Toomba, full service internetbureau

Blog: 5 tips voor het inzetten van LinkedIn!

Door Toomba Beheerder in Online Marketing - gepost op 25-09-2017

Er zijn in Nederland zo’n 4,2 miljoen mensen die gebruik maken van LinkedIn, waarvan er 0,3 miljoen dagelijks gebruik maken van het platform. Het is een ontzettend gaaf platform om zakelijk in te zetten.

1. Stimuleer je medewerkers er gebruik van te maken

Laat je medewerkers allemaal een uitgebreid profiel aanmaken en laat ze contacten leggen met de klanten en andere relaties. Zo zorg je ervoor dat je gehele bereik groter wordt!

  1. Laat ze hun profiel zoveel mogelijk compleet maken: foto, functies, opleidingen. LinkedIn geeft daar zelf allerlei tips over wanneer ze op de profielpagina zitten.
  2. Zorg dat ze hun skills toevoegen zodat mensen kunnen zien waar ze goed in zijn.
  3. Laat ze regelmatig even collega’s of relaties langsgaan om te kijken of ze recommendations kunnen geven, of skills van anderen bevestigen. Zo versterk je de onderlinge relatie.
  4. Ook is het leuk om je medewerkers projecten uit te laten lichten op hun pagina die ze gedaan hebben en met wie. Zo wordt hun profiel completer maar kunnen (potentiële) klanten ook meer informatie zien over de mensen met wie ze samenwerken.

2. Ga aan de slag met een bedrijfspagina

Maak een bedrijfspagina aan bij Linkedin en plaats daarop je belangrijkste berichten. Mensen kunnen die pagina vervolgens weer gaan volgen.

Tips bij het aanmaken van een bedrijfspagina:

  1. Zorg ervoor dat je medewerkers hun profiel koppelen aan je bedrijfspagina, dat kunnen ze doen door bij hun eigen profiel bij de functie de bedrijfsnaam in te typen en dan je pagina aan te klikken.
  2. Plaats regelmatig berichten op je bedrijfspagina en laat medewerkers die berichten liken of delen. Zo verhoog je de impact en bereik van je berichten. Je kunt beter een bericht beginnen vanaf je bedrijfspagina zodat de connecties ook zien dat die bestaat!
  3. Maak het persoonlijk, laat ze sfeer proeven. Mensen zijn dol op mensen. Mensen willen weten welke mensen er achter een bedrijf zitten. Ze willen een kijkje achter de schermen!
  4. Promoot je bedrijfspagina! Een niet onbelangrijke stap die vaak vergeten wordt: promoot je pagina. Zet hem op je website, plaats hem in je emailhandtekening. Alleen zo zorg je ervoor dat mensen ook weten dat het bestaat.
  5. Gebruik beeld. Gebruik op je pagina en bij je updates beeld. Door beeld te gebruiken valt je bericht veel meer op. Let er wel op dat je bijpassend beeld gebruikt!

3. Bekijk de statistieken

Voor je bedrijfspagina worden er statistieken bijgehouden. Bekijk die cijfers regelmatig en analyseer ze ook. Zo weet je wat wel of niet werkt.

Je kunt daarin zien welke berichten hoeveel impressies hebben gehad, hoeveel kliks erop zijn geweest en dus wat de engagement was. Zo kun je terug kijken welke post het beste werkt en daarop voortborduren.

Verder kun je daar ook allerlei informatie ophalen over je volgers, op welk niveau hun functie zich bevindt, welke industrieën ze werkzaam zijn en hoe groot de bedrijven zijn waar ze werken. Daarmee kun je ook nog betere updates plaatsen op je pagina.

4. Zet advertenties in

Op LinkedIn kun je ook advertenties in zetten: zo kun je nog beter je beoogde doelgroep bereiken. Op LinkedIn bereik je een zakelijke doelgroep, op veel andere platformen heb je voornamelijk consumenten.

Op LinkedIn kun je targetten op diverse dingen zoals:

  • Locatie. Al zijn deze beperkt tot 13 regio’s in Nederland.
  • Bedrijfseigenschappen. Bijvoorbeeld tot welke industrie ze behoren of de bedrijfsgrootte.
  • Persoonlijke eigenschappen. Zoals Job title, opleiding, skills, geslacht of leeftijd.
  • Groepen. Je kunt ook nog mensen targetten die gebruik maken van een specifieke groep.

De kosten voor adverteren op LinkedIn ligt meestal wel wat hoger dan adverteren met Google Adwords. Je kunt betalen per klik (CPC) of per 1.000 weergaven (CPM). Het dagbudget is minimaal $10,- voor een LinkedIn campagne.

5. Showcases, gebruiken of niet?

Je kunt naast je bedrijfspagina ook nog showcase pagina’s aanmaken. Microsoft gebruikt dat bijvoorbeeld voor hun diverse producten.

Een showcase pagina is een aparte pagina die bij je bedrijfspagina hoort die je apart moet onderhouden. Een showcase pagina moet je helemaal apart onderhouden: je moet er nieuwe volgers voor opbouwen, en aparte content op plaatsen.

Zo’n showcase pagina is eigenlijk alleen verstandig als je veel tijd kunt (en wilt) steken in het platform en de aparte pagina’s wilt onderhouden. De showcase pagina’s kunnen een hele andere doelgroep hebben dan je eigen pagina.

< terug

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Patrick Berends

Operationeel Directeur

T: 0320 - 280327

M: info@toomba.nl

*
*
*