal enthousiast van geworden en heb je bovenstaande tips al onder de knie? Ga dan ook nog aan de slag met de volgende tips:

  • Wees niet bang voor een te lange tekst. Als je er maar voor zorgt dat hij goed opgemaakt is, een goede structuur heeft en niet te veel overbodige teksten bevat. Mensen scrollen gemakkelijk online naar het stuk wat ze nodig hebben.
  • Kies de juiste woorden. Weet welke termen de doelgroep gebruikt en gebruik die woorden zelf ook. Denk aan stoep vs trottoir of SEO vs zoekmachine optimalisatie.
  • Pas op voor te langen zinnen. Zinnen die langer zijn dan 20 woorden zijn vaak lastig te begrijpen. Zinnen met meer dan 28 woorden zijn nog slechter voor de leesbaarheid. Wissel af met de zinslengte, probeer daarbij zinnen niet (veel) langer te maken dan 20 woorden.
  • Vertel verhalen. Mensen onthouden verhalen veel beter dan een opsomming van feitjes. Voeg dus waar mogelijk een verhaal toe aan je artikelen.

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Maurits Houwert

Senior Online Marketeer

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*
Captcha